söndag 14 april 2013

Inmailade förslag på bolag, feedback och allmäna funderingar om 2013

Idag låg det ett förslag på ett bolag i min inbox originalbraila@yahoo.com. Skribenten har helt korrekt snappat att jag har ett brett intresse och inte minst sedan årsskiftet är ovanligt öppen för annat än PM bolag.

Så utan att ha hunnit titta på vad det handlar om ännu så vill jag uttrycka min uppskattning gentemot den personen och andra som tar sig tid att förklara "sitt favorit case" oavsett bransch. Jag lär knappast bli överförtjust i allt :-) men jag uppskattar som sagt de fall där skribenten uppenbart lagt ner tid på att motivera sig (är det däremot "jag gillar bolag X, vad tycker du brev" så är chansen rätt mkt lägre att jag tittar på bolaget och ännu mindre att jag hamnar i en situation där jag tycker ett svarsbrev är befogat. Vilket iofs ofta kan vara fallet även vid intressanta förslag). För att summera, jag tycker alltid det är himla trevligt med genomtänkta förslag på bolag (fler ögon hinner beta av fler case i en allt snabbare snurrande, föränderlig värld).

Det är värt att komma ihåg att jag som jag tryckt på tittar en hel del på min portföljs riskprofil och 2013 har handlat om att speciellt öka andelen bolag som klarar av att generera fritt kassaflöde till sina ägare. Jag är fortsatt väldigt nöjd med hur bloggen under 2013 och tidigare, har handlat så mycket om riskbegränsning genom amortering/kassa/vinsthemtagningar, diversifiering i väldigt god tid så att PM fick en mer lagom andel runt 20% etc. Det har inte på något sätt gjort året bra... men för en i grunden PM fokuserad investerare som jag så har det begränsat mycket skada och jag skulle gissa att inte minst då bloggkollegan Scoris också varit mkt aktiv med att peka på närstående risker i PM sektorn att en och annan läsare, allt annat lika liksom jag just har begränsat skadan.

Jag vet att många INTE har gjort det då de ständigt ligger långa i sitt favoritbolag (och på sin höjd viktar till något annat bolag i favoritsektorn) och aldrig tar vinst av olika skäl (oavsett vad jag skriver eller inte skriver) men som bloggare kan man inte vara så mycket tydligare än jag tycker jag varit med portföljallokering och allmänt skrivande. Jag är ju inte rådgivare och än mindre förvaltare... och det är värt att komma ihåg att det är tungt och gå ut och tala emot folks drömmar... att prata om att kraftigt minska PM sektor vikt är extra tungt för att rent ärligt... det finns mycket konstigt folk knutet till den sektorn... mycket folk utan grundläggande ekonomisk (eller annan relevant) utbildning som låtsas vara något annat än dom är... och än värre, många personer som ser det hela som ett substitut för religion. Om det är något jag känner man ska ta med sig i erfarenhetsbanken så är det att ju mer det blir av sånt, desto större sannolikhet att något riskerar bli överspekulerat.

PM sektorn är knappast död (men kom ihåg att just bolagen kan försämras drastiskt bara genom att metallerna står stilla när kostnader och skatter går upp, likaså kom ihåg... att silver är ett derivat på guld och silverbolag är derivat på silver och hävstång verkar åt båda håll) men placering är ju inte religion utan handlar om att tjäna pengar och när något helt uppenbart inte fungerar så är det dags att gradvis glida mot sektorrotation och börja researcha nya branscher. Inget av detta hindrar att det för mig är befogat att behålla exponering mot guld, silver och vissa bolag jag tycker är bra i branschen. Makrobilden är som den är och kanske speciellt utvecklingen i Japan har möjligheten att snabbt förändra den ekonomiska verkligheten för oss på ett sätt som innebär att PM relaterat plötsligt är det som håller uppe utvecklingen i portföljen. Ja det känns avlägset idag men det pågår gott om rätt dramatiska penningpolitiska experiment i vår värld just nu. Innan eventuell vändning kommer så gissar jag att högkostnadsproducenterna är de som kommer lida mest och som jag tidigare varit inne på mycket väl kommer kunna visa upp en del uppseendeväckande framtvingade gruvstängningar.

Jag har gjort så (snabb eller gradvis sektorväxling) många gånger tidigare och det är precis vad ni har kunnat läsa här om hela 2013 och tidigare än så. Det gör inte mig och än mindre min egen portföljutveckling perfekt... men det är så jag jobbar... och denna blogg handlar om mina placeringar. Jag är nöjd med hur tydlig jag varit med hur jag tänkt. Det är det jag hade bestämt mig för att vara mot läsarna och med guld 1477 per i fredags så är jag inte mindre nöjd med just den biten... (men som sagt mindre nöjd med hur den viktning jag ändå haft bidragit till min portföljs utveckling.)

Till något annat: Den 16e april så har Devon någon form av presentation som verkar bli webcastad.

Bolaget är för mig ännu ett rätt litet innehav då jag just håller på med research. Bra balansräkning, haft dålig kursutveckling då det historiskt varit "ett naturgasbolag". Har jobbat med att "förvandlas till ett oljebolag". Jag äger dom för att dom verkar ha stora dolda reserver i shale olja och gas som förhoppningsvis bevisas upp kommande år samt för att få hävstång på en möjlig naturgasuppgång mot 5-6 usd i samband med att LNG export kommer igång. Jag kommer säkert skriva mer om bolaget framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar