måndag 28 januari 2013

Caset för Rentech moderbolaget (RTK:US)

Låt mig först slå fast att man köper RTK för att man gillar dotterbolaget Rentech LP dvs RNF:US och jag tänker idag inte lägga tid på att skriva varför jag gillar det (men tänker försöka återkomma till det) utan bara ge er lite intressanta nyckeltal så som jag uppfattat dom (det är lite svårare än vanligt att ta fram "basics" i form av dessa siffror så ni har ett ansvar att dubbelkolla själva, det har ni ju alltid förstås men jag pekar på det extra här).

Moderbolaget: 221 miljoner aktier x börskurs 3.03 usd      =    670 musd

Dotterbolaget börsvärde: 38.8 miljoner andelar x kurs 46.9 usd = 1820 musd


Moderbolaget är skuldfritt och har 115 musd efter nästa utdelning från dotterbolaget.
Moderbolaget äger 59.9% av dotterbolaget vilket alltså är (1820x0.599)  =  1090 musd.

Kassa 115 + andel i dotterbolaget 1090  = 1205 musd.

Börsvärde 670 musd vs de två stora substansbitarna värda 1205 ger 670/1205= 44% substansrabatt.

När RTK får utdelningen från dotterbolaget så är den normalt sett fullt beskattningsbar som vinst hos dom men bolaget verkar ha omfattande förlustavdrag för åtminstone 2013.

Om vi antar att dotterbolaget avkastar 7% kommande 12 månader så är det (0.07x1820)=127.4 musd varav 75.2 musd hamnar hos RTK före ev skatt. 75.2 relaterat till börsvärdet 670 musd är alltså 11.2% dvs en högre procentsiffra än dotterbolagets utdelning (dotterbolaget delar som MLP ut "hela vinsten"). RTK har INTE lika hög utdelning som dotterbolaget men har börjat "jobba med" stora engångsutdelningar och min förhoppning är att fler sådana kommer.

Som avslutande fotnot så vill jag "ära den som äras bör" och nämna att det var Scoris som fick mig att uppmärksamma Rentech bolagen. Vilket man väljer är mer en smaksak tycker jag. Jag noterar att sen vi diskuterade ämnet så har dotterbolaget utökat försprånget dvs gått bättre...

Så sammanfattningsvis, väldigt intressant bolag (jag kan redan nämna att jag förväntar säsongsmässigt svagt Q1 men att mkt talar för väldigt bra Q2 och Q3) och att jag själv tycker rabatten på moderbolaget är uppseendeväckande stor. Kassan på 115 musd eller typ 17% av börsvärdet gör att jag har klara förhoppningar om ytterligare en eller flera mkt stora engångsutdelningar då bolagets kapitalbehov är klart begränsade och då dom med all säkerhet pressas hårt mot fler utdelningar.

3 kommentarer:

  1. Kan du blanka amerikanska eller kanadensiska aktier via någon av dina depåer hos de olika mäklarna? Kan du handla med optioner på dessa marknader?

    Bättre fart i AUN idag, bra trejdat!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. En annan fråga, har du hunnit titta något på OGC, de hade ju ett fint Q4, med bra produktion och mycket bra grades? Är detta hållbart under 2013? Marknaden är ganska njugg, kanske beroende på PP, kanske på att Didipio har stött på en del problem, eller som du sagt att den ser NZ-delen som realtivt high cost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan och vill inte handla med optioner (tror jag)... jag är inte tillräckligt träffsäker och vill inte driva upp tempot på "Formel 1" ännu högre...

      Om Oceana så tar jag (och har tagit) dom gärna på svaghet. Dvs jag trejdar ett bra bolag som jag ser det. Svackar dom rejält och jag har pengar kanske det är läge att bygga upp mer permanent innehav. Kommer ju som vanligt löpande info att hålla koll på. Sist jag såg så såg just NZ förvånansvärt bra ut. Verkar svänga upp där.

      Radera