måndag 1 april 2013

Utvecklingen på energisidan och Aurcana

För ett någon månad sedan så kom jag fram till att jag ville undvika exponering mot Brent och istället välja WTI baserade producenter. Resultatet blev Petrobakken och Eagle Energy med blandat resultat. Man kan alltid tajma bättre... men det ordnar sig hyggligt med trejdning.

Grundkonceptet har stämt rätt väl och var grundat på läsande om explosionen av järnväg för att trycka ut WTI mot områdena i USA som idag importerar dyr Brent. Vart och varannat företag man tittade på i sektorn verkade ha det som mål... Ekonomiskt arbitrage är ett starkt incitament.

Jag tycker inte något har ändrats här. Tvärtom är jag förvånad över att Eagle Energy inte svarat upp bättre på stigande WTI som nu är långt över "bekvämlighetsgränsen" på 90 usd eller "kritiska nivån"  på 80-85 usd.

När det gäller naturgas så har vi nu vad jag förstått nått kritiska tekniska gränsen 4 usd som antingen bryts på allvar och ger oss en resa mot 5 usd. Min förhoppning är att vi backar här så att Rentech och gänget kan låsa in mer naturgas på under 4 usd samt så att jag kan gå in i de naturgasbolag som jag nu har researchat (till rabatterat pris i rekyl) inför att vi senare förhoppningsvis etablerar oss på nivån 4-5 usd där även torr naturgasutvinning (inga NGLs) lönar sig att kicka igång igen. Jag spekulerar ju i ökande volymer för transportnätet via ETE och bästa scenario för det som jag ser det är priser på 4-5 usd för att stimulera utbudet utan att strypa tillväxten i efterfrågan och kommande export.

Jag har gjort exit på mina raffinaderier med NTI i spetsen. Spreaden mellan WTI och Brent faller och crack spreaden går ner trots att vi är inne i april. Crack spread s.k 3.2.1 var 29 mars 23.30 usd mot 29.30 en vecka tidigare och 33.80 veckor tidigare.

USA börserna är på rätt höga nivåer och jag tycker nuläget är rätt för att ta vinster eller krympa positioner för att sedan med gott samvete kunna snitta in igen med målet att få snitt GAV så nära botten som möjligt och därmed bästa möjliga utdelning mätt i procent.

En reky skulle ge mig möjlighet att ta in ett antal intressanta bolag jag researchat men som gått för starkt för att jag vill handla nu....

En sista kommentar om PM sektorn:
Se upp för bolags vinstrapporter när dom INTE förklarat kommersiell produktion på en gruva....

Vad det innebär är i princip att dom inte matar in redovisar sina stora förluster på en misslyckad uppstart utan istället kapitaliserar dessa som en del av investeringen för att bygga ut... det man då säkert kan räkna med att det kommer surt efteråt.... Lästa Atna's rapport för att ta ett exempel där man under Q4 påstår att man tjänade 2 cent på kvartalet och indikerar P/E 10... glöm det... Pinson gruvan hade problem och hade man tagit de kostnaderna rakt av så hade det sett helt annorlunda ut... mkt sämre. Efter att ha tittat igen på Atna så kan jag bara konstatera att det bäst beskrivs med "hävstång på guldpriset åt båda håll". Lyssnade conf callen och flera personer frågade vad som händer vid 1400 usd guld, om det är gränsen när man måste börja stänga ner. Men det verkar också åt andra hållet, om guldpriset stiger snabbare än bolagets kostnader för diesel etc så har man hävstång till högre lönsamhet.

Aurcana däremot har förklarat kommersiell produktion på Shafter (dec) så där ska fulla kostnaderna dyka upp under Q1 rapporten senare. Det ser säkert inte jätteroligt ut där innan man når 1500 tpd i höst men det är åtminstone en korrekt beskrivning vilket är mer än man kan säga för Atna. I det sistnämnda fallet så är det ju extra illa då man redan i utgångsläget har skyhöga cash cost där nu årliga avskrivningar på den misslyckade Pinson uppstarten ska adderas. Ljuset för det bolaget verkar vara kassan men man ska vara medveten om att den ser bättre ut pga att warrantpengar kommit in senaste halvåret vilket är slut nu. Vad jag kan se så är marginalen för ytterligare misslyckanden från Atna ytterst begränsad nu vilket jag tror bolaget själv inser då man skjuter på Reward gruvan som ju liksom Pinson också kommer drabbas av Nevada's chockhöjda skatter.

Tillbaka till Aurcana. Allt handlar om pris vs värde. Jag sålde AUN rätt aggressivt tidigare som bekant, (och jag var väldigt tidig och tog mycket skit för att jag varnade för uppstartsproblemen vid Shafter, inklusive ett par hatmail, likaså var jag tidig med att kritisera ledningen för bristen på information när dom fortfarande var hyllade, nu kan jag däremot konstatera att man tagit in mkt erfaret folk i styrelsen så jag tolkar dagens kritik mest som kommande från chattare som ligger "efter") men under 70 cent med La Negra som tuffar på och Shafter som rimligen kommer få ordning på brist på personal så ser jag värde i bolaget och alltmer begränsad nedsida.

Summa, tidigare medveten än de flesta om att Shafters uppstart inte var oproblematisk så väljer jag nu att bottenfiska för att igen öka. Jag blir inte förvånad om vi närmaste dagarna kan se rätt bra tillfällen för det. Mkt oro och utmattade aktieägare gör att folk glömmer fundamenta. Aurcana är till skillnad från många andra bolag en lågkostnadsproducent även om just Shafter kan redovisa högre kostnader innan 1500 tpd är nått.

Solen skiner i Budapest!

2 kommentarer:

  1. Har du lite siffror på Aun,prognostiserad produktion 2013, antal aktier kassa skulder o dylikt tillgängligt, tack på förhand

    SvaraRadera
  2. Du har en presentation från bolaget några bloggar nedanför denna och sedan rekommenderar jag www.sedar.com för att ta fram exakta uppgifter. Men ur huvudet så har bolaget inga direkta räntebärande skulder och kommer efter sammanslagningen ha knappt 60 miljoner aktier som då kommer ha en kurs på kanske 5.30 cad.

    Om knappa två veckor kommer senaste räkenskaperna ut vilket ger oss mer fakta om kassa etc.

    Personligen tror jag inte någon PP är aktuell om inte La Negra plötsligt skulle börjat gå sämre vilket jag inte tror.

    Men man lär behöva ha tålamod med Shafter där jag tror Q1 varit riktigt dålig och att den kommer inkludera direkta stillestånd under vissa perioder. Shafter är något för hösten vilket betyder att man som placerare måste ta sig genom sommaren... värt att komma ihåg. Men jag tittar ju på börsvärdet nu och det har kommit ner + att det trots allt finns en chans att vi ser en generell PM bolags studs.

    SvaraRadera