söndag 17 mars 2013

Guldmarknaden och Indien

De som läst min blogg känner redan till att guldmarknaden inklusive återvinning är ca 4300 ton/år typ samt att Indien tar kanske 22-24% (1000 ton) av detta genom speciellt indiska kvinnors förkärlek för att trygga sin och döttrarnas framtid genom att äga guld. Det sägs att FED är centralbankernas bjässe inom guldägande med om jag minns rätt dryga 8000 ton att jämföra med Tysklands dryga 3000 ton. Mot detta ska ställas indiska kvinnors ägande som enligt uppgift är 18.000 ton. Alla siffror fritt ur minnet.

Nåväl, det som jag tidigare skrivit om... fortsätter att bekymra mig mycket och påverkar mycket min syn på gulds närtida framtid. Indien har ett bytesbalansunderskott och två av de största komponenterna är energi och guldimport. Regeringen kan inte göra så mycket åt energiimport (av t.ex LNG) i en växande ekonomi men man har förklarat ett alltmer aggressivt krig mot importen av guld (Indien har i princip ingen egen produktion märkligt nog).

Senaste året har det tagit sig uttryck genom kraftigt ökade tullar på import av guld, igentäppta luckor i frihandelsavtal från Thailand och skärpta gränskontroller.

Nästa steg är att på amerikanskt vis nu införa hård registrering av de indier som ändå envisas köpa guld. Naturligtvis är ursäkten att förhindra penningtvätt etc men jag bryr mig inte så mycket om varför och hur, jag tittar mer på rapporterna av effekterna och dessa visar klart att bolagen som är involverade i guldförsäljning faller på börsen etc. Marknaden förväntar sig minskad guldförsäljning.

Straffen är som läggs för den som inte följer reglerna är som vanligt numera i skatteärenden runt samma som för mord dvs 3-7 år.

India rolls out new regulations for gold jewellery purchases

New norms in India regulating every 15 grams of jewellery purchased have shaken the market and will crimp gold sales, traders say.

BODY BLOW

Most jewellery company stocks including Gitanjali Gems, Tribhovandas Bhimji Zaveri, Thangamayil Jewellery, Rajesh Exports and Shree Ganesh Jewellery House tumbled at the bourses in Mumbai, in reaction to the development.
Titan Industries, owners of the Tanishq brand in India, which gained over 60% in 2012 compared to a 26% rise in the benchmark index, has slid by nearly 20% so far in 2013.
Largely on concerns of potential government intervention to restrict gold imports and disappointing Q3 results, the stock is facing ``waning macro tailwinds'', according to Morgan Stanley.

Baccharaj Bamalwa, chairman of the All India Gems and Jewellery Trade Federation said it was an impractical idea, as every 15 grams jewellery purchase would invoke the KYC norms at the current price of gold.
According to the new norm, anybody found guilty of money laundering shall be liable for imprisonment which shall not be less than three years, but may extend to seven years, and will also attract a fine.

Mot detta står positiv utveckling av guldförsäljning i Kina som är en lika stor marknad som Indien numera för guld men säg att risken är att vi ser 30% nedgång på den indiska marknaden. Kan Kina då täcka upp för det?

Folk blir ju lätt vansinniga när man pekar på risker... och PM marknaden har ju ärligt talat lockat till sig många "personligheter" men jag är orolig för att vi står inför ännu mer smärta i sektorn så jag skriver ändå.... Jag hoppas vi får en studs så att man kan sälja mer aktier och för mig fokusera på att mest äga själva metallerna (som ju är något helt annat än aktierna).

Vad jag befarar är att vi fortsatt står inför krympta marginaler där produktionskostnaderna ökar med minst 100 dollar/ounce i årstakt medans guldpriset inte hänger med och att vi som lök på laxen får fortsatta övergrepp från politiker via royalties och andra höjda skatter.

