måndag 29 april 2013

Silver Wheaton

I fredags tog jag in aktier där strax före stängning baserat på hygglig kunskap efter att under åratal följt dom av och till.

Jag utgick från att kopplingen till Pascua Lama (Chile Argentina) och Barricks inte helt lyckade resultat att sätta den i produktion var orsaken till svagheten i kursen men jag hade också i bakhuvudet att SLW var skyddat genom att dom hade rätt att få pengarna tillbaka om projektet inte kom i produktion samt att dom hade rätt till andra av Barricks silverstreams under försening till 2015.

Nåväl, läsande under helgen fick mig att under ordnade former sälja ut dom med liten vinst i början av dagens handel. Tänkte i grova drag ange varför, ta produktionssiffrorna med en nypa salt för det är fritt ur huvudet:

Första negativa överraskning var att Pascua Lama för SLW var tänkt att stå för hela 9 miljoner ounce eller 20-25% av deras ounce 2015 och att dom bara hade rätt att få 600 musd i retur om allt lades på hyllan.

Med börsvärde på ca 8.5 miljarder usd så blir 20% 1.7 miljarder usd som det projektets andel om ni förstår mitt tänkande. 600 musd är dålig ersättning för den förlusten.

Nästa mkt negativa överraskning var att från de 600 musd ska räknas av värdet av de silverstreams man fått under förseningen från Barricks andra gruvor. Enligt extern uppgift jag fann så är det fram till nu 200 musd och väntas bli lika mycket till fram till 2015.

Kort sagt, om Barrick inte får liv i Pascua Lama så tappar 8.5 miljarders bolaget Silver Wheaton 20-25% av sin förväntade produktion och får 200 musd i ersättning för det.

Det är inte självklart att det blir så illa för Pascua Lama men det ser inte speciellt bra ut på vare sig Chilenska eller Argentinska sidan.

Detta hindrar inte att SLW är ett fullfjädrat Blue Chip men det gör att jag inte vill äga dom förrän jag är säkrare att detta är löst eller fullt inprisat.

6 kommentarer:

  1. OB vad ska vi tro om detta?

    Skatteintäkterna har ökat mer än väntat samtidigt som de offentliga utgifterna har minskat. För första gången på sex år räknar nu det amerikanska finansdepartementet med att statsskulden kommer att minska under det andra kvartalet, rapporterar Financial Times.
    Från Di.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl för tidigt att dra alltför långtgående slutsatser av sådant. Men principerna i ett modernt samhälle är ju sådana att när kapacitetsutnyttjande ökar och expansion sker, ja då skapas jobb och bidragsutgifter krymper samtidigt som skatteintäkter ökar.

      Vi såg ju den massiva kraften i det i början på 90 talet i Sverige när det vi under Socialdemokraterna (slutet av 80 talet) släppte fram en överhettad bostadsmarknad (det är ju oftast det som välter ett land), följdeffekterna det fick på bankerna... vilket dock ett antal år senare värkte ut och tillväxten satte fart och med den jobbskapande, färre bidrag och skatteintäkter. Jag minns hur jag läste ekonomer som Johan Lybeck m.fl som var övertygade om att klockan var slagen för Sverige, konkurs väntade pga statsskuld och skenande budgetunderskott.

      USAs situation är annorlunda då det inte är en exportdriven ekonomi och för den delen inte en ekonomi som kan devalvera sig till stora fördelar. Å andra sidan trycker dom ju pengar aggressivt.

      Summan för mig är att jag bär detta med mig i bakhuvudet jag tänker inte surra mig med guld&silverkättingar till tänkare som Maloney och Sprott. Jag är ute efter att tjäna pengar på mina placeringar. Många PM placerare verkar se det hela som en sekt... det har aldrig varit något för mig.


      Radera
  2. Vad är det som har hänt med Aurcana, när jag tittade på mitt konto hos Avanza nu så har nästan hela värdet försvunnit minus 85% total igår låg jag pluss. Har det blivit något fel hos Avanza eller? vet du något OB?

    SvaraRadera
  3. Aktiesammanslagning genomförd nu 8x färre aktier och 8x högre kurs

    SvaraRadera
  4. Ja Eagle hade en trevlig kvartalsrapport vad jag kunde tolka.

    Mycket tänkvärd och belysande analys av SLW du skrev hoppas du skriver något om rapporten jag tror kommer idag?

    Jag gissar själv man kan handla den efter samma TA som på silver/guld men helt säker är jag förståss inte då jag är amatör och inte förstår värdera tillgånger mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, ska försöka se på SLW i helgen men jag vill betona att jag tycker SLW ex Pascua Lama är väldigt stabilt och förutsägbart och själva Pascua Lama följer man bäst med säg en Google alert på Barrick Gold.

      Trejdade ur lite Eagle på 7.14 och 7.25 vilket var betydligt högre än säljordrarna jag hade på 6.99 igår. (Har köpt för 6.81 - 6.71 efter att ha skeppat den dyrare posten jag tog). Siktar nu på att ta tillbaka aktier runt 7 cad.

      Radera