måndagen den 7:e januari 2013

Alternativ till Avanza och Nordnet för utlandshandel

Detta är inget okomplicerat ämne men jag vill börja ge er lite fakta om det hela.

Kostnader för Avanza resp Nordnet handel i KF (speciellt fokus på Avanza som jag kan bäst):

Courtage för Kanada ligger standardmässigt på 0.3% men större placerare har ofta 0.2%.

Till detta får man lägga växlingsavgift. Låt oss säga att CAD kostar 6.60 kr. När du köper så tvingar Avanza och NN dig växla, det görs automatiskt. På det har dom en försämring vs marknadens växelkurs på mellan 0.125% (större placerare) och 0.25%. I praktiken så fungerar det precis som ett courtage dvs de flesta betalar nästan lika mycket till i en dold avgift som dessa bolag skulle kunna ta bort men inte vill göra för att det just är en lönsam dold avgift.

Konkurrensen löser inte problemet då det är ett litet oligopol med två fokuserade aktörer som vinstmaximerar på kundens bekostnad (dom lär resonera typ, vi skulle behöva öka omsättningen med 80% för att täcka upp förlusten av den dolda avgiften och det kommer nog inte ske).

Nåväl, vi är många som sökt lösning på detta och detta är min inte helt felfria lösning:

DANSKE BANK ISK istället för NN och Avanza KF.

Vad erbjuder Danske Bank? Tja det är inte helt okomplicerat att svara på det då man rent brutalt ärligt inte riktigt verkar veta det själva vad gäller avgifter. Tänk därför på att mycket noga begära skriftlig bekräftelse på vad dom lovar innan ni överväger byta!

Men låt mig lista vad jag tror att många hyggligt aktiva skulle kunna få för villkor om dom väljer lämna Avanza och Nordnet KF:
- VALUTAKONTO PÅ ISK för t.ex CAD
- TSX och TSX venture handel för courtage 0.15% eller säg 0.25% för mindre depåer. Förhandla!
- Minimicourtaget är en livsviktig fråga! 199,- som de flesta bör kunna få gör att 100 tkr omsatt i en affär blir 0.2%. Stora hotet är dock att man får delavslut på litet belopp och åker på 199,-. Även Avanza har minimicourtage (varierar) men där får man slå lagda ordrar på tre nivåer till ett courtage. Detta är vad som gör Avanza helt överlägset NN för övrigt.
- Osäkerhet råder ännu om Danske låter en lagd order som får avslut över flera dagar (ja man kan lägga sådana) få ett eller flera minimicourtage, jag får återkomma.
- Online handel på många fler marknader än NN och Avanza erbjuder, t.ex Australien och London.
- Sämre öppethållningstider, tex stängt julafton och nyårsafton specifikt.
- Mycket sämre support när saker inte fungerar.
- Ingen uppdaterad Level 1 dvs att man ser köp och säljkurs i realtid. Man MÅSTE ha annan källa (ett skäl att inte helt avveckla Avanza och NN).
- Ordrarna utförs inte alltid på samma sätt så att man omedelbart får besked. Jag känner viss misstänksamhet att det ibland finns datorer som internhandlar till kundens nackdel. Typ som storbankerna i Sverige gjorde på tiden när man la ordrar genom att gå till kontoret och fick notan i brevlådan. Detta är dock mindre än 10% av tillfällena jag känt att detta kan ha hänt, dvs det är för tillfället hanterbart.

Min egen omsättning på Avanza kommer nu pga bristande respons från dom på en hel rad områden rasa genom golvet under 2013 (från mycket höga nivåer) genom att jag lägger över så mycket aktiv handel som möjligt på Danske Bank medans jag håller på att researcha fram en helt ny placeringskategori av bolag som jag lägger utan trading på Avanza (lägger mycket tid just nu på research som ni kommer kunna läsa här framöver). Mycket av det handlar om den typ av bolag som Scoris som vanligt introducerat först som koncept på svenska marknaden (som jag konstaterat tidigare är han extremt duktig på att tidigt fånga upp nya teman).

