tisdag 9 april 2013

Blandade känslor om den starka Petrobakken kursen...

Kursen upp 10% sen de lägsta kurserna jag tog på rätt nyligen. Har betat av fasen "sälja de dyraste" och även tagit vinst... men fortsatt stark kurs.

Det är märkligt att ett så stort bolag ska röra sig så mycket. Nu sitter jag med färre aktier sparade än jag hade tänkt mig igen...

12% ränta på årsbasis är bra men det är även 5-7% på några dagar...

Det blir att hoppas på fortsatt slagighet i kursen för nu har jag färre än jag skulle vilja ha...

I det sammanhanget (högavkastande oljebolag med god fundamental utveckling) skulle jag fortsatt vilja slå ett slag för Eagle Energy. Jag var på plus GAV mässigt igår igen men valde att inte sälja. All logik säger mig att den borde ha rätt enkla 10% i alla fall upp och vi närmar oss nästa utdelningsbesked snart vilket naturligtvis kommer se ut som de tidigare dvs 0,0875 på måndsbasis eller 1.05 på årsbasis. Dagens svaghet efter flera starka dagar borde vara bra tillfälle att börja begrunda köp.

Ska tillägga i övrigt att jag igår var stor köpare i Avino som inte uppträdde logiskt om man ser till den fina fundamentala utvecklingen. Det jag rekommenderar är att inte glömma något så enkelt som att jämföra produktionen och produktionsplanerna gentemot börsvärdet och hur det ser ut för större bolag.

Appropå större silverbolag, såg nyss hur en svensk (mäklare 39 i allafall) dunkade ut 100k i Aurcana på 62 cent. Sentimentet är uselt och folk har skrämts upp inför rapporten. Det skulle inte förvåna mig om en hel mängd placerare väntar på denna för att komma in billigare samtidigt som Sprott eller liknande bestämmer sig för att köra kursen uppåt nu när rapporten är avklarad och pågående kvartal är mkt bättre...

4 kommentarer:

  1. hur mycket lyckades du få Avinp på? och hur tungt ligger du i dom nu i %

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade ju mäklare Maquarie som sålde 125k med dolda på 1.36 igår. Jag var med och hackade upp den biten. Dagen innan tog jag på 1.40.

      Du har min viktning i portföljen ovan. Det som förändrats är lite fler Avino och rejäla försäljningar i Petrobakken.

      Radera
  2. tack..va det en och samma person som sålde av 125k? det var en stor del..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en halv-ovanlig mäklare som skulle ut snabbt. Kollar i statten att han inte sålt något mer senaste 30 dagarna samt med den stressade försäljningen lyckades med konststycket att omsätta 20% av senaste månadens omsättning. Tunn aktie är nackdelen, bra utveckling fundamentalt och väldigt låg värdering relativt produktionen är fördelen med bolaget.

      Avino verkar år för år sköta sin ekonomi bra och bulksamplen dom gjorde indikerade att dom kommer ha låga produktionskostnader så mot alla odds egentligen så behåller jag dom på listan över bolag jag är bekväm med.

      Uppsidan är naturligtvis att dom genom sin expansion och väldigt låga börsvärde erbjuder en väldigt hög hävstång på ev silverprisuppgång. Mitt mål är ju inte att kliva av PM helt utan att ha lagom exponering.

      Radera