lördag 16 mars 2013

Kuriosa om kvävebaserat konstgödsel

P, N och K brukar man ju dela upp konstgödselområdet i och jag har för tillfället investeringar i kvävebaserad tillverkning och förhoppning av tillverkning av potassium via Allana.

En inte helt börsrelaterad men ändå fascinerande uppgifter jag kom över är ju hur explosivt kvävebaserat konstgödsel är och det har ju använts både i ont uppsåt men också haft en del häpnadsväckande olyckor och jag tänkte nämna två historiska:

1921 tyska kemifirman BASF hade 4500 ton ammonium nitrat i en silo vilket drog åt sig fukt och blev till en stor klump. Först hackade man på det med hackor men tröttnade snart på det och började använda små sprängladdningar.... funkade ett par gånger tills man ökade mängden något. Smällen slet enligt uppgift bort tak 20 km bort och hålet blev 20 meter djupt och stort som en fotbollsplan.

1947 nära Houston så exploderade ett fartyg med liknande last om 2500 ton. 50 km bort så blåstes fönsterrutor ut.

(Källa: SIA)

Kvävebaserat konstgödsel är enligt uppgift en av de grundläggande förklaringarna till att jorden kan klara av så många människor som vi är på planeten idag utan svält. Det uppfanns av en tysk jude runt år 1900 och efterfrågan fortsätter växa i världen baserat på växande befolkning och att den befolkningen önskar äta mer kött snarare än att leva som vegetarianer.

Huvudkomponenten för tillverkning av kvävebaserad konstgödsel idag är naturgas och där kommer kopplingen till vad vi diskuterat tidigare. USA har historiskt sett varit importör av detta men liksom i fallet olja så fasar man kommande år ut importen genom att man både har billigare naturgas (kom ihåg att det bara var några år sedan USA byggde hamnar för att ta emot LNG... dvs det man nu försöker ställa om till tvärtom). Eftersom 70% av kostnaden för produktion av kvävebaserad konstgödsel är naturgas och då det är dyrt att förflytta så säger det säg självt att fasa ut importen är slam dunk. Bäst till av alla ligger Rentech till rent geografiskt. Det är ganska rejäla prisskillnader även inom USA pga transportkostnader och Rentech ligger precis i de majsproducerande bältena som konsumerar mest. Kom dock ihåg att Q1 ofta är det svaga kvartalet (det är ju vinter...) och att Rentech liksom raffen behöver göra regelbundna stopp för service. Det sistnämnda infaller i år.

Avslutningsvis ska jag länka en användbar sida där jag läste följande ungefärliga visdomsord för några veckor sedan: "Britney Spears kan ju sjunga men kan hon mjölka en ko?"

2 kommentarer:

  1. Noterar att naturgaspriserna stiger i USA nu.
    Tillfälligt eller trendbrott är frågan. Ni som är inne på fertarna måste ju ha koll på detta.
    Troligtvis har dom låga priserna dragit till sej bla elproducenter som större köpare och även fertarna själva kan ju driva priset.
    Sen verkar livslängden i shalehålen vara väldigt kort (nåt år bara). Det blir ett sjuhelsikes till borrande till att hålla produktionen uppe och ännu mer för att öka.
    Hur ser du på allt detta OB?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, naturgaspriserna stiger och det är en trend jag skrivit om och funderat mycket på hur man ska kunna tjäna pengar på. Bl.a har jag pekat på att jag sökt bolag som liksom Petrobakken har bra naturgasfyndigheter men som pga pris inte produceras idag. Kort sagt precis det du skriver hittar du i mitt skrivande om LNG nedan.

      Snacket om att shale hålen skulle ha snabb decline och vara något tillfälligt (dvs att produktionsökningen från shale skulle reverseras) har jag följt sedan flera år då den åsiktien kom fram i bl.a Puplava's program. All produktion av olja och gas har flush production och fallande kurvor det är inget konstigt. För mig ser det både från verkligheten idag och prognoserna jag läser om framtida produktion inte ut som att dom har rätt. Men vem vet, min bedömning är i alla fall att jag inte ser något som säger att branschen (jag lyssnar på många conf call från t.ex pipelines företag) har fel när man påstår att vi står inför fortsatt snabb expansion av amerikansk produktion.

      Prognoserna är på ökande produktion inom olja kommande år och inom gas så är det tydligt att det finns ökad produktionskapacitet som inte nyttjas inom shale.

      För Rentech så har jag gjort en noga genomgång på deras exponering mot naturgaspriset. Som vanligt har du ju sånt i motsvarigheten till MD&As.

      Citerar ur mina anteckningar för att du ska få en hum om känsligheten:
      Rentech: EBITDA Q3: 32.7 musd Naturgaskostnad: 9.7. Q2 var 44.9 vs 10.9 musd. Hoppas det hjälper dig och samtidigt ger trygghet i att jag har koll på det ;-) Jag kan tillägga att Rentech delvis jobbar med hedgar och att man under Q2 betalade 3.64 usd för naturgas och Q3 3.14 usd.

      Slutsatsen jag drog om fertarna när jag gjorde min research var att det är priset på slutprodukten som är det viktigaste att hålla koll på. Det är det som har den verkliga effekten på lönsamheten. Vi måste se en dramatisk uppgång för amerikansk naturgas för att förändra den stora konkurrensfördelen som uppstått på allvar.

      Intressant är att UAN:US, dvs mitt andra kvävebolag är ett av de få som inte jobbar från naturgas utan istället från oljerester från ett närstående raff.

      Radera