onsdagen den 16:e januari 2013

Avanza logik

Många placerare, inklusive de som läser här är intresserade av s.k limited partnership i USA såsom NTI, ALDW och RNF.

Eftersom skattemyndigheterna dragit på exakta besked hur utdelningarna ska beskattas i månader så ser Avanza helst att deras kunder inte handlar med dessa bolag. Den av dom uttalade metoden för detta är att göra det så besvärligt som möjligt för sina kunder så att man ska dra sig för att handla...

Varken Nordnet eller Danske Bank har den synen på sina kunder och jag tycker ni ska göra som jag, protestera hos Avanza över metoden att låta deras problem med skattemyndigheterna gå ut över kunderna.

KRÄV ATT AVANZA ÖPPNAR UPP USA LP'S FÖR onlinehandel igen m.a.o.

Personligen går jag i funderingar att skippa Avanza även för denna handel och öppna valutakonto i Danske även för USD för den trading som behöver göras.

Mycket glädjande senaste dagarna är att Danske direkt tagit tag och fixat småsaker som krånglat och jag måste säga att deras Kanada plattform med valutakonto blir alltmer bekväm för min trejdning. Ca hälften av min omsättning ligger där idag fast jag bara har en bråkdel av kapitalet där då Avanza avsiktligt låser in min Kapitalpension och vägrar flytträtt eller konvertering tillbaka till kapitalförsäkring med motivering att då skulle det kunna göra att fler kunder hos dom vill göra samma sak. (så tolkar jag deras argumentation i alla fall). Ett undantag var igår då jag omsatte jättemycket igen på Avanza... någon hade gjort fel så USA LP's gick att handla online men nu är ordningen återställd och det är krångligt igen så min handel blir obefintlig igen... :-)

Jag är oerhört missnöjd med Avanza. Jag tog upp ett antal problem och dom har gjort till regel att inte lösa någonting alls. Nästan så jag börjar tro att dom är sura på mig... Det jag kan lova är att intensifiera min kritik ju sämre service dom ger.

Jag vill också tacka för alla de positiva kommentarer jag fick om tidigare blogg om alternativ till de allt mindre kundorienterade oligopolaktörerna Nordnet och Avanza. Gott om både mail och kommentarer och alla positiva med önskan att jag ska fortsätta rapportera om Danske Bank vägen.

Jag har ju ingen ersättning av Danske men jag bloggar om vilka aktörer som är bra för mig och läsarna och när det skattemässigt blir vettigt att byta ut KF hos stelbent aktör och flytta till utmanare med ISK och valutakonto dvs i början av april och slutet på halvåret, ja i god tid inför detta så kommer jag ge er mycket utförlig information hur det fungerar med Danske och exakt hur man går tillväga för att byta.

En dag kanske Nordnet och Avanza inser att jag gör dom en tjänst som drar mitt strå till stacken för att putta dom tillbaka till rollen utmanare av det gamla istället för att stelna och själv bli en gammal otymplig aktör som behöver utmanas...

Fast nu fick Avanza lite affärer igen... Den som följer min portfölj ser att jag ofta trejdat Lydian T.LYD och nyss gick ur den igen. Nåväl, nu är vi nere på köpvärt igen för mig så (RED köpte mer) 2.03 in 90k. Danske har inte den upplagd och dom bad mig om en kod som jag inte orkade ta fram. Ska göra det nu, men denna gången fick det bli dyra Avanza för att handla... 

13 kommentarer:

  1. Om du lyckas få Avanza att låta dig konvertera din kapitalpension till kapitalförsäkring, skriv hur du gjorde! Jag har en kapitalpension i Danske bank som jag skulle vilja bli av med eftersom den enbart tillåter fonder och inte aktier. Tyvärr verkar det vara omöjligt för dem att konvertera den till något alls. De säger att det inte går juridiskt så de vore intressant att veta vad Azanza anger för skäl. Så nu sitter man fast och betalar avgifter i en massa år till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte lyckats få KP konverterad till KF. I princip underkände Skatteverket KP 2007 som koncept och det finns en viss logik som jag ser det att man då borde ha erbjudits möjligheten att konvertera den till KF vilket var en okej produkt enligt Skatteverket.

