tisdag 2 april 2013

Vad man ska och inte ska förvänta sig av Aurcana i närtid

- Man ska inte förvänta sig en PP, man ska verkligen inte förvänta sig en PP. I händelse av att rörelsekapital skulle behövas så har man andra vägar som att belåna koncentrat etc.
- Man ska inte förvänta sig att Aurcana gör ett förvärv med dessa priser men frågan har varit uppe i en annan tid med en annan börskurs.

- Man ska förvänta sig att Q1 var dåligt vid Shafter då ledningen byttes ut och då det tar tid att utbilda amerikaner som inte är vana vid att arbeta. Men dessa tidigare arbetslösa människor är ändå fokus då dom kan förväntas stanna vid företaget och sina hem. Q1 lär vara sämre än 600 tpd och är troligen den direkta orsaken till att kursen dumpas (tillsammans med att det utlöst rykten om PP osv).
- Man ska ha förståelse för att La Negra byggs ut snabbt och nu i april når goda 3000 tpd och att utbyggnad till viss mån påverkar driften vilket vi sett under Q3-Q4 men kommer se mindre av under 2013 där vi nu är på "rätt utvinningsgrader".
- M&I på La Negra är 130 gram men man bryter betydligt lägre. Det är en successiv process att komma åt mer höggradig malm men det kommer.
- La Negra slår ju i produktionstaket runt nuläget. Räkna med att under hösten äntligen få höra spännande visioner om tillväxt där vi alla vill se den (dvs i La Negra istället för förvärv).

Summering: Q1 blir gissningsvis en besvikelse pga stökig tid vid Shafter, det bör bli gradvsis bättre och 2014 bör bli kanonåret för Shafter. Q1 blir nog sådär för La Negra följt av ett mkt gott "optimerat" Q2 med fulla 3000 tpd och därefter ökar grades. Finanserna bör vara under kontroll och har vi tur så får vi besked om kraftig expansion vid La Negra i höst just när Shafter på allvar ljusnat och La Negra rullar på bra sen ett par kvartal.

Börsvärdet är massivt nedtryckt i skorna och inget säger att det inte kan bli värre när nästa rapport och conf call respektive sen sommaren kommer.... Men självklart är det inte och man kan fundera över procentuella uppsidan på 12 månaders sikt vid lyckad operationell utveckling.

8 kommentarer:

  1. vad tror du om alla nya aktier som kommer i höst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är fortsatt negativt och diskuterade även det. Vinklingen jag fick som är mkt logisk, var att warranterna ligger på huvudsakligen två stora instutitioner. Dessa två har även mängder med aktier så man har i praktiken inte varit låst på mkt länge utan har kunnat sälja av aktierna istället för att vänta på warranterna.

      Dvs om dom vill minska så lider vi nog redan av det.

      Radera
  2. En av de rödaste dagarna i min portfölj på länge. Mina största innehav ner ca 4-5% (Rio alto, BTO, Oceana), p/e under 10 för samtliga med dessa priser.

    Diversifiering från PM, mot t ex raff, var ju inte så lyckad just idag. Det svänger snabbt och jag har inte hängt med i svängarna. NTI just nu -12% !

    Såg att C Doulis/Stonecap gav enbart La Negra ett värde på 70c, vad nu det betyder en dag som denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar mig väldigt bra pga likviditet och diversifiering. Det är skoj att ha likviditet sådana här dagar. Jag säger inte det för att "gloata" utan för att handfast peka på fördelarna med att vara konservativ och ta vinster.

      Raffen såg jag hela tiden som extremt spekulativa och jag drog ju mig länge för att skriva för mkt om dom här pga det. Okej jag hade lite tur som klev av helt precis före detta men jag låg också och noga bevakade crack spreads etc och skrev om det igår var det väl.

      Jag tror rädsla och rykten har skadat Aurcana. Man borde ha flaggat offentligt om fördröjning. Nu blev det rykten och de som inte har fakta överreagerar och de som har fakta spekulerar i att kunna köpa tillbaka billigare.

      Jag tyckte det var ungefär som förväntat samt att ryktena var rejält överdrivna. Uppsidan finns där och från botten KAN den bli rätt spektakulär på 12 månaders sikt om bolaget levererar.

      Radera
    2. Mitt "problem" är just att jag ser saker på 6-12 mån sikt, vilket inte har varit en gynnsam strategi senaste tiden. Jag har sett för mycket "värde" i många bolag på längre sikt för att ha stora likvider just nu (t ex i de tre bolag jag nämnde), samt att jag vet att det är svårt att pricka botten.

      Radera
    3. Mmm, sant, blir lätt så. Jag fick mkt likviditet tillbaka på RNF som gick starkt häromdagen. Sålde i 5 trancher alltihopa. Idag kunde jag köpt tillbaka den "lägst sålda" men RTK var relativt svagare så jag var på den istället.

      Jag siktar rent allmänt på att bygga likviditet (samt större bolag) inför sommaren. Andra nya bolag i min portfölj idag var:
      - Devon Energy
      - LyondellBasell
      - och nygamla Endeavour Mining (han t.om med en trejd med 20.000st x 2 cent vinst e courtage på ett konto i den)

      Fick även en skvätt Aurcana på 62 och lite Avino på 1.41 - 42

      Jo liten skvätt Eagle Energy tog jag med.

      Jag lät bli att handla Mart och de fallande raffinaderierna för tillfället.

      Radera
  3. Vad tror du om Guldetpriset? För mig är det helt avgörande vart priset tar vägen och det känns onekligen svagt nu både Guld o Silver.
    Fortsätter vi ner vilket inte är helt osannolikt kan vi säkert halvera kurserna härifrån i pm.
    Att lassa in mera pm här känns risky tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid lite av en gissning vad som ska hända och vad man ska handla eller inte handla beror ju på vilken viktning man har.

      Jag har ju just skrivit en hel del om att jag personligen tyckte att det var en bra idé att vikta ner sig mot PM bolagen och öka likviditet.

      Samtidigt så är det ofta så att jag tittar på värde och vad jag får för pengarna och ser jag överdrivna rörelser nedåt, ja då ska man inte bli förvånad över att jag ökar diverse innehav som t.ex när Endeavour nu åkte tillbaka in eller när jag efter långt intressant samtal med Aurcana fortsätter snålbjuda på den.

      Radera