fredag 24 maj 2013

Barrick och Silver Wheaton börsstoppade

Tja, bloggläsare här vet nog vad jag tänker... la genast in ticker för Barrick när jag såg stoppet på SLW. Blir intressant.

Royal Gold som också är inblandade i Pascua Lama är inte börsstoppade. Kan inte på rak arm hur mkt dom skulle förlora på att projektet stängs ner.

RED: Verkar vara Chilenska myndigheterna som surnat till ännu mer snarare än att Barrick beslutat lägga ner, men vi får se. Som jag skrev tidigare så vill jag inte äga Silver Wheaton förrän detta helt och fullt är inprisat i SLW kursen. För mig var det som jag skrev lite av en chock att SLW förlorar så mkt vs så lite ersättning.

Hittar detta som jag sett tidigare: If Barrick cannot meet its contract terms with Silver Wheaton, the mining company may be forced to purchase silver in the futures market in order to meet its contract price of $3.90 an ounce.

Read more:
Barrick Gold, Silver Wheaton Shares Halted: Chile Blocks Project, Fines Miner $16 Million - 24/7 Wall St. http://247wallst.com/2013/05/24/barrick-gold-silver-wheaton-shares-halted-chile-blocks-project-fines-miner-16-million/#ixzz2UEPMzOE8

Jag vill betona att vad jag läste i Silver Wheatons räkenskaper var något väldigt mycket mer negativt för SLW, se min tidigare blogg. Dvs jag uppfattar det som dom skriver/antyder (att Barrick ska tvingas köpa silver i marknaden) som felaktigt men gör er egen koll...

Appropå att lägga ner... på tidigare ämne om Atna kan jag passa på att nämna att i och med att Sprott Lending ska slås ihop med Sprott inc så fattar jag det som att all utlåning ska avvecklas vilket skulle betyda att Atna som är ett rejält skuldsatt bolag tvingas leta nya långivare även för det stora lånet (man har ju ytterligare kapitalbehov som vi tittade på i samband med rapporten). Jag noterar även att crack spreads legat högt i USA vilket rimligen betyder att dieseln blivit dyrare för dom. Ska bli intressant att se kostnaderna för deras kalifornien gruva... Atna är som jag ser det den ultimata förloraren på senaste månadernas utveckling. Undrar om inte t.om Sprott riskerar bränna fingrarna innan det är över.

(Allana Potash drar hårt. Kanske personer med "informationsövertag" som sopar ren marknaden nu... blir också spännande att se.)

UAN:US är nu uppe på nivån där jag började köpa dom (snittade ju 5-6 köp) dvs går den typ knapp procent till så säljer jag det dyraste innehavet vilket sänker GAV på resten. Riskhantering...

4 kommentarer:

  1. Någon som fått april månads utdelning i Eagle Energy Trust?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min senaste utdelning från Avanza och dom är daterad 0426. Har inte på rak arm vilken utdelningsmånad det är. Vad man behöver tänka på är att det är tid från att aktien noteras utdelning till att bolaget skickar ut den samt att mäklarna (tror pga skattebiten) tar lite tid på sig också men att Avanza när dom väl bokar in bokar det "bakåt i tiden" så att om dom hade haft någon nämnvärd ränta på det så hade man fått den...

      Jag har som plan att mer noga följa mina utdelningar framöver. Det är lite stökigt dock då jag hela tiden har i bakhuvudet att jag pga skattebiten hellre tar en värdestegring än en utdelning och då speciellt i USA som ju under Obama har väldigt höga skatter på kapitalinkomster jämfört med andra länder.

      Radera
    2. Örnen är ju dock kanadensare vilket gör den ännu attraktivare... tipset är att noga läsa deras pressrelease varje månad om när dom skickar ut utdelningen och först därefter otåligt börja följa vad mäklarna gör.

      Radera
    3. Jo enligt pressmeddelandet skulle den utbetalats den 23 maj, men väntar några dagar tills jag kontaktar Avanza. Är säkert som du säger att det tar lite tid...

      Radera