      I nuläget så verkar alla parter mest vara intresserade av att låsa in sina kunder i dåliga lösningar för att blåsa dom på så mycket pengar som möjligt snarare än att erbjuda attraktiva lösningar.

      Avanza säger som jag förstår dom inte att det är juridiskt omöjligt men att det skulle öppna för att fler KP innehavare antingen skulle vilja eller bli tvungna att skifta. Obs min tolkning, detta är komplext och t.ex Finansinspektionen är helt värdelösa och vägrar ge fungerande information när man kontaktar dom. Söker för tillfället få något vettigt av Skatteverkets jurister, dags att pusha på igen där.

      Men mest förbannad är jag som sagt på Avanza som har flera andra hyss för sig. Bl.a tänker dom tvinga mig sluta handla och sätta över i fonder för att jag ska få ut pengarna vid 55. Annars låser man dom några extra år.

      Jag är jättebesviken på Avanza.

      Radera
    2. Kan tillägga att jag över åren betalat åtskilliga miljoner i courtage och växlingsavgifter till Avanza.

      Radera
  2. För min del avgör tyvärr minimicourtaget fortfarande. Hoppas på att DB kan matcha Avanza där så småningom. Ska bli intressant att följa din rapportering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är courtaget om man är premium kund hos Avanza:
      Courtage 0,25 % 0,24 % 0,23 % 0,22 %
      Minimicourtage 39 CAD 39 CAD 39 CAD 39 CAD

      De olika är om man är typ brons, silver, guld, platina kund etc.

      Är man baskund så är det:
      Courtage 0,30 % 0,29 % 0,28 % 0,27 %
      Minimicourtage 29 CAD 29 CAD 29 CAD 29 CAD

      En cad ungefär 6.6 så 191-257 kr verkar vara minimicourtaget Avanza erbjuder för de flesta. Det var lite högre än jag trodde. Jag gissar de som förhandlar med Danske hamnar på mellan 150 och 299,- samt courtage 0.15-0.25%. Sen har man vinsten att man slipper spreaden genom valutakonto vilket sparar ytterligare 0.125-0.25% per affär (en väg).

      Men du har en poäng, ju större kund man är och ju mer man omsätter desto lönsammare att byta till Danske naturligtvis.

      Radera
    2. Jag upprepar att stora fördelen med Avanza är att slå ihop tre affärer. Den fördelen har inte Nordnet, dvs kunder där har ännu större anledning att titta på alternativen med valutakonto. Återigen, speciellt de större kunderna som omsätter hyggligt mkt.

      Radera
  3. Hej!

    Vi tillåter ett fåtal LPS:er idag och precis som du är inne på har det med hur beskattningen av dessa ska ske. Det är olika från bolag till bolag och det är därför vi enbart tillåter en väldigt begränsad mängd till handel genom våra mäklare. Det blir ohanterbart annars.

    Vi har haft löpande kontakt med skatteförvaltningen under en längre tid för att få klarhet i detta. Träffade dem senast innan jul för en längre sittning. De skulle återkomma men behövde eventuellt tillsätta en särskild utredning. Någon form av besked tror vi oss kunna få i februari.

    Jag vill även poängtera att en orsak till att vi inte släpper på det fullt ut är för att i värsta fall så kan det bli så att våra kunder ska betala in vissa skatter retroaktivt på redan erhålla ersättningar från bolagen, vi vill då inte försätta oss i en situation där vi måste kräva tillbaka dessa pengar efter att beslutet har kommit.

    När det gäller kapitalpension så kom det nya regler som gällde från och med 2:a februari 2007 (detta pga en dom i EG-domstolen). De nya skattereglerna innebar då i praktiken slutet för kapitalpensioner i och med att man inte längre fick öppna upp några nya och inte heller göra insättningar i befintliga. De befintliga fick dock ligga kvar med samma villkor.

    När utbetalningen påbörjas så måste man välja om man vill ha den som en depåförsäkring (det du är intresserad av) eller en fondförsäkring. Regelverket för en kapitalpension säger att man måste ta ut den på minst fem år, regelverket säger även att beloppet under de första fem åren måste vara lika eller stigande. Detta är omöjligt att garantera om man t.ex ligger enbart i aktier varpå endast 1% betalas ut de första fem åren. Du kan därefter välja att ta ut hela beloppet år 6.

