torsdag 18 april 2013

Känns lite som att metallerna stabiliserats

säkerligen baserat på påbörjad shortcovering av Goldman, Soros och de andra hajarna som troligen triggade den här nedgången i metallerna för att bryta den långa trenden och få igång stop loss flod i marknaden.

Möjligen skulle man kunna tänka sig att medans metallerna stabiliseras så pågår nu en flod av PM aktieförsäljningar från den armada av småsparare som med fördröjning får sin information från tidningar som DI och annan "lättuggad journalistik", mäklarnedskrivningar baserade på nya metallantaganden och rent allmän "har fått nog känsla". Gissar många PPM checkar ut från guldfonderna senaste veckan och det tar väl 5 dagar typ? (Är ju del offentlig sektor så det går långsamt och man erbjuder inte kostnadsoptimala ETF placeringar).

Jag tror vi inom kort står inför börsdagar där PM aktierna visar uppgångar på 10-20%... frågan är bara om det är imorgon eller om 2 veckor och än viktigare om det är från kurser på dagens nivå, eller kurser som är 30% lägre än idag :-)

Jag skulle vilja betona att som jag ser det så bör centralbankerna se på senaste dagarna lite som risk off och deflationistisk oro. Dvs jag tror vi går mot ännu mer centralbanksstimulanser och min gissning är att för den konservative så är är köp av metallerna hyggligt attraktiva. 23.30 på silver... vad är realistisk nedsida? 21 usd? 10%, det är inte jätteblodigt.

Jag missade Aurcana presentationen live idag (men den dyker väl upp via länken några bloggar ned) imorgon senast och det var nog inte så mkt nytt... eller? någon som lyssnade?

Det är väl värt att läsa nya presentationen med. Jag avser hålla Aurcana som tungt innehav baserat på den info som är ute idag. Ja Shafter har problem men vad begär man... La Negra är ju en kanonfin expanderande lågkostnads gruva av världsklass.... när man tänker på alla skitbolag som finns ute som folk talar sig varma för så undrar jag vad Aurcana gjort för fel... (Ja jag vet.... dom har gjort mkt fel... som vi grundligt avhandlat här på bloggen... men bestraffningen känns helt oproportionerlig främst baserat på vad La Negra redan idag är).

Vad gjorde jag igår på börsen?
Inte så mkt. WTI oljan har gått lägre än väntat och allt är billigare som bekant, dessutom var dollarerna dyrare så jag återtog min första post om 3k Petrobakken på 7,53. Hade problem med Danske så jag kunde inte köpa mer i den vevan. Aurcana har jag ju trejdat senaste dagarna och mitt innehav är oförändrat men GAV nedpressat hyggligt framgångsrikt. Tog lite mer igår men inte för mkt för jag vill inte öka redan tungt innehav.

Man påminns om att inte göra just det när jag vaknade idag och lästa om att "Fertilizer plant exploded in Texas".... 10-20 minuter innan jag var helt säker på att det inte var Rentechs lilla fabrik i den delstaten. En oerhörd tragedi naturligtvis, inte minst för de brandmän som försökte släcka och omkom i explosionen. Vad konsekvenserna blir är logiskt att både samhällen, NGO's och tillståndsmyndigheter kommer tänka sig två ggr för innan man jublar över nya N-fert anläggingar som granne. Detta var en liten anläggning vad jag förstår, stora anläggning kan ödelägga tiotals km bort.

En av bitarna som pressat Rentech är oron för flera nya anläggningar i USA och nära dom med början 2016. Det är värt att fundera på även om jag inte sett någon research som diskuterat det ämnet ännu.

Om fert bolag: Marknaden har alltid rätt? Jag har aldrig sett ett så styvmoderligt behandlat företag som Allana Potash. Jag ska utan omsvep erkänna att jag inte förstår att bolaget inte värderas upp. Ja det är ett F&M bolag och jag är alltid försiktig vad jag skriver om dom då jag inte vill bli stämd.... men VD ger ett mkt gott intryck och fyndigheten liksom landet och nu infrastruktur, Capex, Opex, vatten och allt annat man kan tänka sig  ser så bra ut. Kort sagt, jag förstår inte värderingen, förhoppningsvis är det bara en konsekvens av den usla råvarusmåbolagsmarknad vi befinner oss i. Hatten av för AAA ledningens sätt att leverera allt man lovat.

8 kommentarer:

  1. "The consolidation of the Company's common shares ("Common Shares") on a basis of eight (8) pre-consolidated Common Shares for each one (1) post-consolidation Common Share (the "Consolidation") and has no objection to the Company's Common Shares trading on a post consolidated basis effective at the opening of market Tuesday, April 30, 2013 under the new CUSIP number 051918506."

