onsdag 6 mars 2013

Eagle Energy Trust

Detta är ju en av de för mig nyanskaffade utdelande bolagen. Köpte den runt 7.50, klev av på 7.90 och har tagit in den igen med snitt 2-3% över stängning igår. EGL är ju en liten kanadensisk income trust med tillgångar i södra USA, ett upplägg som ger dom attraktiva skattefördelar. Man producerar huvudsakligen olja och är logiskt sett en vinnare när pipeline nätet runt Texas ner mot importhamnarna (ja det är rätt skrivet då USA där idag importerar Brentprissatt olja som nu ersätts gradvis och dessa pipelines m.m är ju något jag studerat noga och som lett till att jag tagit in stora tunga Energy Transfer, ETE med mkt gott resultat. Den har gått så bra att jag idag snarare skulle rekommendera IDR givaren & dotterbolaget ETP som möjligt alternativt köp. Hade Avanza haft valutakonto kanske jag hade valt att göra det skiftet själv, nu har dom som bekant inte det och så jag ligger stilla lång i aktier som den) gör att man måhända framöver får mer betalt i Brent termer än tidigare rabatt på WTI.

Från senaste pressrelease:
All of Eagle’s production is located in the State of Texas. 88% of Eagle’s revenue comes from light oil production. Eagle recently renewed its oil marketing arrangement, increasing its overall realized weighted oil price to approximately $US 2.67 above WTI (excluding estimated transportation costs of $2.00 per boe).
Aktien har varit volatil senaste dagarna och avkastningen är nu runt 14-15% på årsbasis med månadsvis utdelning om totalt per år 1.05 cad. Bolaget hedgar en stor del av sin produktion (se presentationen länkad nedan) vilket begränsar den uppenbara risk som priser under 85 usd betalt skulle innebära för utdelningen.

En möjlig orsak till volatiliteten är förutom lite svaghet i WTI priser att det analytikerna varit väldigt aktiva och jag ska citera lite om det nedan:

Research analysts at Scotiabank cut their target price on shares of Eagle Energy Trust (TSE: EGL.UN) from $10.00 to $9.50 in a report released on Monday. The firm currently has a “sector perform” rating on the stock.

A number of other firms have also recently commented on EGL.UN. Analysts at TD Securities cut their price target on shares of Eagle Energy Trust from $9.00 to $7.50 in a research note to investors on Monday. They now have a “hold” rating on the stock. Separately, analysts at Pi Financial initiated coverage on shares of Eagle Energy Trust in a research note to investors on Thursday, February 14th. They set a “buy” rating and a $11.00 price target on the stock. Finally, analysts at CIBC cut their price target on shares of Eagle Energy Trust from $11.00 to $9.50 in a research note to investors on Tuesday, January 22nd.
---
Research analysts at National Bank Financial boosted their target price on shares of Eagle Energy Trust (TSE: EGL.UN) from $7.50 to $8.00 in a report released on Monday.

EGL.UN has been the subject of a number of other recent research reports. Analysts at National Bank of Greece raised their price target on shares of Eagle Energy Trust from $7.50 to $8.00 in a research note to investors on Monday. Separately, analysts at Acumen Capital cut their price target on shares of Eagle Energy Trust from $10.50 to $9.25 in a research note to investors on Monday. Finally, analysts at Scotiabank cut their price target on shares of Eagle Energy Trust from $10.00 to $9.50 in a research note to investors on Monday. They now have a “sector perform” rating on the stock.
Eagle Energy Trust (the Trust) is an unincorporated open-ended limited purpose trust. The Trust is an energy trust that provides investors with a publicly traded, petroleum focused, distribution producing investment.

