fredag 29 mars 2013

Etiopien och Allana potash

Jag måste erkänna att jag är väldigt imponerad av vad Allana Potash skapat. Jag minns mycket väl när jag började följa bolaget för flera år sedan när det var sprillans nytt skalbolag med en tomt i ödemarken inapporterad.

Nu står dom där i vad som närmast kan beskrivas som sista 5 km på ett Marathon... vad jag kan bedömma har man gjort i princip allt rätt och lite till. Jag tycker den här videon speglar både det och att man faktiskt har haft tur med hur väl landet Etiopien har utvecklats... av döma av videon finns det ju något så sällsynt som duktiga politiker där som vill medverka till landets utveckling med långsiktigt marknadesekonomiskt tänkande. Det är man faktiskt inte bortskämd med i dessa tider!



Men som bekant så är det ju tuffa tider finansiellt och även om Allana har en bra balansräkning så har man inte finansieringen klar och som bekant väntar kanadensisk sommar runt hörnet. Till det kan man enda fram tills bolaget börsstoppas (nu när bankable feas är offentlig och man liksom inte kan fixa så mycket mer "de-risk" för ev spekulanter förutom att börja bygga förstås) också fundera över det som alltid är svårt att bedöma, dvs om det är något oattraktivt med själva fyndigheten som är svårt för en lekman att känna till.

Det blir spännande att följa utvecklingen och rimligen är åsikter från värdlandets gruvminister som denna väldigt positiva både när det gäller chansen för uppköp och när man förhandlar om finansiering.

2 kommentarer:

  1. Jag funderar på hur lång handläggningstiden är i Etiopien för utfärdande av en "mining license" den bör ha lämnats in av bolaget för någon vecka sedan.
    Följd funderingen är kommer finansieringen kunna säkras innan licensen är klar därav min oro för utdragen handläggningstid, känns iallafall som Allana har mkt goda förbindelser med gruvministeriet vilket kanske kan snabba på.
    Några funderingar kring detta OB?
    Chreca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag fram till nu inte haft. Vill tacka dig för intressant vinkling som känns logisk och värd att fundera vidare över och följa.

      Radera