tisdag 23 april 2013

En bra dag att sälja

Åtminstone tills vi har facit av morgondagen :-) 

Vad jag menar är att det både var mycket bolag (utanför PM) som gick bra samtidigt som kronan försvagades rejält mot bl.a CAD och USD. Jag mäter ju mitt resultat i SEK så när en aktie går upp 3.4% samtidigt som kronan försvagas 1.5%, ja då ser jag värdeökning på runt 5%. Den nya typen av bolag som jag viktade över till under vinter och vår fortsätter att göra att jag får lugnare dagar.

Jag tog chansen att denna gång sälja ner mitt innehav i Eagle Energy något. Handlar kort och gott om att när man är så tung att man inte längre känner att det är rätt att utnyttja svackor för att snitta ner... ja då bör jag lätta på första bästa chans till lite över GAV och det kom idag.

Rentech, trejdar vidare. Både köp och sälj idag med gott resultat. Liten nettominskning i innehavet för att lättare kunna handla ytterligare aktier på ev dipp och speciellt då i kombination med starkare krona mot usd. (Ingen dipp och jag njuter av uppgången så win win är målet).

Inom PM åkte EDV ut tidigt och jag lät bli att handla något trots svaga kurser. Det är inte mitt mål att öka PM inför sommaren utan jag är nöjd med mina kanske 15% i sektorn och tänker dessutom fortsätta trejda den delen intensivt som jag gjort i främst AUN. Jag kan inte direkt säga att jag blivit mer positiv till kommande månader och PM sektorn. Jag tycker det ser fortsatt bekymmersamt ut och det känns inte för mig som vi står inför någon omedelbar studs uppåt utan att riskerna överväger. Men det ger som sagt isåfall intressanta trejdupplägg av och till samt möjlighet att ev positionera sig inför hösten. Likviditet är ett nyckelord och mål för mig. Jag kombinerar det med väl avvägda vikter i de nya bolagen som jag är nöjd med och som ger mig regelbundna utdelningar och då förstås trejdning även i dessa bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar