måndag 15 april 2013

Kyle Bass intervjuer

En av de jag för tillfället tycker är intressantast att lyssna på. Kanske för att han ofta pratar om Japan som nu tar ledningen i centralbankssporten, trycka pengar och bekämpa deflation.



Ytterligare en lång utläggning nedan, börjar ca 8 minuter in i videon.


Och jag erkänner, höll mig uppe för att vänta in handelsstarten i guld i Asien. Den är eller borde egentligen vara irrelevant då det är så få aktörer så här tidigt, men... appropå ekonomiska sporter så har det ju varit en sådan att just smälla guld när det är få aktörer inne och illikvid marknad... så nyfiken är jag allt. 1480 efter några minuters handel så vi får se om det blir lugnt och stillsamt... Jag tror PM bolagen är i starkt behov av just stabilisering och studs i metallerna nu för köpsidorna kommer vara tunna pga rädsla och många är tvungna att sälja efter fredagen. Jag själv kommer vara mycket försiktig tills riktningen och fortsättningen på det här klaras ut.

9 kommentarer:

  1. Vad händer om länder som Cypern, Grekland,Spanien Italien mm tvingas att sälja av sina guldreserver? Troligt vis kaos och ännu större förlust för oss som investerar i guld/silver.. Vad tror du om det? och hur stor tror du att risken att Europeiska centralbanken tvingar dom till det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att diskussionerna och det kravet redan varit heta... kruxet för Tyskland, ECB m.fl är att det kravet troligen är droppen som leder till --isåfall ställer vi in betalningarna och tar sista chansen att med guldet som stöd återlansera vår egen valuta---

      Men så här på måndag morgon skulle jag vilja upprepa ett par saker. Jag tycker man ska vara extremt försiktig idag. Vidare tror jag att det vi ser kan vara mer än bara PM, det kan handla om gradvis ökad skräck för att deflation, inbromsning etc är på gång igen.

      En konkret tradingfundering jag har är att det betyder att jag INTE kommer ta Petrobakken trade igen med första köp utan att vi återigen ser kurser under 8 cad. WTI svackar vilket jag i sig inte är jätteorolig för då jag är helt övertygad om att flera bolag inklusive Petrobakken adderade flera fina hedgar under Q1s utmärkta prisbild och dessutom naturligtvis sålde en hel del till dessa bra priser.

      Radera
  2. Jaha då var guldbubblan ett faktum då..tråkigt men sant..Ecb mm är verkligen mäktiga, det verkar som om fiatvalutorna vinner ännu en rond..

    SvaraRadera
  3. Sitter du lugn i båten och ser på skådespelet eller agerar du nu?

    Har också lyckats vikta portföljen, mycket tack vare dig, och det är jag
    mycket glad för idag.

    Dock svider det rätt rejält ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde EDV i starten och trejdade ur en del AUN i starten. Jag säger trejdade på den sistnämnda då mitt mål med det var ta tillbaka aktier om den faller vidare. Kanske blir det så kanske inte. Var en bråkdel av innehavet.

      Jag har ökat i LyondellBasell idag.

      Tack för kommentaren, det händer ju fortfarande någon gång att folk tycks tro att jag är någon form av jäkla rådgivare... snarare än att förstå att jag bloggar om mina egna med och motgångar på aktiemarknaden.

      Ja det svider helt klart även med omviktning en dag som denna men jag är glad att det är gjort för det är inte bara viktningen utan också att när man närmar sig sommaren så blir många mindre bolag lätt illikvida speciellt i ett sånt här läge.

      Mycket handlar för mig om att sträva på i väntan på att man återigen fångar en bra våg och tjänar riktigt bra med pengar. Ibland blir man mer orolig att vågen aldrig ska komma igen... men erfarenhetsmässigt gör den det om man bara researchar och funderar vidare...

      Men världens ekonomiska utveckling ger fjärilar i magen och det blir inte bättre när jag ser att Vänsterpartiet rusar upp i senaste mätningen.

      Radera
    2. En sak jag kan tillägga är att jag tycker man ska titta på hur mycket olika aktier backar en dag som denna. Om du har en PM-aktie som är back 10% som du känner dig tveksam till men inte vill sälja en dag som denna... samtidigt som en ultrakvalitétsaktie som Silver Wheaton som också är back 10%, ja då tycker jag det är slam dunk att skifta.

      Samma sak om man känner att portföljen skulle må bra av att diversifieras något.

      Jag använder sånt tänkande rätt ofta.. typ jag bytte 10% minus EDV mot LYB:US på -5.5%. Kändes som ett okej sätt att justera ner PM till begränsad kostnad sett bara över en dag. Allt handlar ju om att titta på exakt hur vill jag min portfölj ska se ut från detta ögonblick.

      Radera
  4. Om guldet fortsätter ner, tror du då att gruvbolagen slutar att bryta, för dom kan väl knappast tjäna några pengar på dessa nivåer?

    SvaraRadera
  5. nu rasar det ännu mer 111 ner på au nu!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Margin, stop loss inställningar, säsongsmässig svaghet som närmar sig för både metallen och aktierna...

      Att stänga en gruva är inget lätt beslut. För många bolag så är det i princip Game Over för det kostar så mkt att komma igång igen. Dvs troligen försöker dom hålla skenet uppe in i det sista och hoppas metallerna vänder och räddar dom.

      Jag undviker allt som är högkostnadsproducenter och jag förundras över de som fortfarande verkar försvara sådana aktier kursmässigt... men visst, om guld vänder kraftfullt upp mot 2000 usd igen då är dom de stora vinnarna...

      En sak till, för silver så betyder stängda gruvor mycket mer då det är mer en årlig utbuds vs efterfrågesituation än guld där det mer handlar om att allt (nåväl, mycket) av det genom tiderna brutna guldet som flyttas runt.

      Ytterligare en fundering är att en gruva som La Negra med kanske 50% betalt från basmetaller och 50% från silver sprider risken mycket bättre än en ren guld eller silvergruva. Det tillsammans med cash cost är något att begrunda.

      Radera