Man kan fråga sig om det pågår ett krig mot guld... och om man svarar ja på den frågan så kan man därefter fråga sig om man med hävstång vill ta ställning mot FED och centralbankerna i detta läge.

Svaret för mig är att jag behåller min utmärkta viktning mot metallerna. Den är med råge tillräckligt tung för att skydd mig och familjen om dramatiska saker händer som plötsligt skenande inflation i Japan eller att Euron bryter samman (inget av dessa känns omöjliga för mig men jag är tillräckligt erfaren för att veta att 6 månader av lugn och följaktligen motgång och sommar inom PM sektorn kan göra att det krävs väldigt stora uppgångar för att komma tillbaka till noll...)

Så mitt råd är att se upp när det sägs att det blir bra bara man ägnar sig åt att plocka rätt aktier. Det är för mig ett annat sätt att säga: Det är en skitmarknad men köp dessa aktier så klarar du av att gå emot den.

Jag tycker varken det är smart eller trovärdigt.

Jag skäms inte att säga att jag föredrar att jogga med vinden i ryggen snarare än som det blir i Göteborg idag i slask och säkerligen iskall vind i nyllet.... dvs jag föredrar PM marknaden när den är klarare i medvind och jag drar mig inte för att begränsa vikten när det blåser kallt. Backar man dryga 30% så krävs det 50% uppgång för att återställa skadan. Samtidigt vet jag ju hur snabbt det och lätt det är att kliva in igen när en katalysator för uppgång kommer. Det är ytterst sällan man ser guldaktier öppna uppåt säg 10% så att man som aktiv placerare "missar några tåg".

PM sektorn i min portfölj lever för tillfället på lånad tid. Det är 17e mars, tickar mot sommaren och mitt tålamod är på väg att ta slut. Metallerna ligger däremot tryggt och säkert i bankfacket.

19 kommentarer:

  1. En tanke:
    Om Indien förbjuder guldimport.
    Stiger inte då priset på det guld som finns i landet?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det borde det ju göra och jag gissar att du redan har en effekt att indiskt guld = världsmarknadspris+rådande tull allt annat lika.

      Radera
  2. Vad säger du om Sprott, Maloney, o hela det gänget som förutspår kraftigt stigande priser och har så gjort en lång tid.
    Är de ute o cyclar o pratar i eget intresse eller vad skall man tro.
    Idag beklagar jag mig över att jag fick boken med Mike Maloney i handen för dryga året sedan, då den ledde mig in på spåret att guld o silver priset kommer forsätta stiga vilket naturligtvis skulle pressa upp pm aktierna, men som så ofta kommer man in försent i en rörelse och ligger dyngback vid det här laget.
    Man skulle ju med facit i hand för ett par år sedan sålt av pm sektorn vilket säkert många gjorde medan andra mindre begåvade började köpa, surt sa räven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju en blogg och jag har en hel del av både PM aktier (hoppas på våruppgång vilket inte alls är osannolikt men som troligen bara tar oss till "usla" 400-450 på HUI) och guld.

      Fundamenta för guld är ju egentligen strålande men det är ju som sagt uppenbart att centralbanker och regeringar inte stillatigande tänker acceptera den trenden. Spel på hög nivå och jag bloggar ju hur jag positionerar mig inför den verkligheten jag ser vilket just nu inkluderar parametrar som:
      1. Fortsatt kaos i Euroland och intressant utveckling i Japan vad gäller QE. Klart positivt för guld.
      2. Indiska regeringen har precis ökat trycket. Mkt negativt för guld och nog inte tillräckligt känt bl.a genomsnittsplacerarna i guld. Till slut handlar ju guldpriset om utbud och efterfrågan.
      3. Centralbanker köper alltmer guld. Bra för guld.
      4. Hedgefonder roterar ut ur guld och tunga banker sänker rekommendationerna. Negativt för guld.
      5. Säsongsmässigt går vi mot svagare tider, speciellt sommaren och speciellt för PM bolagen. Vi borde dock kunna ha ett ryck kvar under våren.
      6. USA ekonomin stärks genom att energiimport ersätts av egen produktion och att energiinfrastruktur byggs ut i så stor skala att det påverkar BNP klart positivt.

