onsdag 24 april 2013

Mish presentationer

Länkar snarare än att lägga in videos då fler föredrag troligen kommer adderas kommande veckor dvs det kan vara värt att ha länken lättåtkomlig. Det är värt att betona att detta är föredrag snarare än 3 minuters snuttar på TV. Dvs man ska ha lite tid på sig att lyssna och fundera.

Winecountryconference.com/2013-speaker-presentations/

Jag måste upprepa att vad jag hoppas på är ännu en härlig dag som igår.... börs och valuta samtidigt kraftigt åt rätt håll är den ideala situationen när man som nordamerika placerare önskar öka på likviditeten.

Det är faktiskt inte mycket kvar nu tills alla konton är tillbaka på nivån före "guldsmällen" där som bekant även annant än PM bolag gick ner om än inte alls lika mycket. Att kronan försvagats senaste tiden bidrar till detta.

PM bolag? Jag väntar på kraftiga rörelser. Tänker varken sälja eller köpa på nuvarande nivåer. Ska jag göra något så vill jag ha "lite panik i marknaden". Spelar inte så stor roll om det är panik att komma in eller komma ur... även om jag kanske skulle föredra stigande kurser först då CAD som sagt är stärkt och 10-15% aktieuppgång på det skulle öppna vissa möjligheter att positionera sig att mer aggressivt köpa dagar där CAD och aktiekurser istället svackar. Mitt standardtips är att den övervägande trenden kommande månader är fortsatt utförsäljning av PM producenter. Riskerna känns större än chanserna i kombination med att det ser ut som ett fortsatt attraktivt läge att trejda med en andel av portföljen man är bekväm med.

Jag tror A och O är att utrusta sig med tålamod att vänta på de ständigt återkommande möjligheterna att handla på rea. Av och till så får jag höra att - "jag kan inte trejda för jag har för lite pengar" - vilket väl är aningen bättre än vad jag en gång fick höra från en jag jobbade med 2010-2011 vilket var typ att - "jag har ännu inte tjänat några pengar på börsen och har till skillnad från dig inte råd att ligga ur marknaden utan måste ligga ständigt inne med full belåning"...

Det finns olika typer av trading, inklusive att gå ur marknaden med sin enda eller en av två positioner och vänta likvid på nästa paniktillfälle. Väljer man att inte göra det så tycker jag man ska vara ärlig mot sig själv när det smäller, man gjorde som man gjorde pga drömmar och rädsla. Drömmar om att snabbt bli rik och rädsla att missa tåget. Jag har skrivit om detta tema flera gånger tidigare och i viss mån är det terapiarbete för mig själv. Hade jag följt mina egna råd ännu bättre på detta området så hade jag haft en störra aktieportfölj idag. Det är aldrig försent att förkovra sig men för att kunna det så måste man fundera över sina känslor och det här med drömmar och rädsla.

Kanske är också drömmar ett för snällt ord, kanske borde det bytas ut mot girighet. Oavsett så handlar det om mental träning, disciplin och att ta kontroll över sina känslor. I sin grundläggande form är detta inte svårt, det handlar om att hålla koll på värdet av sitt konto och när det gått upp så säljer man en del. När man noterar att det är panik och aktierna faller, ja då kan man möjligen kombinera med att kasta ett öga på hur CAD eller USD står mot SEK samt överväga att gå tillbaka in. Bäst resultat får man troligen genom att kombinera detta med ett stort mått av tålamod innan man trycker på köpknappen. Mer och mer måste man försöka göra dessa återkommande börspaniker till sin vän. Jag måste själv bli ÄNNU bättre på detta men jag kan tänka mig att många läsare har kvar att ta sina första stapplande steg på området och jag skulle vilja säga att detta är ännu viktigare än att fundera på diversifiering eller snarare att båda delarna är väldigt viktiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar