lördag 2 mars 2013

Trader Dan och TA på guldbolagen

Jag upptäckte hans blogg via KWN och har sedan länge den upplagd på min bloggrulle och han påverkar mig en hel del då jag själv inte behärskar TA nämnvärt.

För mig känns det som vi står lite vid vägskäl för guld och guldbolagen för säg kommande året och jag vill som sagt av flera skäl gärna se guldet och bolagen skjuta fart uppåt innan sommaren sätter in. Det som har fått mig att snabba på det sedan flera månader påbörjade arbetet att öka likviditet och diversifiera bort från tidigare mkt tunga PM del är till stor del obehagskänslan av att vi får allt mindre respektavstånd till nivåer som kan innebära ren avgrund och som jag helt enkelt inte har råd att ta risken att leka med.

Jag tar mig friheten att tillsammans med ovan nämnda rekommendation av bloggen citera lite extra mkt från detta inlägget häromdagen host Trader Dan då det ger ett antal nyckelsiffror som jag tycker man ska lägga på minnet för att brytande av dessa kan innebära väldigt snabba rörelser nedåt. Chart finns om man följer länken och jag kan även illustrera det med Scoris långa chart på guld

"I cannot emphasize enough how critical it is that gold does not violate the support levels shown on this chart."

A WEEKLY CLOSE below the last level of support near $1525 - $1520 would do very serious damage to even the long term trend in gold and would suggest a deeper retracement. Note that the 38.2% Fibonacci retracement level on this weekly chart comes in precisely at the horizontal support level I have lined out on the chart. That is near $1534 - $1535. That is the first level of support. Just below that is $1520. There is nothing, and I mean nothing that I can see on this chart with the exception of a bit of a blip near $1480 that could stop the price from testing the 50% retracement level near $1415 should the red support lines give way.

 gold needs something to bring back its sponsorship among the big players. Let's see what the month of March will bring us. Perhaps it will come in like a lamb and go out like a lion for gold. We shall see..."


och från ett senare inlägg:

Strong Weekly Close for the US Dollar

 The USDX has been unable to clear the 81.50 level for some time now, though it did close right on it last week. This week however was a different story as the Dollar powered through this resistance breaking out of a 5 month long sideways pattern. It should be able to make a run to at least 83. If it can push past there it stands a good chance of heading to 84. That should be a big test of the currency. If it clears that, it will begin a trending move to the upside. 

Man kan ju då komma ihåg att även OM vi skulle råka ut för att vi närmar oss dessa nivåer så kallas det just stöd av ett skäl... dvs det finns en god chans att det är just där det vänder och jag misstänker att hela vägen mellan 1550 och 1520 kommer kantas av kinesiskt och indiskt köpande utifrån tidigare mönster (men samtidigt tror jag inte för ett ögonblick att kineserna skulle tacka nej till att se guldpriset tekniskt bryta ner så att dom kan handla kommande par tusen ton till betydligt lägre pris och jag har tidigare berört varför man ska se upp med det viktiga indiska köpandet och landets regering som önskar att det ska upphöra).

Men risken finns där ändå och händer det värsta så vill man absolut inte ligga för tung i PM marknaden. Det är i alla fall så jag har resonerat senaste tiden och det är därför jag bloggat mindre än vanligt samt lagt intensivt fokus på exakt hur min portfölj ska se ut framöver utifrån dessa funderingar.

Jag påstår alltså inte att detta ska hända men jag vill göra er medvetna om att det är en risk som jag och andra (jag följer) ser. Sen är det som vanligt upp till var och en att fundera på hur man vill göra med den risk och för den del de chanser som omvänt folks ängslan möjligen kan ge upphov till. Jag omprövar själv ständigt och kommer troligen fortsätta trejda hårt oavsett vart det tar vägen. Både köp och sälj.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar ju MSV, men blir lite ängslig när jag ser att du sålt alla på dessa kurser eftersom du ofta brukar ha rätt. Varför tror du att dom inte kommer lämna in sin EIA-ansökan förren efter sommaren? Som du själv sagt så går MSV-kursen "som en klocka" och de brukar studsa ganska hårt upp efter en sån här krasch. Dessutom utgörs ju en väldigt stor del av börsvärdet kassan just nu, vilket ger en bra flytväst. Lägg till de olika mining-gruppernas påstådda intresse av Fuwan. Jag är också less på alla förseningar, men ifall det är något PM-bolag som känns fel att sälja nu så är det MSV enligt mig:) Har du hört något som vi andra inte känner till?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tycker inte du ska oroa dig för något sådant (att jag hört något som du inte känner till). Se detta mer som den ganska svepande förändring jag gjort i flera år nu där jag som svar på iaktagelser av allt hårdare miljö för miningbolag först tog bort belåning, sen skar bort juniorer, sen rörde mig upp mot allt större bolag, började mer aktivt sälja varje studs upp och "våga ligga likvid". Dvs att kapa bort exponering mot hela miningsektorn (som inom PM notoriskt aldrig får pengar över till t.ex utdelning) är fortsatt mitt sätt att som trebarnsfar hantera risk på ett för mig vettigt sätt. Till det kan man ju även lägga att jag så ofta jag kommer ihåg det försöker tipsa om att göra det jag själv gjorde för många år sedan... dvs amortera lån aggressivt som ett sätt att frigöra sig från press, stress och inlåsningen i ekorrhjulet. Varje amortering är en frihetsförklaring...

      Radera
    2. Sen skulle jag vilja protestera lite mot beskrivningen att jag sålt allt på dessa nivåer :-) jag är lite sen att uppdatera ibland och framförallt trejdar jag mkt. Det mesta jag sålde nu senast var också köpt på samma nivåer.

      Men visst, rent tekniskt så sålde jag på dessa nivåer och jag lät också bli att köpa MSV på de ännu lägre nivåer vi sett.

      Det finns mkt billigt och vi närmar oss sommaren och jag vill inte ha alltför mkt illikvitt som jag "måste prångla ut".

      Radera