      Finns mkt mer, skriver bara stressat ur huvudet.

      Summa för mig är att jag inte blir förvånad om vi ser guld pendla mellan 1400 och 1800 kommande två år i en sorts paus i en långsiktig uppgång. Inga som helst problem för mina metallinnehav men ett stort problem som ägare av PM bolag om historien är något att lära av.

      Jag har inte facit och jag har idag stor exponering både mot metall och PM bolag... men jag flaggar för att jag tycker riskerna med PM bolags sektorn bara ökar och ökar och att mitt mål är att tjäna pengar. Fanatisk ideologi om guld (eller kanske snarare silver om man synar dom...) som det enda rätta lämnar jag åt andra.

      Så jag gör bara vad jag lovat, jag är tydlig med vad jag tycker och tänker på tidigast möjliga stadium. Men observera att det fortsatt är en mycket tung viktning för mig och att jag hela tiden följer vad som händer. På måndag kanske vi har tendenser till att Cypern fiaskot ändrar allt... vem vet... jag ser ingen annan väg än att hela tiden hålla ett öppet sinne för förändring.

      Radera
    2. 1. Egetintresse?
      X. Dom har rätt?
      2. Dom är ute och cyklar?

      1: Utan tvekan, Sprott m.fl skulle inte ens kunna göra en ordnad exit i dålig marknad.
      X: Säkerligen när det gäller metallerna. Inom bolagen beror det nog mer på vilken storlek på bolag och tidsperspektivet.
      2: Allt vi ser omkring oss, senast nu Cypern säger ju att dom inte är det ur ett fundamentalt perspektiv. Men det finns som sagt motkrafter i spel till de grundläggande trenderna.

      Jag skulle vilja lägga till att guld och silver inte är det enda som fungerar om man ser tilltagande inflation i framtiden. Guld och silver är däremot det bästa om man tror att allting okontrollerat ska bryta samman.... så det är värt att fundera över vad man egentligen ser för risker.

      Radera
  3. PM-bolagen har ju underpresterat senaste åren både absolut och relativt guldpriset. Med guld kring 1600 och HUI runt 350 så är det väl dock snarare köpläge än säljläge om man tror på en förändring där. Kanske har vi redan haft den stora sättningen för i år, dvs sommaren kanske inte blir lika dålig som vanligt. Min gissning är att vi får se en svag rekyl upp under kanske två månader, sedan en sval sommar och att vi först därefter får en stadigare PM-uppgång. Duktigt TA-folk hade 337 på HUI som vändpunkt och vi hade en reversaldag under hög volym nyligen där det vände på just 337. Vi får se om 337 överlever sommaren, annars ska vi under 300...

    Jag säljer inget PM-relaterat på dessa nivåer, tvärtom så har vi haft grymma köplägen i t ex Lydian och inte minst Sandstorm nyligen enbart pga av sentimentet. Sandstorm var nere på 8.25 USD t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik,
      Jag skriver ju också att min åsikt är att man ska vänta på studsar om man väljer att minska exponeringen. Jag sålde ju ut en hel del Aurcana på det sättet när den studsade (och hade även då skrivit om att jag skulle utnyttja studsar för att minska PM) till 85 cent vilket ju ser strålande ut.

      Sanningen är att jag sålde i flera steg, men genom att den återigen rekylerat ner så kunde jag som så ofta tidigare köpa tillbaka "de jag sålde för billigt". En taktik jag skrivit mycket om och som jag använt mig av mycket även i början av 2013 när jag ju höjde min likviditet rätt drastiskt vilket framgått både av skrivande och portföljens procent. Min tilltagande skepsis till guldbolagen har ju varit ett pågående tema som du vet som regelbunden besökare här.