Jag kan tillägga att Haywood per 1 mars har målkurs 10 usd på dom och rätt viktigt när man studerar målkurserna... detta är målkurser där utdelningen tillkommer. Dvs för Haywood blir det alltså 11.05 inklusive 1 års utdelning etc.
------------------
EGL är den kryddigaste kryddan i min utdelningsportfölj. Om man antingen tror att WTI kommer hålla sig över 90 usd eller att bolaget kommer få bättre tillgång till Brent prissättning pga sitt läge så är det ett attraktivt läge att låsa in 14-15% utdelning i rådande kurssvacka. Det är i alla fall så jag resonerat när jag snittat in mig senaste tiden och förhoppningsvis kommit hyggligt nära botten på denna dippen. Utöver risk vad gäller oljepriser så finns även en viss operationell risk även om det är den lägre typ av riskverksamhet inom oljeborrning och produktion dom håller på med.
"Eagle’s business model is to acquire predominantly low risk properties with development and exploitation potential and grow production by converting those non-producing assets to producing assets.
 
Reserve life index of 14.3 years (up 78%) based on forecast 2013 average production.
As promised, we continue to lower our operating costs, as evidenced by our estimated fourth quarter operating costs of approximately $13.70 per boe (including estimated transportation costs of $2.00 per boe)."

Som alltid är mitt mål att försöka bättra på utvecklingen med trading, dvs precis som jag beskrev hur jag klev av på 7.90 cad på studs upp så tror jag man ska försöka nyttja svängningarna även i sådana här bolag. Just nu så tror/hoppas jag att svängningen gjort att jag kommit in på bra kurs.

Mer om bolaget kan man läsa i presentationen här.

Bolaget är knappt 3 år gammalt och har inte riktigt levt upp till förväntningarna. Justerat för utdelning är man på plus men inte mycket mer vid dagens kurs.

Samtidigt så har det ca 30 månader i rad låtit så här (0.0875x12=1.05):

February 15, 2013 – Eagle Energy Trust (TSX:EGL.UN) confirms its February 2013 distribution. The cash distribution to be paid on March 22, 2013, in respect of the period from and including February 1, 2013 to February 28, 2013, for unitholders of record on February 28, 2013 will be $0.0875 per trust unit. The ex-distribution date is February 26, 2013.

En gissning är att kursen svänger upp igen vid nästa pressrelease av den typen i mitten på denna månad. Det var i alla fall en fundering jag hade inför planeringen av mina köp. Vad jag också funderar på är att sälja ev poster just innan "ex distribution dates" denna eller framtida månader för att försöka få reavinst snarare än utdelningar (utdelningar är visserligen också skattefria men man får tillbaka källskatten med två års fördröjning ca och bara upp till den skatt man betalat för sin KF eller KP vilket jag med denna strategin om 50% utdelande bolag kommer spränga all världens väg...)

9 kommentarer:

  1. OB vad tror du om Aurcana? Varför följer inte dom med i uppgången?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nyss köpt flera dagar på 0, 71 så den är upp...

      Radera
  2. Hej Vad tror du om Atna Resources, är det köpvärt bolag i nuläget tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flikar in här lite egna funderingar, det positiva är att bolaget är mycket?billigt när man tittar på vad de kan producera framöver, antalet oz i backen osv samt att det ligger i USA.

      Nackdelen är att dom är en högkostnadsproducent (lika med hög hävstång och risk) och att uppstarter som den i Pinson underground alltid innebär stora risker. Känns inte som en solklar uppköpskandidat, tillgångarna är utsmetade på många tomter samt att de har hög cc.

      Äger själv bolaget, ca 5% av portföljen.

      Aurcanas ledning har mycket att bevisa när det gäller Shafter, hinner de det innan vi får ännu fler aktier på marknaden? Gillar SilverCrest och Fortuna bättre, men nästan allt beror på hur Shafter utvecklas under 2013.

      Radera
    2. Jag tror killarna som tog över obr kan atna bättre än jag.

      Radera
  3. Fan va Eagle rasar. Hittar inget som hänt..?!

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Vad händer med Örnen är det någon som måste ut eller har det hänt något i bolaget ???
    Hälsningar
    Arne

    Ps:tackför allt arbete du lägger ner på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyi jobb o jobbmiddag inte så mkt tid för börs o kass på att skriva via mobiltel ;-)

      Radera
  5. Inget neg känt för mig kan vara shortning spek då wti var under 90 usd igår.
    Jag snittar in ca7, 1 e 6, 41 idag
    Annat i portf väger bra emot

    SvaraRadera