    Sker detta automatiskt på depån? Kanske bäst att kolla med sina mäklare? Knappt 2 veckor kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner 100% förtroende för Avanza´s, Nordnets kapacitet att sköta detta. Danske är ju lite mer nytt för mig men det mesta sånt här administrativt fungerar även där vad jag kan märka. Svensk effektivitet vet la du...

      Radera
    2. Hej!

      Jag ringde till vår Corporate actions-avdelning bara för att säkerställa. De hade koll på denna omvända split så det förväntas ske enligt plan.

      /Daniel, Avanza Bank

      Radera
  2. OB när kommer du med ett nytt case? Gärna inte PM-relaterat då jag försöker jobba på diversifieringen! :)

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju en portfölj som förändras löpande. I början på året och slutet av förra skrev jag ju att det blev mindre bloggande just därför att jag satt och lästa på andra branscher.

      För några veckor sedan tror jag det var då jag gjorde en lite mer sammanhängande presentation i en blogg av de bolagen.

      Min instinkt är att ofta nämna de som för tillfället gått sämst dvs "är billigast". Det är ju inte alltid rätt och leder ibland till att jag pekar för mkt på mer riskabla bolag. Så jag pekar ut bl.a Energy Transfer (ETE:US) som är ett stort bolag som går mkt bra kursmässigt och bl.a är moderbolag till Scoris framgångshistoria SXL. Dom sysslar alltså bl.a med gas och oljepipeline drift i USA vilket är en tillväxtbransch. God tillväxt, god utdelning men kursen har gått bra.

      Skulle också rekommendera dig att titta på LyondellBasells investment dag ett par bloggar ner. Också mkt stort bolag och jag tror många missar att det är en specifik naturgasvätska ETAN (ethane) och inte naturgas som är deras primära råvara. Etan har helt andra och ytterst intressanta fundamenta med kraftigt överutbud (som bara lär stiga när naturgas blir attraktivare att utvinna i USA med lite högre priser) och kan inte exporteras utan utbudet kan i princip bara gå till plastfabriker. Högutdelare i form av främst upprepade engångsutdelningar, har gått väldigt bra, jag har gått in på dessa kurser.

      Radera
    2. LYB:US är ticker på den.

      Ska dock ta chansen att nämna att jag själv snarast ökat i AUN efter att ha sålt ca halva innehavet på 46.5 - 48 och dagarna efter köpt tillbaka på 43 - 37.5.

      Igår köpte jag Endeavour på 87 och 84.

      Jag tror och hoppas vi närmar oss en kraftig studs där guld övertygande bryter 1400 usd och åtminstone tillfälligt går mot säg 1420 med följd att PM aktierna från översålda nivåer rekylerar kraftigt uppåt. 10-20% upp från nedtryckta nivåer ska inte ses som något konstigt. Lär bli så, handlar mest om från vilken nivå...

      Radera
    3. Den som tror USA's energirevolution fortsätter, vilket jag gör, kan alltså spela det så här:
      - Användare av billig energi, LyondellBasell ethane, Rentech naturgas där mina kalkyler för RNF säger 4 usd utdelning nästa år baserat på kalkyl om 4.70 för naturgasen. Just amerikansk energiberoende processindustri var det jag läste väldigt mycket under jullovet och det ledde mig vidare också till infrastrukturbolagen för energin.

      - Producenter. Naturgasproducenter i USA kan vid stigande priser mot 5 dollar ge otrolig hävstång och jag märker hur många duktiga placerare börjar exponera sig mot det. Mitt konservativa val så här långt är Devon som har stark balansräkning, stigande mkt lönsam oljeprod och stora gasreserver i marken som jag tror kommer värderas upp. Storbolag. Jag kan komma addera mer riskabla gas plays.

      - Operatörerna av infrastrukturen för transport av olja och gas. Tryggast där hotet främst är MLP skattestatusen.

      Radera
    4. Ett råd jag skulle vilja ge är att komma ihåg: Sell in May and Go Away.

      Med det menar jag att det är ingen brådska. Ni kommer se mig lägga ut mycket saker som just "investment days", presentationer av bolagen.

      Ta tid på er och läs in bolagen ordentligt innan ni ev placerar. Försök sprida risk utifrån branscher och om det är MLP eller inte. Dvs ett exempel skulle kunna vara USA-portfölj med RNF, Devon, LYB, Seadrill, ETE som har stora olikheter... vilket inte hindrar att kraftig kursmässig korrelation kan finnas...

      Radera