måndag 28 januari 2013

Guld ja.. och silver... och bensin...

Intressanta chart att känna till: http://scottpluschau.blogspot.se/2013/01/big-test-for-bears-in-gold-right-here.html

Jag skulle kanske möjligen vända på det och säga att det är ett stort test för de som är positiva till guld i närtid. Dvs vi är i ett läge där det behöver vända för att det inte ska bli snabb rutschkana söderut.

En sak jag vill nämna är också att man inte ska gå på de artiklar som trycks ut om brist på silver och att myntförsäljning stoppats i USA och Kanada. Det är viktigt att förstå att det inte är silverbrist utan brist på tillverkade mynt och att det inom kort är avhjälpt. Bara en fotnot så att läsarna får det rätt och betyder inte att jag "hatar silver"...  (det är ju världens mest känsloladdade metall :-)  )

På ämnet raffinaderi så vet jag ju att många med mig följer NTI. Så varför inte lägga ut deras förra Q3 2012 conf call för de som inte lyssnat på det. Som jag sa till en vän, jag ser raffen som lite att gå på brinnande kol. Marginalerna har varit extremt bra, är idag väldigt bra och det ser hyggligt ut 1-2 år ut. Vad jag är lite orolig för är när marknaden prisar om sig mellan extremt bra, väldigt bra och hyggligt... men jag har köpt tillbaka NTI inför den kvartalsutdelning som bör bli runt 7%.... avkastning... på ett enda kvartal... då man led av att hälften av produktionen var misslyckat hedgad...

"Överavkastningen" hänger samman med att pipelines inte byggs ut tillräckligt snabbt (Obama stoppade ju en jätteviktig pipeline från Kanada i ett mycket politiskt kontroversiellt beslut en bit innan valet). Jag tror vi står inför hygglig eller god avkastning kommande åren men den har ju varit extrem... så det skiftet kanske leder till kurseffekt om ni förstår vad jag menar. Slutsatsen för mig är den vanliga... trejda...

När jag ändå hoppar mellan ämnen så kan jag även nämna att Minera IRL verkar göra en jättestor PP utan att ännu slagit fast priset för de nya aktierna... det brukar vara receptet för mycket stora förluster för existerande aktier och man frågar ju sig hur bolagsledningar tänker när dom gör så. Svaret kan rimligen bara vara ett av två:
1. Man är pressade
2. Man ser inte aktieägarna som sin uppdragsgivare/arbetsgivare

Det ska bli intressant att följa kursutvecklingen. En gissning är att börsvärdet en tid efter PPn kommer vara liknande det före PPn men att aktien kommer försvaras tills PPn är genomförd. Sällsynt men existerande är att det ligger något bra bakom som att en stor ägare vill in och direkt efter PPn börjar försvara/handla upp aktien så helt säker kan man inte vara....

Aktien var ointressant innan finansieringen (till det bidrog satsningen i Argentina) och jag är av skälen ovan inte intresserad under PPns genomförande... men det är en intressant tomt dom har vid Ollachea så till sommaren när antagligen både de som äger nu och de som köper i PPn i dagarna, då dom står som förlorare, ja om det är fallet så kan det mycket väl vara dags att handla. Jag har dom på listan i alla fall.

Läsvärd artikel om centralbankernas guld: Det är obegripligt att Sverige inte har sitt guld i Sverige och det är lika obegripligt att Tyskland väljer att bara successivt ta hem delar av det guld som ska finnas i New York. Eller rättare sagt, det förstärker misstankarna att det är bekymmer att få fram guldet. Gissningsvis Sverige stå sist i kön både pga vår mentalitet att inte trängas i köer... och för att vi är "oprioriterade fordringsägare". 


10 kommentarer:

  1. Minera är ett bolag som jag äger och gillar, så jag väntar spänt på villkoren. Nu skiljs agnarna från vetet vad gäller ledningens aktieägarvänlighet. Att en pp var på g för Ollachea har bolaget sagt, och antagligen kommer Don Nicholas gruvan finansieras via lån. Något positivt skulle kunna vara att likviditeten för aktien i Kanada förbättras rejält. Är det bra villkor så är detta mycket bra för företaget och inget oväntat. Don Nicholas ska väl producera 50-60k och har låg capex, Ollachea 110-120k.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppfattar det här som en "mellan PP" för att hålla dagliga verksamheten igång snarare än att finansiera Ollachea. Kan mao inte se annat än att vi har minst en (troligen flera) till PP innan man är igång.

      Men än så länge verkar dom inte behöva skydda aktien inför PPn. Men dagen är ung och sentimentet dåligt. Låg omsättning gör det ju dock enklare för ansvariga mäklarfirmorna. Dom har ju typ fees på 6% av 32 miljoner dollar att spela med så det är ju lite firepower...

      Radera
  2. Måste vara ngt skumt eller bad news på gång i aurcana med tanke på senaste utvecklingen eller är det "vanliga" - dåligt sentiment?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tolkning som man skulle kunna göra är att den dåliga nyheten är de ständiga förseningarna. VD håller på och sturskt säger att allt är normalt.... Jag lockas av att börja leta fram gamla intervjuer med honom på Youtube... dvs han borde åtminstone erkänna att dom misslyckats med uppstarten.

      Vad som nu händer är att dom inte kommer nå ens 1500 tpd innan syndafloden av warranter träffar MS Aurcana under senhösten.

      Radera
    2. Ska dock säga att jag tagit på 81 cent idag. Ändrar inte min procentandel utan är mer en del av normal trejdning i den korta portföljen som fram till nyss var väldigt likvid men nu hoppas att det är botten i både diverse aktier och valuta på en gång. Knäcks guldets stöd blir det väl dock inte så.

      Radera
    3. Färsk video men inget direkt nytt att tala om eller förklaringar om förseningarna som hade gjort det lättare att förstå vad som påverkat den försenade uppstarten.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qWXpmj1K5tQ

      2.38 in i videon upprepar han vad jag är mest rädd för, eller snarare han gör det han gillar bäst, antyder... att dom ska göra ett förvärv. Jag undrar om det ska göras med nedtryckta aktier eller med cash dom inte har och varför man inte istället expanderar La Negra som lätt borde kunna dubbleras. Varför ett förvärv när La Negra har den potentialen? Jag tycker det är obegripligt ärligt talat.

      Radera
  3. Jag undrar också över vad som är på gång i Aurcana. Det verkar vara dåligt sentiment idag. Men liksom OB nämnt här på blogger bekymrar jag mig för hur bolagsledningen agerar. Verkar liksom skumt bara.

    SvaraRadera
  4. Vad ligger warranterna på? Behövs pengarna från dom eller är det bra långsiktigt att de inte löses ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 45,260,763 0.41 December 7, 2013


      26,426,500 1.00 November 28, 2013

      Tanken var ju att dom inte skulle behöva mer pengar och det gör dom nog inte mer än vid expansion/förvärv. Det är ju ett generellt problem att alla bolagen i PM sektorn är väldigt duktiga på att hitta nya saker att bränna av sällsynt fritt kassaflöde snarare än att ge utdelning.

      Radera
  5. Många är rätt eniga i att Vancouver och Toronto mfl kanadensiska städer har bostadsbubblor som riskerar att spricka framöver. Är det något du OB eller någon annan reflekterat närmare över? Jag känner mig oroad över hur CAD och PM-aktier kommer att påverkas om så sker. Jag förstår att det är näst intill omöjligt att sia om, men lyssnar gärna på era tankar...

    SvaraRadera