söndag 13 januari 2013

Diversifiering pågår...

Vi lever i en extremt svängig värld där centralbankerna styr väldigt mycket. Just för tillfället ser det ut som vi kanske har konjunkturmässig ljusning både här och där pga massiv QE (Japan devalverar kraftigt, Kinas elkonsumtion har svängt upp, PIIGS räntor uppför sig bättre, USA arbetslöshet går nedåt). Lyssnade också på Don Coxe här på morgonen i en ovanligt intressant fundering om hur Basel kraven nu också justeras för att stimulera utlåning inte minst i Europa genom att större andel krediter till företag får tas upp som "säkra" i balansräkningen snarare än bara statspapper.

En sak till jag vill uppmärksamma er på är Indien och att dess regering jobbar fortsatt mkt hårt för att minska import av guld dit (dom tar 20-35% av världens årliga guldutbud beroende på om vi räknar med återvunnet eller bara producerat guld) och att det just nu leder till ökad import (innan högre tullar) men om en månad troligen rejält fallande import och förnyade strejker med stängda guldaffärer.

Summera ovanstående med rop från Goldman m.fl om att guld toppat och sedvanlig önskan från Centralbanker att tvåla till guld så är det i mitt tycke inte fel att ha ett öppet sinnelag för diversifiering liksom att för tillfället välja guld och silverproducenter med goda basmetallkrediter (La Negra har det, Didipio har det, Dundee är koppartungt etc). Rena guldproducenter är mitt mål att minska något för tillfället.

Som jag inledde denna blogg med, det är svängigt och vi kan snabbt ha stigande räntor för t.ex Frankrike eller Japan som ställer allt detta på enda utan pekar bara på att jag inte känner jag gör direkt fel som jobbar hårt med att bredda mig och diversifiera. Just Japan är den möjliga kortsiktiga ljuspunkt jag ser för guld. Om deras pensionsfonder inte börjar diversifiera sig från japanska obligationer till guld nu (med extremt aggressiv regering som snabbt sänker värdet på YEN genom att trycka MYCKET) så lär dom aldrig göra det och det där är en av få källor som snabbt kan matcha indisk svaghet på efterfrågesidan.

Tänker också fortsätta trejda. Ta ett rent guldbolag som Lydian som jag trejdade ut till största del nu igen, får jag den återigen 10% billigare så kanske jag är köpare trots vad jag skriver ovan. Diversifiering ökar om något min möjlighet att fortsätta trejda och då främst via mitt ISK konto på Danske Bank där jag har klart bäst handelsvillkor för tillfället.

RED: Då jag märker intresset så vill jag ge er en länk som är användbar till presentationer eller för den delen bara lista till högavkastare som är bra att ha... HÄR

7 kommentarer:

  1. När du ändå är igång och breddar portföljen borde du spana in Northern Tier Energy.

    Kortfattat är det ett raff som tar olja från bakken och eller kanada. Beroende på vilket som blir mest lönsamt. Crack spreaden har varit riktigt bra hittills och det kommer även att delas ut bra myckeg pengar i utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle, jag tog mina första NTI runt 20 dollar vilket jag nämnt här och där. Tog första utdelningen och har sen sålt av med 27 som högsta kurs om jag minns rätt.

      Dessa raff är nog det jag lagt mest tid på men skrivit oproportionerligt lite om... orsaken är att det inte står 100% klart för mig hur stabilt detta är.

      Jag har ägt 4 olika raff i USA även om jag bara nämnt två då de andra blivit snabba tradingvinster. Ett av dom hade DK som symbol, har inte namnet i huvudet. Det andra är Carl Icahn huvudägare till.

      De jag nämnt är NTI och ALDW/ALJ.

      Idag äger jag ALDW enbart och jag diskuterar gärna NTI och ALDW men kom ihåg att detta är superkomplext med vem som har bestående höga marginaler respektive inte med de nya pipelines som kommer igång. Jag har som sagt dragit mig för att skriva om det för att jag vet att hälften av läsarna riskerar inte hänga med i svängarna. Men är man bara tydlig med det så kan vi absolut diskutera dom.

      När det gäller NTI så är det inte bara pipelines som gjorde att jag tog mkt god vinst. Det är även att det är hedgefonder som runt 26-28 januari blir fria att sälja sina enorma aktieposter i det bolaget. Vem vet vad dom tänker göra... men jag bestämde mig för att inte sitta med aktierna när det datumet kommer. Vad gäller fundamenta i övrigt så är jag hyggligt positiv och extremt positiv vad gäller nästa kvartalsvisa utdelningsbesked då... Dvs det är nog en prisfråga för mig om jag ska tillbaka in. 21 usd vore mkt lockande allt annat lika typ.

      Vad jag är oklar över är hur mycket rabatt dom i dagsläget kommer över utöver WTI Brent. Det är lättare med ALDW där spread WTI WTS (West texas sour) listas och är extremt bra... än så länge.... nya pipelines spökar där också men intressant vinkling jag har är att måhända kommer den nya kapaciteten främst ersätta olja som idag skeppas till Cushing (dvs NTI däruppe är och inte ALDW drabbas... jag sa ju att det är komplext...)

      Radera
  2. Några andra tradingideer kring Japan och dess utsatta situation?

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men jag lyssnar gärna :-)

      En gång i tiden på stenåldern så ägde jag någon sån där Aktieindexobligation Japan vilket var japansk börs men hedgat till SEK. Det vore perfekt.. några tips på sånt?

      La 20% av PPM i japansk småbolagsfond i alla fall.

      Radera
  3. Upptäckte dåliga nyheter för NZ oil. "Konkurrenten" TAG oil har förlorat sin stora partner Apache vilket indikerar att shale oil nog inte har någon speciellt bra framtid i New Zealand.

    Jag äger ju inga aktier idag och med det beskedet så är det helt klart att jag släpper bevakning av NZ.

    Idag äger jag Tethys på samma premisser men med skillnaden att deras konventionella del i Oman är mycket mer framgångsrik och balansräkningen i utmärkt skick. Kort sagt, där finns det mycket större anledning att äga bolaget även om Shale (i Litauen med Chevron aktiva) skulle falla bort.

    http://www.newswire.ca/en/story/1098099/tag-oil-receives-notice-from-apache-under-east-coast-farmout-agreement

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon speciell anledning till att du sålt alla dina MSV? En försäljning av gruvan borde ju resultera i bra med cash inom kort. Faran är väl att man kanske fusioneras med Minco gold då. Oavsett så ser nog storägaren Minco gold(22%) hellre att evt framtida köpeskilling delas ut till aktieägarna(dem)än investeras i något nytt silverprojekt.
      /S

      Radera
    2. Nej ingen anledning mer än att Minco Silver fram till nu alltid varit en aktie som åkt jojjo upp och ner och nu stigit upp igen.

      Jag anstränger mig att vara disciplinerad med att ta mina vinster när jag ser dom...

      Om det kommer ett uppköp så jätteskoj... då får vi ju för en gång skull en slutpunkt för ett bolag där alla tjänat pengar snarare än att den frågan alltid varierar med mättidpunkten...

      Radera