fredag 19 april 2013

Action

Skojig dag för portföljen efter småjobbig tid.

Jag har gjort det logiska för min portfölj... Rentech LP dvs RNF studsade +11% och gav mig 10% vinst och chansen att dra ner min position i Rentech som via moderbolaget RTK var alldeles för tung... RNF växlades till - 1.5% Devon Energy som nu på allvar gör entre i portföljen. Ett sätt att spela naturgasvändningen och ett sätt att spela nya shale oil fält i USA via ett finansiellt mkt konservativt större USA bolag. Inga jätteutdelningar från Devon men okej och även om vi KANSKE får naturgasrekyl mot 4 usd igen så närmar sig sommaren och för mig som inte kan något om TA... så känns det ändå alltmer angeläget att vara med i amerikansk naturgasproduktion även från produktions och reservsidan. Jag tittar med intresse på fler naturgasbolag i USA men har inte direkt bråttom så här i mitten av april. Men jag skulle som sagt inte bli förvånad om det är den bullmarket vi ser under en het sommar...

Trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Om Italien går omkull i höst, tror du att det då finns risk för att dom säljer ut sin guldreserv 1800 to au? om... vad tror du då kommer att hända med värdet på guld, det borde rimligtvis rasa. Det var bara en tanke, kanske inte så troligt att det kommer att hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det vore mycket dumt av Italien då nyckeln till framtid utanför Euron för dom vore just den stora guldreserven som väl dessutom till skillnad från Sverige och Tyskland också finns på hemmaplan tror jag.

      Men jag har en känsla att Centralbankerna lutar hårt på stora guldköpare för att få dom att sluta. Indiens centralbank och regering fick säkert väldigt mycket uppmärksamhet från Väst innan man genomförde dagens väldigt guldfientliga politik som utan tvekan har bidragit till dagens pressade läge för guld och som jag skrev mycket om i slutet av 2012 och början på 2013 när jag motiverade min omviktning.

      Jag gissar att man med dagens guldpris inte känner det angeläget att ta allvarliga samtal med t.ex Italien för att pressa ut guld på marknaden. Men den och andra funderingar är säkert värda att ha i bakhuvudet när guld (metallen) slår nya kursrekord igen.

      Radera