Jag kommer fortsätta hålla er informerade om hur det går med handel via Danske Bank. Jag vill också uppmana er att pressa andra nischaktörer som t.ex Saxo Bank samt andra storbanker att titta över ämnet ISK med Valutakonto. Dom har troligen liksom Danske ganska enkel möjlighet att göra det men gör det inte för att ingen frågar.

Ni kan både lägga inlägg här och maila mig på originalbraila@yahoo.com om ni har kommentarer.

7 kommentarer:

  1. Bravo!!
    Vad som retar mig mest med Avanza är att de tar ut växlingsavgifter på hela omsättningen även när man köper och säljer för samma belopp och i samma aktie(-r). De tar alltså betalt för en "kostnad" de aldrig haft själva.

    SvaraRadera
  2. re mig själv 14:11

    Kanske inte framgick direkt ur texten att ordet "hela omsättningen" syftade på affärer gjorda samma dag......

    SvaraRadera
  3. Fint att det börjar lossna med alternativ till AVA, återkoppla gärna här om någon månad hur det funkar med DB.

    En annan fråga, varför väljer du RTK före RNF?
    Hur är det med direktavkastningen i moderbolaget?

    SvaraRadera
  4. Mycket bra jobbat. Jag har framfört detta till både Avanza och Nordnet (se nedan).

    ----------

    Hej Christian!

    Stort tack för din feedback!
    Jag ser till att lyfta frågan med affärsansvariga för dessa produkter.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar
    Mårten
    Avanza Bank

    Hej,

    Jag vill i all välmening uppmana er att införa valutakonto inom KF (och ISK) utan några som helst kostnader för oss som kunder för att bruka detta valutakonto. Vi är många som handlar aktier i Kanada. Annars kommer jag, och många fler med mig, att göra såhär:

    http://originalbraila.blogspot.se/2013/01/alternativ-till-avanza-och-nordnet-for.html

    Vänliga hälsningar,
    Christian

    ----------

    Hej!

    Tack för ditt meddelande.

    Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag och vi gör allt vi kan för att förbättra våra tjänster mot dig som kund.

    Jag vidarebefordrar detta och tackar för att du tog dig tid att informera oss!

    Tack än en gång!

    Med vänlig hälsning
    Alexandra Holmlund
    Nordnet Kundservice

    Tel: 08-506 330 00
    Fax: 08-506 330 65
    www.nordnet.se

    > Hej,
    >
    > Jag vill i all välmening uppmana er att införa valutakonto inom KF %28och ISK%29 utan några som helst kostnader för oss som kunder för att bruka detta valutakonto. Vi är många som handlar aktier i Kanada. Annars kommer jag, och många fler med mig, att göra såhär:
    >
    > http://originalbraila.blogspot.se/2013/01/alternativ-till-avanza-och-nordnet-for.html
    >
    > Vänliga hälsningar,
    > Christian

    ----------

    SvaraRadera
  5. Fina news från Minco idag! Bekräftar dom rykten jag hört, nämligen de större bolagens intresse. Mellan raderna säger man ju nästan att man snart är under uppköp. Kina är nog rätt besvärligt för ett så litet utländskt bolag att bedriva verksamhet i. Hoppas nu inte intressenterna påverkar myndigheterna så att man kan köpa billigare, dock har ju Minco gott om cash ifall det skulle bli trubbel. Är lite förvånad OB att du har så liten del av portföljen i Minco, men antagligen svårt att ha mycket i en sån illikvid aktie.
    /S

    SvaraRadera
  6. Intressant post!

    Står själv i valet om den bästa/billigaste ISK. Hur har det gått med DB? Kan man få höra en uppföljning?

    Vänligen,
    Johan

    SvaraRadera
  7. Hej

    Jag har ocksa bytt till Danske Bank ISK fran Nordnet.

    Fungerat mycket bra. Handelslosningen ar inte lika tekniskt anvandarvanlig som hos Nordnet men besparingen ar enorm vid frekvent handel utomlands. Handlar stora volymer med en betydande depa.

    Bye bye Nordnet!

    SvaraRadera