    Har man däremot fonder är det tillåtet att värdet fluktuerar, det är därför man då kan göra större utbetalningar under de första fem åren.

    Att göra om en kapitalpension till en kapitalförsäkring tolkar vi som juridiskt omöjligt, detta då dessa har olika skatteklasser (på en KF kan du t.ex. ta ut pengar redan första året du startar upp den). Det skulle då krävas något nytt beslut från högre instanser.

    Hoppas det gjorde det hela lite klarare!

    Hälsningar,
    David
    Avanza Bank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David,
      Vad som förvånar mig är att du inte inleder med en förklaring varför Avanza år ut och år in vägrar införa valutakonto på KF/ISK när ni har tekniken. Jag är säker på att det är vad de flesta här vill ha svar på snarare än de teknikaliter som jag vagt berört och där du delvis ger andra svar än vad jag fått genom skiftningar i nyanser.

      Dvs jag tvivlar på att 98% av de som läst ditt inlägg här får ut någonting av vad du skriver om. Om det mot förmodan är så att någon även vill diskutera dessa ämnen så kan vi göra det men jag vill inte att fokus ska ledas bort från det jag vet att ALLA här vill att ni ska svara på. Dvs valutakonto NÄR och VARFÖR finns det inte redan? Jag köper att ni är rejält dyrare i courtage än t.ex Danske men valutatvångsväxlingen ÄR EN DOLD AVGIFT AV VÄRSTA SORT, dvs det ni en gång i tiden stolt konstaterade att ni inte sysslade med.

      Radera
    2. Möjligen kan en del också vara intresserade av att du klart förtydligar om det ligger ett hot från Avanza om att driva in extra pengar retroaktivt från de som fått utdelningar från LP's.

      För mig är logiken att antingen:
      a) Ta ut den skatt det kan bli frågan om direkt och meddela att det kan bli återbäring.
      b) Antingen tillåta handel eller inte tillåta handel. På vilket sätt löses problemet av att ni lägger handeln via telefonhandel snarare än online handel? Jag förstår inte...

      Radera
    3. David, du gör också ett antal påståenden ovan. Jag skulle vilja be att du styrker dessa med utdrag ur regelverk, lagstiftning eller förhandsbesked från Skatteverket.

      För att ge dig något enkelt att börja med: T.ex frågan att det är tillåtet att ha 100% aktiefonder som faller i värde men inte avsatt t.ex 30% i likviditet och resten i egenförvaltade aktier. Rimligen måste det ju finnas mycket tydligt utskriver myndighetetsdokumentation (som jag i o fs gärna hade tagit emot under flera år av ställda frågor till er men sent omsider är bättre än aldrig). Jag har kort sagt aldrig fått beskedet av er att det är lagstiftning som specificerar detta förrän du dyker upp som gubben i lådan här på bloggen och det är som sagt inte pga brist på frågor till er genom åren...

      Radera
    4. Om att konvertera KP till KF baserat på att lagstiftaren mitt i matchen ändrade spelreglerna, där har jag tolkat uttalanden från dina kollegor att man ser rimligheten att detta skulle kunna gå att få igenom men att man:
      a) (vid ett samtal) uttryckte oro för att fler än jag skulle vilja ha detta
      b) (vid ett annat samtal) uttryckte oro för att alla KP kunder skulle kunna bli tvingade till att konvertera.

      Underförstått är att att en konvertering skulle leda till retroaktiva skatteinbetalningar på skillnaden de gångna 5 åren mellan skatteuttagen på en KF resp en KP. Ganska enkelt, lika mkt till som har betalats ska betalas in och pengarna blir tillåtna att ta ut (och flytta från Avanza..)

      Ovan så noterar jag att du skriver "tolkar vi" när du pratar om juridiskt omöjligt. Dvs jag ber dig förklara vart man överklagar era tolkningar. Hur proceduren går till.

      Radera
  4. Jag kommer släppa en längre kommentar från Avanza men vill ha tid att läsa genom den noga först.

    SvaraRadera