måndag 25 februari 2013

Kreativ finansiering av Esperanza Resources

Jag tycker det är bra jobbat av ledningen med detta avtalet:

Man är nu fullt finansierade för att gå i produktion i svåraste av svåra tider för det. Man lyckas göra en PP där jag tycker det enklaste är att ta allt över dagskursen och räkna av det från köpeskillingen av tomterna. Att göra en pp på dagens nivå utan rabatt är ju bra nog.

Jag har inte kollat på tomterna man fått in. Argentina tomter är ju tämligen värdelösa, Peru är problematiska innan dom är i produktion men en produktionsklar tomt i Mexiko är ju inte så dumt att ha som pipeline efter kommande produktion är igång.

I övrigt ser det ju ut som vi får vår önskade studs i PM marknaden. Förhoppningsvis håller den i sig minst en vecka eller så. Det ska bli intressant att se hur OGC klarar sig. Överreagerar marknaden (vilket det inte ser ut som) kommer jag nog se det som ett köptillfälle.

Jag kan också nämna att jag lyssnade på veckogamla Dundee PM rapporten idag och dom gör ju bra ifrån sig utan att det var något speciellt. Man pressades lite under frågestunden på frågan om uppköp och var rätt svala med motiveringen att man har så mkt ändå (att finansiera gissar jag man menar).

Man betonade att ska man handla något så ska det vara väldigt bra och till väldigt bra pris.

I det sammanhanget kan jag nämna uppgifter om att åtskilliga större guldfonder rapporteras ha drabbats av stora uttag och tvingas sälja i marknaden det som går att sälja. Belo Sun, Lydian och några till pekades ut som "offer".

10 kommentarer:

  1. Följer du EDV något nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker absolut följa den men det var någon vecka sedan jag fördjupade mig i bolaget.

      Radera
  2. Tycker du fortsatt att landrisken är för stor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte hur det har gått i Mali på sistone... Jag har rent allmänt haft så hårt fokus på de nya branscherna så jag ligger lite efter på att läsa om EDV men vid tillfälle så...

      Radera
  3. "Jag tycker det är bra jobbat av ledningen"

    Jag håller absolut inte med dig, jag tycker detta var en närmast usel deal för EPZ och dess aktieägare. Som du säger, Argentina & Peru står inte högt i kurs (bra dumpat av Pan American) och den lilla "produktions klara tomten i Mexiko är ju ändå alldeles för liten för det stora Pan American Silver.

    Vad fick EPZ "betala" för denna skitaffär? Jo, de utfärdade 71 miljoner aktier till $0,50/aktie, eller om man så vill, ca 60% rabatt på EPZ kursen. Detta stinker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog fortfarande att det var en bra affär. Den lilla Mexiko tomten är i utmärkt storlek för EPZ och nuvarande Esperanza ledning känner den väl då den liksom dom kommer från gamla Minefinders.

      Peru och speciellt Árgentina har inte mkt värde nu men det har som sagt Mexiko tomten som jag ser det och att få fixat finansieringen och låneutrymme så att man nu kan bli producent utan hedgning av silvret, utfärdande av royalties etc det tycker jag var bra i dagens marknad med sommar som närmar sig.

      Jag äger inga aktier men det är min åsikt.

      Radera
    2. EPZ har i runda slängar 78 milj aktier utestående idag och här späder man ut dagens aktieägare med nära på lika mycket till (71 milj) och det tycker du är bra i dagens marknad? Bra projekt har inga problem att attrahera pengar, dåliga projekt är raka motsatsen. Tolkningen är fri av detta och vi tycker tydligen olika, helt ok.

      Radera
    3. Japp det är okej att tycka olika.

      Jag tror vi båda dock insåg att någon form av utspädning/royalties etc skulle komma. Dvs någon form av "dåligt" var nödvändigt för att allt inte skulle stanna upp (uppskjutna projekt med 10% diskonteringsränta är inte billigt det heller för nuvärdesberäknande analytikers riktkurser)

      Liksom att dom tidigare inte hade ett naturligt projekt som kunde följa det som nu går i produktion.

      Radera
  4. Hej OB, tror du att det är rätt läge att gå in i Lydian nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig formulera det som så att jag anser fortsatt att Lydian har en kvalitetsfyndighet i ett land som från allt vi vet idag är någorlunda vettigt att placera i (om än med demokratiska brister).

      Kursen har ju enligt Brent Cook pressats av att ett par stora guldfonder har uttag vilket gjort att dom sålt i Lydian där dom varit tunga.

      Dvs Lydian kommer nog röra sig som marknaden. Kass marknad till och med sommar lär betyda seg kurs. Ryck i marknaden (och nytt kapital till guldfonder) lär betyda snabb återvunnen mark (följd av PP).

      Jag är för tung i aktien idag som du kan se i portföljredovisningen.

      Själva deras fyndighet utvecklas ju utmärkt.

      Radera