fredag 1 mars 2013

Guld och silver 1 mars 2013

I bästa fall har vi 3-4 månader fram till en sommar jag inte är jättesugen på i PM sektorn.



Uttryckt på ett annat sätt, det är nu framöver man vill se lite drag. Sentimentet är helt uselt med t o m Ca sey folket ute och varnar folk idag för att himlen kan trilla ner inom kort på PM sektorn och rekommenderar shortning av guld för att skydda sig. För en äkta contrarian så är det naturligtvis bullish.

Jag själv konstaterar bara att placeringar är en mycket viktig del av min familjs ekonomi och därför vill jag ha  en vikt av PM bolag som jag är bekväm med. Jag har tidigare nämnt att gå ner till 40% när det är billigt och 20% när det rusat på bra en tid. Idag efter systematiskt genomförd omdisponering grundad på research av nya sektorer och en utmärkt och fullt tillräckligt lång studs i Aurcana så är jag nere i 30%.

Mitt uttalade mål är också att även inom PM sektorn jobba med att få så stabila och stora bolag som möjligt. Helst gott och väl CF positiva OCH stark balansräkning. Det börjar mer och mer bli så att jag framöver vill ha båda delarna. Jag vill dessutom gärna ha en klar bild av att något positivt väntas hända bolagen innan sommaren (så att man kan sälja).

De nya bolagen har startat hyggligt för mig. Rentech är viktigast och jag har efter att ha tagit mkt sålt så högt som 2.8 och ligger nu med tungt innehav med GAV på dagens kursnivå och det är jag mycket nöjd med. Även UAN:US är en kväve fertilizer som lär bada i pengar (att dela ut) 2013.

Energy Transfer ETE går stadigt upp och jag tror fler och fler kommer upptäcka hur IDR i alla dotterbolagen kommer ge dom väldigt bra utväxling vilket kommer höja utdelning och om jag har tur samtidigt sänka den direktavkastning folk tycker dom ska ha (dvs att värderingen går upp snabbare än utdelningen).

Petrobakken ligger jag lite back på men det är inte hela världen och även den har repat sig fint. Jag gillar bolaget och dom delar över 10% i vad jag tror är en utdelning som är hyggligt stabil. Ännu högre delar Scoris Eagle Energy Trust som jag också äger. Men det är ett mycket mindre bolag och därmed som jag ser det högre risk att något går snett. Men lagom vikt är dom absolut värda.

Inom Shipping och offshore har jag tagit in John Fredriksens bolag i form av väldigt spännande Golar LNG som håller conf call på måndag samt Seadrill som har marknadens modernaste flotta och hög grad av avancerade enheter. Nackdelen med Seadrill är hård belåning.

Under all research har jag fått en mer positiv syn på USAs framtid. Det är svårt att ersätta så mycket oljeimport som dom gör och så våldsamt expansivt bygga ut infrastruktur utan att det ska snygga till siffrorna och man får ju inte glömma vad det är för tomtar dom konkurrerar med i världen. Så jag spekulerar i ett ekonomiskt starkare USA. Tyvärr är det dock inte så bra som följande "poster" indikerar. Landet har en lång väg tillbaka till sina rötter skulle jag säga...

Jag behåller en tung vikt i PM sektorn, men som jag rätt länge har skrivit om nu så tycker jag amortering, likviditet och nu även ett batteri av högavkastande bolag är rätt för att hantera åtminstone min portfölj. Hur andra gör är självfallet upp till dom. Jag har åtskilliga gånger gjort så här i min investerar karriär. Jag är stolt över att jag ständigt försöker ompröva. Det var inte uranjuniorerna som lyfte mig från botten hösten 2008 (det var guldjuniorerna efter smärtsamma utbyten av bolag... för den som undrar). Jag påstår inte på något sätt att vi är där med PM men jag påstår att för mig så är den vikt jag tagit nu rätt. Sticker PM mot förmodan för att t.ex Kina offentliggör att man ackumulerat 3000 ton guld i smyg, ja då kommer jag tjäna väldigt bra om än naturligtvis inte lika bra som om man ligger 100%. I mitt fall så fattar jag också besluten även med hänsyn till att jag de facto har en rätt rejäl viktning mot metallerna silver och guld. Fysisk metall i bankfack m.a.o.

OCH som jag skrivit tidigare... det är jätteskoj att researcha nya bolag och nya branscher... det är ju inte precis så att mining/PM bolagen har monopol på att skapa intressanta case man kan tjäna pengar på....

6 kommentarer:

  1. Ja det gäller att hänga med i svängarna och hela tiden omvärdera och sektorrotera, vilket gör Kanada olämpligt för många investerare eftersom det kräver ett visst psyke, gott om tid att spendera vid skärmen och att man tål höga courtage.

    Vilka PM-bolag tittar du på med CF och bra balansräkning?

    Rio Alto, B2Gold, Argonaut och Dundee är kvalitetsbolag, och i jämförelse med dessa känns OGC mycket billig (>300k guld, mcap <800 miljoner, jämför med Argonaut).

    Håller 1550 på guldet tror jag HUI bottnar kring 325.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du vet så är ju alla de där bolagen väl bekanta men jag måste erkänna att jag fortfarande är i annat research mode. Dvs jag sitter och lyssnar på presentationer och Q4 rapporter från helt andra bolag som t.ex CVR partners LP häromdagen som jag äger och där frågestunden bekräftade att kvävebaserad konstgödsel i "corn belt" i USA ligger på väldigt bra nivåer jämfört med vissa andra geografiska områden... (typ, gynnar Rentech extra mkt)

      Jag hade förväntat mig att sitta och lyssna på Golar LNGs Q4a idag men den blev uppskjuten till måndag då jag jobbar så det få bli inspelat.

      Radera
  2. Tycker att PM juniorer börjar vara väldigt intressanta och allra mest intressanta är de likvida med kvalitetsprojekt eftersom det är där institutionerna härjar som värst utan att bry sig om vad säljkurserna blir. Den defensive inväntar att säljtrycket avtar, just nu ser VTR, GCU och VIT sjukt billiga ut, men allt kan bli billigare när paniken sprider sig, jag handlar dock i dessa just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också var det 2013 i rubriken med... :-)

      Japp, alla bolagen har ju blivit billigare per ounce i backen och i många fall så är det bra ounce också. Men antingen måste dom ju bli uppköpta eller så måste dom ju späda ut för att fortsätta bygga fyndigheten eller gå i produktion.

      Villkoren vid den utspädningen är ju stentuff nu. Jag fick ju kommentarer om att jag var för snäll i mitt omdöme om Esperanzas lösning och jag tror den massiva utspädningen där dom fick in pengar att gå i produktion och en vettig tomt efter den som nu ska gå i produktion, att den var rätt hygglig jämfört med vad som kunde ha blivit.

      Men klockan tickar och det funkar ju inte för många (för VIT gör det dock det) om det inte blir vettigare börs (och då chans att sopa ut en PP) innan sommaren.

      Mars, april, maj och delar av juni 3-4 månader och det är säkert många bolag som biter på naglarna i takt med att tiden går.

      Radera
  3. En annan fråga. Hur ser du på orv nuförtiden? Känns värt ngn % av portföljen eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja... se övr disk om PM... avvaktar pga skulder illikvid sommar på G etc

      Radera