torsdag 25 april 2013

Sålde inget inom PM igår och väntar/hoppas nu på rejäl studs på innehaven jag har.

Igår sålde jag mycket Eagle Energy. Om någon hade frågat mig för några dagar sedan vad jag helst skulle vilja se.. så var det en rejäl studs upp i den aktien. De senaste två dagarna har gjort det möjligt att ta fina vinster i den vilket var kanon för jag var för tung i aktien med 12% av portföljen i litet företag och WTI har varit lite svag och visst finns då rädslan att den ska bryta ner mer.

Nuvarande styrka i oljan är alltså för mig läge att lätta på producenterna genom att ta vinst och bygga likviditet. Får vi WTI ner åt 88 usd igen om någon vecka så lär vi säkerligen få överreaktioner igen nedåt. Jag säker överreaktioner då de bolagen jag jobbar med ju nyttjar svängningarna till att hedga stor del av produktionen vilket gör att jag tycker svängningarna med oljepriset är överdrivna och därför alltmer självklara att försöka utnyttja.

Inom PM är läget annorlunda, guld är starkare än väntat och jag sålde/trejdade inga Aurcana igår. Sålde ju tidigare på nivåerna 48 - 50 och köpte tillbaka betydligt lägre. Som det ser ut nu så undrar jag om AUN inte kommer spränga 50 cent idag, vore mer än +10% och det beror ju som alltid på hur stora aktörer bestämmer sig för att agera, men så tänker jag för tillfället. Det känns i alla fall inte orimligt och jag avser ha is i magen och absolut inte sälja något på öppningskurs, kanske inte sälja alls under dagen då vi mkt väl kan ha ett flerdagsrally framför oss. Men förstå mig rätt, får jag stark PM utveckling vilket då ytterligare kommer ge rolig effekt på portföljvärdet, ja då kommer jag börja lätta inför sommaren.

Vad jag gjorde mer igår var lite "vardagsarbete" vilket i detta fallet var att utnyttja styrkan i USA marknaden och dollarn för att sälja mina dyrast inköpta LyondellBasell med vinst. Kvar är de 85% av innehavet med lägst GAV när jag snittade in mig.

Även Devon är kandidat för att sälja det dyraste köpet med vinst om aktien studsar vidare uppåt idag. Finns fler för USA innehaven har som sagt gått riktigt bra i kombination med stark valuta.

Ca 30% likvid nu i stora portföljen och det får gärna fortsätta uppåt genom några starka dagar till.... bara att hålla tummarna.

9 kommentarer:

  1. OB säljer du några pm aktier idag eller vågar du vänta tills nästa vecka? Hur ser du på veckan som kommer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ofta säljordrar ute men dom ligger högt upp och jag räknar inte med att sälja någonting idag då CAD och USD är ner i kombination med fallande kurser.

      Skulle jag gissa så går guld mot dryga 1500 och nedre delen av det långa tekniska intervall som bröts vid 1520-1525 dvs vi bör ha en period av styrka inom PM gissar jag. Med min vikt mot PM så har jag därför inte prio på att sälja aktier. Kursfall i större kvalitetsbolag i kombination med fallande CAD kan tvärtom leda till att jag är köpare kortsiktigt.

      Jag har mkt USA köpordrar ute men dom ligger så lågt att jag inte räknar med att dom går in idag. Kanske måndag om det är svag dag, förhoppningsvis då tillsammans med fortsatt svag dollar.

      Lyssnar på LyondellBasells presentation nu. Fint bolag. Ett av bolagen där jag har bud inne efter att igår ha sålt på 63 usd med starkare dollar.

      Radera
  2. Aurcana då, tror du inte att det kan vara läge att kliva av nu efter två bra dagar? kanske en rejäl rekyl ner på Måndag, hur ser du på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat nej. Jag har säljorder ute i Aurcana men la den väldigt högt upp för jag vill ha bra betalt om jag ska lätta mer.

      Men visst, jag läser mycket pressreleaser och häpnar över att inte en aktie som Silvercrest backar mer efter en vad jag kan se rätt dålig rapport och löften om att det ska bli bättre först rätt långt ut i tiden. Det är en aktie som ligger plus idag där jag hade funderat noga om jag var ägare.

      Radera
    2. Dagens första affär är gjorda. (Åter)Köp av LyondellBasell är gjort på 59.28

      Radera
    3. Snabbt ner för AUN :-).... som disclaimern säger för bloggen, lita på dina egna åsikter och fatta egna beslut, eget ansvar etc. Ingen har facit allra minst på kort sikt men du frågade mig och jag sålde inga AUN idag utan ligger långt upp i orderdjupet. Men det är min sits. Andra kan vara i annan sits portföljmässigt.

      Radera
    4. Om LYB kan jag ju säga att jag omedelbart lägger ut det första inköpet på sälj på inköpskostnad+omkostnader för transaktionen.

      Radera
    5. För att (troligen) avsluta dagens handel i LYB:US. Jag köpte en post på 59.59, en på 59.03 (jag snittade dessa när jag snabbt uppskattade köp på 59.28 ovan) och sen ett köp då på 58.61.

      Sålde en post på 59.99 och behåller de två övriga och ökar alltså i LYB som jag tyckte gjorde en bra rapport, inte minst då man hade ett stort underhållsstopp under Q1 och ändå ökade vinsten kraftigt. Snart är det stämma och vi bör då få beslut om kraftiga aktieåterköp från detta väldigt lönsamma företag.

      Skulle aktien mot förmodan gå under 59 igen så fortsätter jag handla.

      En post för mig i ett sånt här väldigt likvitt bolag är ungefär det dubbla mot vad jag normalt ser som courtageoptimerad post så det är hygglig ökning.

      Radera