måndag 13 maj 2013

Dagens handel

Främsta händelse för mig idag var att Rentech, version RNF äntligen fick sig en kyss så att jag kunde komma tillbaka in. Har läst både RTK och RNF conf callen och bestämt mig för att i närtid så är det RNF som gäller för mig. Prognosticerad utdelning för RNF är 2.60 usd för 2013 och man har precis tagit det sämsta (när det snöar så gödslar man inte så mkt...) kvartalets utdelning på 0.5 dvs 2.1 usd förväntat kvar och nästa kvartal blir rimligen den högsta, säg 1 dollar. Under Q4 tror jag det är man har omfattande stopp för underhåll av båda anläggningarna.

2014 väntas utdelningen bli runt 3.90 - 4 cad (dagens priser på produkt och vid 4 usd naturgas). Som jag ser det så väntas alltså utdelningar på ca 6 cad kommande 20 månader. Risker är främst priset på slutprodukten och i viss mån naturgas. I båda fallen jobbar man med att teckna kontrakt i förväg när förmånliga tillfällen dyker upp.

Mitt mål var att komma in tungt i RNF under sommaren inför Q2 utdelningen. Men med så här kraftigt nedställ som idag så väljer jag att tjuvstarta rejält i kombination med trading. Kanske hinner jag ta vinst innan sommaren...

I övrigt så köpte jag tillbaka den häromdagen lägst sålda (7.14) Eagle Energy posten på 7.04 samt ökade i Petrobakken på 7.90.

Som ni märker så handlar det väldigt mycket om högavkastare och trading. Alla tre ovanstående innehav ligger mellan 10 - 15% i utdelning. Att dom sedan svänger som dom gör är något jag mest försöker utnyttja snarare än att beklaga....

Jo, just det, har spekulativt tagit in lite Sprott Resource Lending idag. Handlas ju till kraftig rabatt på budet. Samtidigt har jag lite frågetecken om inte Sprott gänget ordnat så att köpande Sprott inc dragit lite mkt... Å andra sidan gillar jag att det även är en kontantdel att kvittera ut. Risken känns rimlig och i min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar