lördag 16 februari 2013

PM sektorn kontra andra placeringar

Jag ger ju en grov indikation i en av länkarna ovan hur jag placerar mina pengar och då med viss fördröjning lite beroende på hur illikvid en aktie är (fördröjningen blir allt mindre då jag ju skiftat till allt större bolag).

Sen en bra tid så har jag också haft tre ytterligare tydliga teman förutom större bolag:
1. Inte bara belåningsfri utan även att aktivt tillåta sig att ligga kraftigt och ökande likvid i takt med att bolag/marknad studsar uppåt (och i den vevan även om det inte är aktuellt för mig, amorteringar av huslån)
2. Starka balansräkningar med stark resultaträkning som en mer underordnad poäng men naturligtvis en positiv bonus.
3. Mer nyligen har jag adderat avsikten att diversifiera mig från min sedvanligt oerhört tunga vikt mot PM sektorn till i första hand högavkastande bolag inom energisektorn och konstgödsel.

Det är rätt uppenbart att jag har haft stor nytta av detta när marknaden ser ut som den gör och då speciellt inom PM och frågan uppstår väl om man ska lämna PM helt och hållet. Svaret på det är nog att jag tycker jag har lämnat tillräckligt och att just nu speciellt så är PM så nedtryckt att jag snarast attraheras av möjligheterna till snabba vinster på en rekyl upp. Vi är bara i mitten av februari och sommaren är långt bort. Vi borde ha fina studsar uppåt framför oss gissar jag m.a.o. Så frågan om att minska mer inom PM är inte aktuell för mig nu men kan bli det framöver då jag inte kan se att vi i närtid är på väg att bryta det långa malande mönstret mot lägre kurser.

Så hellre än att malas sönder i den trenden så håller jag en lagom avvaktande syn på sektorn och kompletterar rikligt med annat skojigt. Det är för övrigt jätteskoj att sätta tänderna i och researcha helt nya sektorer när man känner att man redan kan/har hört "det mesta" som guld & silverbolagen har att berätta.

Genom min karriär som placerare har det varit jätteviktigt att ha en öppenhet för att byta teman och att byta placeringstaktik och jag funderar alltid väldigt mycket på det. Man kan väl säga att det just nu står och väger vilken vikt jag tycker mig vilja ha i PM sektorn. De oerhört nedtryckta kurserna gör att det väger för en rätt tung vikt men det innebär per default också att högre kurser utan att något fundamentalt förändrats inom makroutvecklingen i världen (synlig inflation är en sådan sak men också något kanske mer oväntat som att Indien vänder nuvarande bytesbalansunderskottsproblem till stabilt plus och därmed släpper trycket mot guldimporten, kort sagt det är många parametrar och ständigt funderande).

På resans gång så kommer man som vanligt se guld och silver promotors precis som vanligt utlova Nirvana runt hörnet men det är då värt att tänka på att de som inte omprövade sektorn småbolag inom guld och silver rimligen aldrig kommer se de mångdubblingar av sina bolag som krävs för att få tillbaka satsat belopp. Det säkerställer utspädningen längs resans väg och snart kanske även konkurser.

7 kommentarer:

  1. Tack för en intressant blogg.
    Vad är det som gjort de oerhörda kostnadsökningar som gruvbolagen uppvisar mer specifikt?
    Nu 1600 för guld är ju enastående bra pris egentligen men likt förbenat har de oerhört svårt att räkna hem produktionen helt plötsligt känns det som.
    Kan du utveckla det något?
    Nä annat var det för några år sedan med Avion, Oceana, Orvana då var det bara att tuta o köpa kändes det som.
    Vad har hänt här frågar man sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har ju lite grand svaret inneboende i din slutfråga och resonemang... det går i trender och det har blivit alltmer klart att vi ligger i en åtminstone medellång trend av motvind för PM sektorn.

      En del av hur det kunde bli möjligt är som du är inne på kostnadstryck men den andra delen är att värderingarna ur ett P/E tals perspektiv var väldigt höga för främst stora guldbolag för ett antal år sedan. Inte minst pga att marknaden kanske bedömde att framtiden var ljus. Jag vet att jag vid några tillfällen kritiserade den sanningen om att stora bolag inom PM skulle ha P/E tal på 30 som normalt (gruvorna har ju inte den livslängden och nya ska finansieras) när ingen annan verksamhet har det och det var därför jag sökte bolagen som (om allt gick rätt vilket det som bekant inte gjorde i fall som Orvana) skulle få P/E klart under 10.

