måndag 13 maj 2013

Allt ni behöver veta om Atna

Kassa vid årsskiftet: 19.4 musd
Kassa 3 månader senare: 5.9 musd

Den ekvationen behöver man få ihop med första raderna på dagens rapport:
Highlights for First Quarter 2013:
  • Atna generated net income of $0.8 million, $0.01 per basic share, in the First Quarter 2013 net of an income tax expense of $0.1 million.  DVS VINST (ironiskt)
Net cash provided by operating activities in the First Quarter 2013 was $3.4 million. Cash provided by operating activities before working capital adjustments was $2.4 million. As of quarter-end, cash and cash equivalents were $5.9 million, not including $1.1 million in receivables from the late-March sale of Pinson ore.  AHA DOM HAR GOTT KASSAFLÖDE... (ironiskt)

Jätteenkelt om man har grundläggande ekonomisk utbildning eller åtminstone lyssnar på folk som har det att förstå hur detta hänger ihop....

Atna går precis som jag skrivit mot stora problem i dagens miljö och dom kommer inte vara ensamma. Väljer man bolag vars resultat och balansräkningar ser ut på det här sättet så ska man vara medveten om att man är extremt spekulativ. Detsamma om man köper småbolag som får slut på pengarna innan årsskiftet och då dessutom gör det precis innan sommaren...

Atna är inte ensamma, jag har pekat på andra bolag som "svenskrekats" och skulle kunna peka på fler... men i grund och botten måste ju folk ta eget ansvar och lära sig läsa det mest grundläggande inom räkenskaperna.

5 kommentarer:

  1. Uppskattad varning, tack för den. Vem ska man lyssna på, Casey hade för två nummer sen Atna som best buy.

    Men den här ronden gick till dig :)

    Minns även den lyckade varningen rörande Victoria Gold vilket föll ut väl.

    Lika väl som lovord så uppskattas påpekanden om förhöjd risk när det är på sin plats.

    För någon som inte besitter dina företagsekonomiska redovisningskunskaper kanske du lite kort kan redogöra hur man nästan utraderar kassan samtidigt som man visar på vinst? Antar att har med lite eleganta bokföringstekniker att göra?


    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man låter bli att förklara kommersiell drift på Pinson och tillåts därmed kalla förlusterna/blodflödet för "investering".

      Den "investeringen" ska sedan skrivas av och kommer öka en redan alldeles för hög cash cost vid Pinson.

      Q4 rapporten var dopad kassaflödesmässigt av warrantteckning.

      Enkel matte säger att 19,4 - 5,9 = blödande av 13,5 musd på 3 månader. Sen Q1s avslut har det nu gått ytterligare ca 1.5 månad så med samma takt har kanske 6.5 musd rykt till att jämföra med kassan sista mars på 5,9 musd.

      Om kursen agerar ologiskt på denna rapport skulle jag gissa att det handlar om att köra kursen inför PP.... Sprott Lending lär vilja att Atna snarast snyggar till balansräkningen så att inte återbetalningsförmågan hotas.

      Radera
  2. Vad betyder "köra kursen"? Tyckte du kursen agerade ologiskt?
    Tack för en bra sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen konspiration jag beskriver. Mäklarna får oftast 6% av PP beloppet + warranter. Om Atna skulle lyckas göra en PP på realistiska 40-45 cent idag när kursen är 53 cent och marknaden är usel så gissar jag dom utfärdar säg 22-25 miljoner aktier och får in 10 mcad. Av detta tar alltså mäklaren (deras huvudmäklare är väl Canaccord) 0.6 mcad.

      Dessa pengar förväntas mig veterligen vid behov användas till kursvård både före och efter PPn. Jag tror det är helt legitimt för jag har i alla fall hört mäklare säga det rakt ut till mig.

      De senaste dagarna har Atna förhindrats att bryta samman ännu mer genom att en stor köpare legat med 250.000 aktier köp på 51 cent och ytterligare aktier köp på 50. Det är mäklare 2 för övrigt. Varför gör man sånt? Tja är man tungt investerad med många miljoner aktier så vill man ju ogärna att kursen rasar samman, det skulle kunna vara ett skäl men det är bara spekulation.

      Baserat på den köparens agerande och att jag tror de flesta som kan läsa grundläggande saker i bokföringen redan har sålt så är nog kursen logisk. Men som sagt när/om den enda stora köparen försvinner eller slås ut, ja då tror jag risken för vattenfall ner är stor om inte guld stigit kraftigt.

      Förstå mig rätt. Atna är vad man brukar kalla hög hävstång. Just nu är det hög hävstång nedåt. Inget bra läge som jag ser det och det är därför jag varnat för den då jag vet att det finns svenskar som äger den baserat på en helt annan beskrivning/tolkning av läget. Vad jag gör är bara att ge er en second opinion.

      Någon kopplade ihop det med vad min före detta kollega, väldigt obalanserat skrev på DI... han får stå för vad han skriver. Fördelen med att jag skriver här och inte där är att jag slipper sänka mig till hans nivå och det är orsaken att jag inte publicerar inlägg som skulle tvinga mig till "low life" beteende.... ;-) så nog om det men nu vet du varför "ditt" inlägg "censurerades"...

      Radera
    2. Igår bröt förresten SilverCrest ned. Jag tjänade en några tusenlappar på det. Alltid skoj. Plockade den när den "vattenfallade" ner som väntat efter att 2 cad inte hållit (tar bort belåningsmöjligheten hos många mäklare), dumpade den 5-6 cent högre precis i slutet då jag tror den har mycket nedsida kvar i takt med att kassan börjar sina.

      Det är ett gissel när bolagen väntar för länge med att göra sina PPs... nu har man ju inte precis bästa förhandlingsläge och det brukar betyda tråkigheter för existerande ägare...

      Radera