torsdag 28 mars 2013

Aurcana's Shafter gruva

Aktien är pressad och jag letade på nätet då bolaget sin vana troget inte informerar aktieägarna.

Det jag kan se är att bolaget under februari månad haft någon form av olycka (en incident som inte var dödlig) vid Shafter gruvan och att amerikanska gruvmyndigheter utfärdat diverse pekfingrar om säkerhetsmässiga bättringar som måste göras.

Jag har i princip inte mer info än det. Idag ska aktiesammanslagning godkännas.

Logiskt sett är ovanstående inget jätteallvarligt. Man har förklarat kommersiell produktion och rimligen utesluter det att man skulle stå still någon längre tid efter detta hände. Men möjligen kan det vara en pusselbit vad som händer med kursen.

Pressrelease ute idag att man tänker ha conference call och uppdatering 12 april.

Detta är den senaste större presentationen från VD som jag har från 27 februari.  Det antyds ju lite problem där men återigen, utifrån ett logiskt resonemang så hade jag snarast funderat på resonemang om vad som väntar i form av tillväxt. Glädjande nog så har VD också fimpat antydningarna om att guld ska bli något stort för dom. På det hela taget en av hans bättre presentationer.

Länken här ger ju även presentationer av Lydian och Victoria Gold m.fl.

Hyggligt imponerande köpsida i Aurcana och en större svensk (gissar jag) på säljsidan med 69 cent. Kanske bäst att förtydliga att jag inte dragit slutsatsen att sälja. Dvs det är inte jag. Å andra sidan är det inte heller jag på köpsidan, antar att man kan säga att jag tillsvidare avvaktar och iaktar baserat på att jag ser väldigt mycket värde i La Negra som också fick en del intressanta omnämnanden i presentationen ovan.

2 kommentarer:

  1. Tack för uppdateringen, du gör ett grymt jobb med bloggen! Nu hoppas jag bara på att Aurcana med flera får ett ordentligt ryck upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får nog räkna med att Shafter kommer att leverera färre oz än beräknat under 2013, men att utgifterna för gruvan blir i paritet med eller högre än beräknat. Svårt att säga hur mycket som är inprisat i aktiekursen man jag har sålt av mitt sen tidigare med förlust. Marknaden har inget överseende med bolag som inte lever upp till sina och marknadens mål. Lite sur på mig själv eftersom jag alltid haft frågetecken kring bolagets ledning och det kostade mig en liten slant att jag vacklade i min tro.

      Att dra igång underground mining är alltid en stor risk och när det väl börjar bli problem tar det ofta längre tid att komma i ordning än man först tror, vilket nu även Atna verkar få en slev utav. Kalkylerna som man från början byggde projektet kring blir snabbt inaktuella och då kan man lika gärna avvakta från sidlinjen ett tag, eller med en mindre position.

      Radera