fredag 25 januari 2013

Valuta + börskurs= vårt pris i sek

CAD för tillfället mkt låg på 6.40 och kurserna nedtryckta på många Kanada aktier (ser betydligt bättre ut på mina amerikanska papper) så ser det ut som allt annat lika... ett bra köptillfälle och ett sämre tillfälle att sälja aktier idag.

Men för att kunna köpa på lämpliga dagar så måste man ju förstås ha byggt likviditet tidigare... dvs ämnet vi diskuterat tidigare att hela tiden söka säljmöjligheter. Jag fick ju frågan varför jag sålde Minco Silver för kanske en vecka sedan och svarade ju då att det helt enkelt var för att den återigen studsat upp och när den gör det så brukar det följas av att den går ner.... Mkt riktigt är vi ju nu ner 15% sen jag fick frågan och någonstans i mitten av intervallet just den aktien brukar studsa mellan...

På mitt CAD valutakonto hos Danske spelar det ju ingen roll men i tvångsväxlingarnas land så är jag hellre köpare av aktier i Kanada idag än säljare. Dvs det går faktiskt att vända tvångsväxlingarna till någon form av fördel genom att hålla koll på lämpliga dagar att vara säljare respektive köpare som jag skrivit om tidigare.

En aktie jag intensivt trejdar på just Danske är Petrobakken (det är underbart att "ha råd att trejda" nu när man har valutakonto!!) som ju efter kursfallen blivit en riktig högavkastare med över 10% utdelning. Med högre ränta följer dock som bekant högre risk. På många sätt så är PBN än motsatt spekulation (eller om man så vill, hedge) till raffen. Dvs att järnväg och andra lösningar ändå ska få ut oljan och då speciellt lätt olja från Bakken och Alberta. Man ska vara medveten om att det går att göra stora vinster på att flytta olja och stora vinster brukar dra till sig kreativa lösningar. I många fall innebär dessa lastbil till järnväg och vidare österut.

Inom guld så vill jag kortsiktigt upprepa min oro för vad som händer i Indien, världens största konsument av metallen, som "spurtade" med inköp innan tullhöjning med där det lär komma surt efter nu genom fallande efterfrågan och kanske mer av strejker där guldhandlarna stänger sina affärer för att protestera mot regeringen. Mest utsatta för en längre svagare period är naturligtvis då rena guldproducenter med hög "cash cost" dvs produktionskostnader. Jag äger hellre guld (och silver) bolag med basmetallkrediter som tillskott liksom naturligtvis som vanligt bolag med starkast möjliga balansräkning...

6 kommentarer:

  1. Hur ser Du på poseidon? Kan dom ha bottnat nu?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga... jag håller mina aktier vilket ju inte var så lysande drag.

      Orsaken att jag gör det är att jag inte kan se annat än att deras kärnverksamhet rimligen är frisk och lönsam.

      Mot det står främst biten med kommande kreditförluster.

      Så länge bolaget inte ger guidance om hur det går med dessa två bitar så verkar vi ha fler som tröttnat än folk som vågar spekulera i värde på andra sidan tunneln.

      Radera
  2. Har du kvar samma andel av portföljen i Aurcana som tidigare?
    Vore kul att höra dina senaste tankar om Aurcana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aurcana ja... jo det är mitt klart tyngsta innehav. Jag trejdar dock även det en hel del dvs igår var jag både köpare och säljare med hyggliga poster och dagarna innan det nettominskat lite. För tillfället siktar jag på att "stänga" dessa trades och köpa tillbaka lite aktier. Samtidigt är det ett lurigt läge just nu med guld som gått under 200 dma såg jag och det där med indierna jag nämnde ovan. Fördelen med Aurcana är basmetallkrediterna vid La Negra. Nackdelen är att dom solklart misslyckats med sin uppstart vid Shafter. Iofs inte oväntat för den vane Kanada placeraren antar jag... första varningssignalerna kom ju förra sommaren trots bolagets våldsamma protester och snack om några veckor försening...

      Dvs allt annat lika så har mitt mål varit att minska PM men det har inte blivit så jättemycket i Aurcana som varit rätt svag senaste tiden. Idag blev det däremot en del i Lydian som studsade bra. Dvs jag börjar bli beredd att handla på nästa rekyl i den aktien också...

      Måste ständigt trejda i denna marknaden... därav fokuset på avgifterna....

      Radera
  3. Jag läser ju att flödet från ett frackat hål minskar snabbt. Redan efter nåt år halveras volymen som kan pumpas och fortsätter minska. Man måste alltså ständigt borra nya hål och vill USA minska sin import så drastiskt som man säger vill det till massiva borrningskampanjer, om det ens går. Ett bolag som Poseidon borde alltså ha att göra över tid. Följer utvecklingen med intresse.
    Tore

    SvaraRadera
  4. Jag sålde faktiskt också en del av mina Minco på uppstudsen ;-) Denna gången dock inte alla, eftersom jag inte vill missa ett evt uppköp av deras gruva. Tyvärr lär man nog inte dela ut köpeskillingen till aktieägarna, så man ska nog inte förvänta sig någon stor uppgång.
    /S

    SvaraRadera