onsdag 27 februari 2013

Ordningen är återställd

på min rullande börssida. Jag har ju den blandat med USA noterade MLPs med moderbolag och å andra sidan PM bolag. Nu ser det ut som det brukar igen... dvs MLP gruppen vackert grön och PM rött.

Instinktivt så brukar jag ju gilla att handla det som faller med motiveringen att det "blir billigare". Men å andra sidan så måste jag säga att jag är entusiastisk över de utdelande bolagen jag tagit in.

I de flesta fall har jag valt de lägre avkastande moderbolagen. Det finns flera skäl till det och jag kan börja med att introducera ett idag:

IDR = Incentive Distribution Rights

Det innebär i korta drag (när det finns vilket inte är alltid) att de högavkastande dotterbolagen - MLPs bara kan fördela 100% till andelsägarna upp till en viss utdelningsnivå per andel (som det ju heter istället för aktie). Över den nivån så tar moderbolaget i snabb stegring säg 10, sen 20 för att slutligen ta 50% (max) av beloppet som avsätts för utdelning över en viss nivå.

Jag vill betona att detta inte gäller alla MLP dotterbolag, tex inte MLPn i Rentech RNG och ej heller NTI som jag vet många äger men många andra och min ETE:US är ett exempel på ett bolag som sitter högst upp och uppbär hävstång upp (men när IDR är nådda också följaktligen hävstång nedåt). Vad det gör är att moderbolagen blir något av en hävstångsprodukt när det gäller tillväxt och eftersom tillväxt är bättre än utdelning för oss med KF/KP så blir det ofta moderbolagen för mig.

Jag har för övrigt skrivit små korta kommentarer idag om bolagen som är nya i min portfölj (se rullgardinen med portföljen ovan). Som ni ser så var det också Aurcana som på sin jättestuds från väldigt låga botten på under 70 cent fick släppa till kapital. Jag passade på att vikta ner den rejält men behåller exponering förstås. Det övergripande målet var ju inte att få bort AUN utan att få bort övervikten av dom samt få ner PM vikten som jag ju skrivit om utförligt.

Specifikt gick väldigt mkt AUN pengar till då pressade Rentech där jag tog väldigt mkt på 2.47 och idag har lättat lite nyss för att få ner vad som även där blivit en alltför tung vikt. Jag vill egentligen inte ha mer än max 10% i enskilt bolag.

Vad gäller allmänt om guldsektorn på börsen så skulle jag vilja upprepa att Dan Norcini's blogg (i vänstra rullen) är mycket användbar (tycker jag): http://traderdannorcini.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. Hej OB

    Vilken ser du som det bästa köpet i dagsläget och varför? Aurcana vs Lydian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger båda bolagen men det är ju värt att upprepa att det jag sysslat med senaste tiden är ju att vikta ner PM och upp högavkastande bolag inom andra sektorer. Jag har idag 30% vikt mot PM bolag.

      Egentligen tycker jag Aurcana är ett säkrare bolag då det är lönsamt producerande. Men när Lydian har fördelen att Brent Cook i flera år följt och satt plus på kvalitén på fyndigheten som nu dessutom verkar växa så att den skulle passa in i allt större bolag. Aurcana däremot har ju ett frågetecken när det gäller ledarskapet som jag ser det.

      Men mest av allt, tänk på att vara försiktig i dagens marknad. Amortering och likviditet är inga dumma saker.

      Radera
  2. Vad ska man säga om spektaklet i usa. Vad tror du kommer att hända Ob och hur tror du att det kommer att påverka aktierna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle bli förvånad om det påverkar nämnvärt men jag är ingen expert på det. Som jag ser det pågår en dramatisk energirevolution i USA idag som skapar både tillväxt, bättre handelsbalans, budgetunderskott och nya möjligheter för aktieplacerare. Det gör inte att det ser bra ut för USA men mindre uselt och Japan och EU fortsätter ju att göra att USA ser "relativt bättre ut".

      Radera