lördag 9 mars 2013

Sålde ett av de nya bolagen, Global Partners

Har funderingar på om det var rätt men jag hade över 10% i kr räknat (i USD var alltså vinsten bättre men vi Nordamerika placerare har ju drabbats av en enligt Big Mac index övervärderad krona) på kort tids vinst och det som spökar är att bolaget har IDRs till ägarfamiljen som i princip gör att bolagets "andelsägare" bara får hälften av vinstökning medans ägarfamiljen/ledningen skimmar av andra hälften.

Så jag chansar och kliver av när dom rusade som resultat av en presentation hos BOA/ML men om dom backar 5% så börjar jag nog snitta in igen.

Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag att olje och gasinfrastruktur i USA är ett bra område för mig att investera i. Anledningen är enkel, USAs produktion av både olja och gas ökar snabbt och det är brist på infrastruktur att förflytta detta. Det skapar god lönsamhet och nya affärsmöjligheter. Det mest utpräglade sådana bolag i min portfölj är Energy Transfer, ETE:US. Den har gått ungefär som Global Partners ovan men har ingen "cap" på lönsamheten i form av IDRs så som det känns nu så kommer den vara ett huvudverktyg för mig att följa vad jag hoppas är en flerårig bullmarket.

Letar nya bolag och då helst toppbolagen utan IDRs. Dessa kommer ofta till priset av lägre utdelning men är rätt val om man just tror att detta är en flerårig boom.

Vad gäller guldbolag så går det inte en vecka mellan artiklarna om olika politiker som ska lägga nya skatter på produktionen. Rätt deprimerande. Min avsikt är att fortsätta på den inslagna vägen att minska innehaven guld/silverbolag inför sommaren och då speciellt om vi förhoppningsvis nu ser en månad eller så av bättre kurser. Jag tror faktiskt chansen till det är hygglig baserat på att guld likt en bergsklättrare som rasat ner lite för fort för sluttningen verkar ha fått lite fotfäste igen. Jag är övertygad om att det är centralbankers köpande som ligger bakom det men man ska där komma ihåg att dessa aldrig kommer jaga guld upp till stjärnorna utan för det krävs hedgefonder och småsparare. Det gäller ju i ännu högre grad PM bolag där ju centralbanker inte har några intressen.

Research och läsande går till 90% för mig till de nya områdena och jag kan ju konstatera att om man förväntar sig inflation så är det "fasta tillgångar", hard assets man vill äga. Guld är en sådan, pipelines är det också. Om man förväntar sig kaos och sönderfallande samhälle däremot, ja då är det mer enbart guld och silver. Men i det läget är det fysisk metall som gäller vilket jag äger tillräckligt mkt av.

Avslutningsvis: Att snitta sig in är viktigt, liksom att sälja och ta vinster. I alla tre fallen Rentech, Eagle Energy trusten och Petrobakken så tjänade jag bra med pengar, klev av helt eller nästan helt med god vinst och började sen köpa tillbaka igen, bara för att se aktien falla mkt djupare i dippen än jag väntat mig. I Rentech har jag redan lättat lite på snitt GAV (kan komma släppa lite mer med vinst) och lär göra så i Petrobakken också snart med lite tur. Vad det gör är att man kommer in hyggligt nära botten och låser in god avkastning och inte minst... öppnar upp möjligheten att snitta in igen ännu lägre vid behov på dessa turbulenta marknader. Följer Global Partners mönstret så börjar jag gå in igen på 34 usd bara för att se den backa tillbaka till 32 där jag köpte första aktierna igen...

6 kommentarer:

  1. Visst har man prickat botten och köpt vid rätt tillfälle många gånger. Men att sälja vid rätt tillfälle är man betydligt sämre på. Alldeles för ofta har man gift sig med en aktie och snart ser man att vinsten blivit till en förlust. Du gör rätt. En vinst är alltid en vinst. Önskar att jag själv kunde göra det oftare......att sälja i tid alltså.
    Mvh
    Jomal

    SvaraRadera
  2. Innehar Du fortfarande Vit? Hur ser Du på aktien nu? Inget besked om finansiering ännu och mineconstruction ska starta i april. Tror själv att dom meddelar finansieringen i en nära framtid (veckor) och har börjat köpa försiktigt i den här som jag tror dubbelbotten.
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Victoria Gold är ju väldigt väl finansierad (för att överleva, inte för att bygga ännu) och har en fyndighet som är stor nog att vara intressant för större bolag. Jag äger inte bolaget just nu men jag tycker det är fortsatt jätteintressant även om överskuggande naturligtvis är den något förändrade syn jag har på risken med PM bolag och deras förmåga att hitta finansiering.

      Men vi lever hela tiden i en föränderlig värld och jag själv försöker hela tiden behålla förmågan att skeptiskt ifrågasätta mina egna placeringsstrategier/teser...

      Radera
  3. Vad tycker du om Atna's kurs på sistone? Köpvärd?

    mvh Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säkert vet Hans så finns det andra som har bättre koll på Atna än vad jag har. Men jag skulle möjligen lägga till att NU borde ju vara läget då dom skulle ha en brant stigande kurs baserat på att dom ökar sin produktion och fritt cashflow. Istället är kursen under hårt tryck från större ägare som verkar vilja komma ur även till priset av att kursen bryter ner.

      Vi vet dock att det finns ett antal guldfonder som pga uttag är tvungna att sälja aktier i guldbolag.

      Dvs om jag skulle spekulera om Atna så är min fråga om:
      a) Kursen bryter ner pga sedvanlig kanadensisk gruvbolags information från ledning till "prioriterade ägare". (Dom gör det som ett sätt att få marknadens förväntningar inline med verkligheten är mitt intryck).
      b)Att kursen inte är kopplad till fundamenta av Pinson utbyggnaden utan att det handlar om fonder som säljer på allt som har bid.

      Kan naturligtvis vara annat såsom snacket om att höja royalties på det stället där jag pekade på att det OCKSÅ är en risk vilket ju andra inte direkt ville inse.... Verkligheten är som jag ser det och som jag har skrivit om, att ledande politiker i världen har gett klartecken:

      DET ÄR FRI JAKT PÅ MINERS, SPECIELLT INOM GULDBRYTNING. Dvs västmakternas politiker har avskaffat kontrakt och rule of law inom sektorn och utvecklingsländerna konstaterar att det nu är okej att stjäla vad andra byggt upp och både dom och i princip alla västländer gör det. Nevada och USA är självfallet inget undantag och de som påstår det säger det med största sannolikhet för att dom själva ligger investerade där... Mexiko är för övrigt absolut inte heller någon skyddad värld från orgien av plundring. Mer en fråga om tid och timing är min bedömning.

      Radera
  4. Hur ser du på Semafo?
    Är det en aktie som du är intresserad av?

    Hur tror du att detta nedan kommer att påverka kursen?
    http://www.di.se/#!/artiklar/2013/3/12/semafo-skriver-ned-400-mkr/

    SvaraRadera