      Är detta för alltid?

      Vi lever i väldigt turbulenta och föränderliga tider. Ingen kan eller borde utesluta att vi så småningom kommer få betala ett pris för dagens finansiering av enorma budgetunderskott via sedelpressarna så logiskt sett så kommer PM aktierna tillbaka (vilket inte ska automatiskt tolkas som att alla bolag kommer tillbaka kursmässigt då allt större bolag kommer tvingas späda bort sig med nya aktier).

      Jag resonerar så här: När/om PM sektorn exploderar pga sådana skäl som panik eller allvarlig inflation, ja då behöver man inte hålla 100% i PM sektorn för att tjäna stora pengar utan för mig så borde det fungera alldeles utmärkt att på sikt hålla så lågt som 20-30% i den (när man funderar på det så inser man lätt att även jag varit alldeles för girig när jag legat så oerhört mkt tyngre än det så jag förstår problemet väl som många har att ens börja med att inte ligga 100% investerad i sektorn och inte ens våga ta vinster).

      Så jag kommer säkert bottna i sådana procentsiffror när PM sektorn är stark och ligga tyngre när den är svag för att utnyttja tradingmöjligheter.

      När det är sagt så kan jag bara upprepa att det är riktigt riktigt skoj att researcha nya områden. Det har gett mig en återvunnen glädje i det här med att researcha bolag.

      Hoppas vi får en fin studs i PM sektorn till våren.

      Radera
  2. För att ha ngn exponering gentemot PM-sektorn så föreslår jag en förnyad granskning av Mandalay Recources, T.MND.
    Kan inte bli annat än bra.

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo då, det kan det visst det...

      Skämt åsido, jag äger inte den men jag vart mycket imponerad av bolaget när jag nyligen just gjorde en förnyad granskning av dom. På sikt ser jag dom som ett utmärkt komplement till Aurcana i samma storleksklass. Så visst, jag räknar med att äga dom framöver.

      Men just nu snurrar saker som konvertering av gaspipelines till oljepipelines, vändande av riktning på pipelines etc mer akut i huvudet...

      Radera
  3. När man läser dina tankar förstår jag hur dålig jag är på detta. Att gå in i en ny marknad kräver mycket kraft, att lägga pengarna på bankkonto och låtas ätas upp är inte heller så lockande.

    Att det inte bara var enkelt, eländes elände...

    Såg att du köpte in mer AUR, har du någon målkurs där?


    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ökar i AUN för att jag tror den är översåld för att använda en TA term och jag tycker mig (egentligen felaktigt då jag redan är för tung) kunna göra det som del av en trejd då jag sålde en del med tanken att ta tillbaka det billigare vilket jag nu gör obehagligt framgångsrikt (då jag ju hade så mycket kvar som åkt ner).

      Jag har ingen target på Aurcana, jag är ju för kortsiktig för det. Men jag noterar att dom insett behovet av att stärka upp management med rutinerat folk. Jag fortsätter att beklaga att att dom inte tycks få ordning på Shafter tidigare än floden med warranter kommer under senhösten. Det är ett bekymmer kort sagt. La Negra är roligare och är det som gör att jag äger aktien och att jag tycker den är undervärderad. Där har jag dock primärt frågetecken på varför dom inte målar upp mer visioner om mer än 3000 tpd och högre grades i närtid.

      Kort sagt AUN har potential men det är lite svårt att få grepp på dom på det sättet som skulle krävas för att jag skulle bli mer långsiktig så bli inte förvånad om jag minskar på nästa rejäla studs under våren.

      Bankkonto är inget roligt förutom att man verkligen bör ha en likviditetsbuffert där. Varierar med familje och inkomstförhållande. Ann Wibble (frid över hennes minne) retade ju gallfeber på svenskarna genom att föreslå en årslön och det kanske är orealistiskt men en 50 tusen för en familj med vuxna i 40 års åldern känns ju inte orimligt om man ska generalisera grovt.

      Radera
  4. Jag vill ju gärna tro att det Är dom allt lägre halterna som Får kostnaden för utvinningen att explodera. En utveckling som lär fortsätta. Titta bara vilka problem tex NoMi har när dom får lägre halter än beräknat i sitt verk.
    Tore

    SvaraRadera