      I sig har du rätt i det du skriver där tycker jag men det är ett par saker jag skulle vilja kommentera:
      - Ja Lydian är kvalitet och det har visat sig genom förnämlig studs, denna gången.... Men min kommentar är att det är lite slumpartat vilka bolag som rekylerar upp (och handlar ärligt talat troligen om att vi haft tur att några stora aktörer bestämt sig för att driva den).

      Vi vet ju båda att även Atna (som du skrivit om att du ägt och som jag naturligtvis följer) nämnts som hygglig kvalitet av Brent Cook men den aktien har inte studsat någonting att tala om från ännu mer nedtryckta nivåer. Min poäng är att det är lite av ett lotteri vilket bolag och det är ännu mer lotteri vilken nivå verkligen blir bottennivån studsen kommer från.

      Inga är så duktiga på att "mäta uppgångar från absoluta botten" som de som skriver om guldaktier verkar det som. Jag försöker hålla mig till HUI index för att beskriva marknaden när jag diskuterar saker som min vikt mot sektorn som helhet. Sen är det ju självklart så att man försöker hitta kvalitetsbolag och tajma sina köp och försäljningar så bra som möjligt. Det är något jag lägger mkt tid och arbete på och jag omsätter ju fortfarande mkt stora belopp på trading vilket jag numera som bekant försöker lägga på Danske Bank när det gäller Kanada.

      - Kommentar nr 2 är att det precis som du säger ständigt finns nya tekniska stödnivåer det borde studs ifrån och många av dom som alltid har rätt har rätt därför att dom pekar ut dessa nivåer och tillslut får rätt och sen jublande säger "vid det datumet så sa jag att det skulle vända".

      Har för mig IKN bl.a uppmärksammat hur komiskt det kan vara och jag förvånas över att folk köper sånt fortfarande. Vi har haft åtskilliga ytterst ytterst rimliga tekniska vändpunkter som fallerat på vägen ner till 337. Min gissning är att vi behöver en rejäl studs långt över 400 om 337 ska överleva sommaren... Jag tror vi får en studs men tiden går och den måste rimligen komma nu för att vi inte ska börja få "pre-sommar nerver" i marknaden.

      Jag har verkligen gradvis minskat min exponering mot PM sen nyår. Senaste stora försäljningen från min sida var på Aurcana rycket upp. Sen dess har jag som sagt tagit tillbaka lite och jag kommer vara aktiv på nästa ryck uppåt i PM sektorn för att minska det och mer.


      Radera
    2. Alltså, möjlig vägkarta för min del:

      - Kommande dryga 2 månader, behåller den exponering jag har (se portföljen), söker rätt säljtillfällen när HUI och guld studsar. Låt oss nu bara hoppas att det kommer studs åtminstone till bit över 400. Rysaren är om den uteblir och vi närmar oss sommaren.

      - 2-4 månader bort, den fruktade Kanada sommaren. Jag har flera ggr haft som mål att undvika den men ändå pga förtjusning över enskilda bolag (och den ologiska rädslan att missa den enorma uppgången som väntar vid slutet av regnbågen) suttit genom den med för tunga innehav... Nu är jag fast besluten att sommaren till absolut största del ska handla om möjligt bottenfiske för mig. Ledstjärnan är att om en aktie kostar 66 cent istället för 100 cent så får jag 1.5 ggr fler aktier för samma pengar... All säsongsmässig statistik talar för såväl svagt guld som svaga börskurser denna period.

      - Hösten: För tidigt att uttala sig om.

      Radera
    3. Angående Lydian så tror jag rycket uppåt sammanföll med att både Rick Rule och Cook gick ut på BNN och hade dem som top pick, kanske bara en tillfällighet. Men det visar också att kvalitetsbolag kan säljas ner mycket hårt.

