måndag 15 april 2013

Tuff dag & funderingar om läget

Logiken säger att sista ordet vad gäller ädla metaller vs pappersvalutor som Yen, USD och Euro inte är sagt ännu.

Man bör också fundera över att senaste dagarnas krasch hänger ihop, inte bara med PM, utan med världsefterfrågan på råvaror och tillväxt generellt och kanske då speciellt Kina. Det är mycket inom råvaror som faller inte bara PM. Är man överinvesterad i PM så är det mest en intressant möjlighet att diversifiera att det idag ser ut på det viset.

Ett intressant undantag i massakern är amerikansk naturgas som vi ju diskuterat på bloggen både ur ett produktionsperspektiv och ett infrastrukturperspektiv.

Vad handlar jag en dag som denna?

Jag har handlat mycket LyondellBasell som jag bloggade om tidigare. Stort företag som drar nytta av den del av natural gas liquids i USA som inte gärna säljs på export och därför har en enorm konkurrensfördel jämfört med plastfabriker i andra delar av världen.

Det är aktien som jag reagerar på backar, i mitt tycke för mycket, och därför något jag gärna köper en dag som denna. Fattar inte varför den backar men som jag skrivit på portföljsidan, det är en aktie jag gärna ökar i.

Eagle Energy trust är minus 3% efter att ha bekräftat sin idag ca 16% årsavkastning (om än dopat via s.k DRIP), det är inte tillräckligt mkt ner för att locka mig som redan har så tung position men i mitt tycke attraktiv aktie.

ETE, Energy Transfer, knappast en aktie man köper en dag som denna. Men med 1.7% ner och mina funderingar om naturgas i USA, absolut inget jag säljer...

Petrobakken? Som jag skrev i ett inlägg nedan. WTI är ned så jag vill ha den under 8 cad på första köp eller för att vara helt korrekt, jag har en order lagd på precis över 8.... Jag sålde ju motvilligt... allt i skenande PBN för bara några dagar sedan.... Jag förstår mig inte på de som hävdar att dom inte kan trejda... för mig är det absolut nödvändigt och det visar sig gång på gång att det lönar sig. Om något är jag irriterad över att jag inte agerar ännu hårdare så... jag menar, jag gillar ju örnen men kunde ha sålt på 6.90 då jag har så mkt och idag köpt på 6.40.. kriserna i världsekonomin poppar ju upp med skrämmande täthet... det är ju inte precis så att erfarenheten varit den att man blivit lämnad vid perrongen senaste 2 åren...

För att återvända och avsluta med PM och då speciellt PM aktier... Jag tror man ska vara försiktig, vi har pratat om det här med Mr Margin och man ska inte underskatta det. Ska man sälja? Jag vet inte... ska man inte köpa ska man ju per definition överväga sälja även om det hänger ihop med portföljviktning. Med 15-20% PM viktning så trejdar jag och gör enstaka byten för att diversifiera eller höja kvalitén på bolagen jag äger i sektorn.

Det är en tuff dag men jag kan ändå inte säga att jag är 100% missnöjd. Portföljen backar men tänkandet har varit rätt och det kunde ha varit mkt värre och man väntar ju som jag skrev i kommentar nedan på att fånga nästa kraftiga våg uppåt... och jag är som sagt rätt agnostisk när det gäller vilken sektor den får komma i och tills man fångar den så handlar det mest om att begränsa skada och behålla så mycket kapital som möjligt intakt..

5 kommentarer:

  1. Bankerna de svenska menar jag nu är ju väldigt negativa till Guldpriset i sina analyser, så varför ska vi hoppas o tro att det vänder upp här igen, vidare neråt och det är godnatt för kuserna i pm bolagen för lång tid anser jag.
    Sprott, Maloney, Rogers o andra superbullish människor får det jobbigt framöver vad det verkar som nu.

    SvaraRadera
  2. Aleklett om shaleboomen: fantasier.

    http://tv.handelsbanken.se/2013/04/10/gasfantasier/

    7000 nya brunnar/år för att hålla prod. vid dagens nivå sägs det.
    Jag blir inte klok på vad som är sant eller rätt om shale i USA.
    Tore

    SvaraRadera
  3. När man läser om Allana så verkar allt gå som på räls. Kursutvecklingen har dessvärre varit raka motsatsen under lång tid.

    Men varför detta ras de senaste dagarna? Är det någon som har en teori eller vettig förklaring till varför Allana, som inte har ett dugg med guld och silver att göra, åker utför på samma sätt som Aurcana m.fl. har gjort?

    Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det handlar om att det till stor del är samma investerare som investerat i Allana som i PM aktierna dvs samma personer som får margin calls..

      Radera
  4. Trevlig blogg! Ser att du hållit på ett tag. Upptäckte din blogg nu, åker på "bloggar jag följer" på min egna blogg. Keep up the good work!

    Stockpickit.com

    SvaraRadera