måndag 1 april 2013

Aprilskämt i Turkiet


Washington DC Earthquake: 8.7 Magnitude hits US Capital fire in White House / Breaking News
01 April, 2013 | 12:54

Earthquake-Washington-DC-White-House-Fire

Washington was an earthquake magnitude 8.7 earthquake, the number of casualties is unknown, flames rise from the White House, President Obama was taken to NORAD.

The quake hit about 60 miles (100 km) southwest of Atlantic Ocean and at a depth of about six miles (10km) according to the US Geological Survey.Local time 03.45
“Sea level readings indicate a tsunami was generated,” the US center said in a statement. “It may have been destructive along coasts near the earthquake epicenter.”
Winston Reckhert, a geophysicist from the Atlantic Ocean Warning Centre said: “We have seen a small tsunami at Halifax Nova Scotia 100 miles south of the epicentre.
“The tsunami amplitude was 13cm which suggests there may be troublesome waves in the immediate area of the quake, but beyond that there is no hazard so we do not have a tsunami warning for anywhere else in the Atlantic”.
Emergency crews were alerted and the United States Army, Hospitals full of wounded people.
After a fire began in the White House, President Obama and his family were taken to NORAD

Det finns uppenbarligen olika sätt att se på det här med humor...

4 kommentarer:

  1. Hej

    Alla skriver nu om att det inte är bra att äga guld/silver-aktier över sommaren men hur är det med dina oljeaktier, klarar dom sommaren bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju fel att beskriva mina aktier som "oljeaktier". Jag har två oljeproducenter som tillsammans är lite över 10% av portföljen.

      Men det hindrar inte att du har en poäng, klarar andra bolag sommaren bättre än PM aktier? Generellt sett tror jag större utdelande bolag klarar sig bättre ja... men jag har också långtgående planer att precis som jag skrivit, jobba med likviditet för att kunna ta vara på ev sommarsvaghet i alla tänkbara sektorer.. OBSERVERA, man måste inte bli offer på sommarsvaghet utan man kan lika gärna vända på det och se till att man har kapacitet att ta vara på vad som är en årlig "hög sannolikhets rea".

      Jag har inte fimpat PM sektorn på något vis. Det som nu sker med guld som håller emot hyggligt (så här långt) och bolagen som åker vidare ner gör ju att för mig så ökar sannolikheten så sakteliga för att sommaren inte självklart måste bli usel för PM bolagen då de redan är så nedtryckta.

      Jag började titta på Endeavour Mining igen igår och lyssnade på ett väl genomfört conference call där man på ett bättre sätt än jag någonsin sett illustrerade vad bolaget tjänar efter alla kostnader och då inte bara i dollar utan så att man även kunde se hur många ounce guld som dom fick behålla när alla kostnader var tagna.

      Ovanstående smaklösa aprilskämt kom från en länk när jag läste i turkisk engelskspråkig media om hur det går för Frankrike i Mali. Det är min primära oro för EDV och var skälet att jag klev av innan den föll vilket jag ju skrev om här.

      Känslan jag fick när jag såg presentationen var att dom har creep uppåt i cash cost men att dom är duktiga och växer på ett väldigt stabilt sätt. Att dom nu redovisar sina verkliga vinster så tydligt borde göra det enklare att få värdstaterna att inse att cashcost 600 usd inte betyder 1000 usd/ounce i vinst... det är mycket bra och sänker risken för absurda skattehöjningar.

      Det här med skatterånen går ju i vågor runt jorden och nu tror jag det blir mindre av sånt i Västafrika och att turen som sagt istället kommit till Nevada m.fl.

      Allt ovan kan ju sammanfattas med en föränderlig värld... och att man ständigt måste väga in nya fakta och förändrade värderingar.

      Radera
    2. En sak till som förtjänar sägas om och om igen. Jag har inget facit och som bekant ofta fel. Men det är hela grejen, jag försöker hitta rätt men har full beredskap att ändra och söka nya vägar när jag har fel. Senaste månaderna har jag varit "ovanligt sökande", och jag har inte precis presenterat att jag hittat något Nirvana...

      Lycka till med placeringarna, det är onekligen tuff miljö.

      Radera
    3. En sak till, om man har större utdelande bolag inom t.ex pipelinesektorn och kursen faller. Då har man ju under sommaren chansen att låsa in högre direktavkastning. Om ett guldbolag som har behöver dra in pengar så betyder det risk för att deras projekt inte kan byggas eller att utspädningen blir mkt värre.

      Summa som sagt, är för mig att jag gärna skulle gå 50% likvid eller så och inom PM sektorn kanske bara behålla säg 3 bolag och i övrigt främst lagom position i bra utdelande bolag men bara så mkt att jag gärna skulle köpa mer på dipp.

      Radera