      Angående TA så har jag en njugg inställning och jag tog siffran 337 med en stor nypa salt när jag fick den presenterad för mig för ett antal veckor sedan, men sen vände det ju på just 337 intradag. Kanske bara en tillfällighet och visst, vi befinner oss långtifrån en stabil upptrend och 337 utgör än så länge ingen säker botten på något sätt alls, kanske är det bara en botten fram till sommaren? Men om vi om ett halvår kan säga att 337 var en botten så ska jag lyssna lite mer på TA-killarna framöver.

      Radera
  4. Hur ser du på Allana på sex månader sikt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller kvar Allana i förhoppning på högt uppköp eller att dom går vidare mot egen produktion. Frågan om Allana och sommaren kan man ju fundera över.... och det har jag inte gjort färdigt. Har ju över 2 månader på mig.

      Radera
  5. En fråga om Eagle Energy Trust:

    "En gissning är att kursen svänger upp igen vid nästa pressrelease av den typen i mitten på denna månad. Det var i alla fall en fundering jag hade inför planeringen av mina köp. Vad jag också funderar på är att sälja ev poster just innan "ex distribution dates" denna eller framtida månader för att försöka få reavinst snarare än utdelningar" Vilka datum är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är månadsvis utdelning så det där är något man får titta på regelbundet. Du har datumen om du går in på företagets hemsida och tar upp pressreleaserna där dom "bekräftar utdelningen". Senaste pressreleasen var en sådan för mars månad.

      Radera
  6. Kollade på din portfölj, ligger du fortfarande med 10% vikt i Aurcana?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst, jag har ökat igen på 71 cent senaste veckan. Men de där procentsiffrorna är alltid en mkt grov uppskattning. Jag sitter inte och räknar procentandelar.

      Radera
  7. Om man ska vara lite egoistisk, vilket scenario skulle vara det bästa för oss som har aktier i gul/silveraktier mm vad det gäller Cypern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där sätter ju fingret på att PM aktier just är en hybrid mellan PM metallerna och aktiemarknaden.

      Dvs man kan få en situation där oro gör att guld går upp, aktiemarknaderna går ner och guldaktier är.. svårgissade.

      Men jobbigast av allt är ju att vi ständigt ska behöva gissa vad politiker och centralbanksfolk ska besluta...

      Jag antar vad jag försöker säga är att jag inte direkt har svaret på vad som kommer hända eller vad olika scenarios kommer få för effekt på PM aktierna...

      Som jag skrivit och som även min portfölj visar så tycker jag det är läge för mig att ha en mer balanserad portfölj med olika typer av aktier och att jag fortsätter med att trejda och ta vinster där jag ser dessa samt inte är rädd för att gå likvid under perioder.

      Min förhoppning är fortsatt närtida PM bolag uppgång medans jag avser positionera mig mer utanför PM bolags marknaden närmare sommaren. Om det är rätt eller fel återstår att se.

      Radera
  8. Hej Ob du har väl inte slutat att skriva på bloggen och att uppdatera din portfolio?
    Vad tror du om Eagle Energy Trust nu, har tagit en del stryk senaste tiden. Hur tror du att det kommer att påverka kursen om priset på naturgas stiger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, det går i vågor. Just nu jobbar jag mycket då jag snart ska vara påskledig mycket och åka till Budapest så skrivandet blir lidande.

      Vad gäller Eagle Energy så trejdar jag och köpte igår som borde varit sista dagen med utdelning om jag fattat saken rätt... efter att tidigare sålt liten del av innehavet på ett konto. Har köp inne nu också en bit ner.

      Bolaget påverkas i princip inte alls av naturgas. Är en väldigt låg andel i BOE och ännu lägre räknat i intäkter, närmast obefintligt. Viktiga biten för dom är WTI oljan och den går rätt bra vilket är en orsak att jag känner mig trygg att handla.

      Radera