fredag 7 december 2012

Lydian International, uppköpskandidat, börsen & NTI

Mest sannolik köpare är Dundee (t.dpm) i mitt tycke då man redan har en gruva i Armenien. Jag har följt båda projekten under en längre tid och jag skulle säga att det är relativt politiskt och tillståndsmässigt stabilt. Det finns visst motstånd mot mining hos vissa "miljö"-grupper i landet men också både stöd lokalt och i regeringen så på det hela skulle jag säga bättre förutsättningar "än snittet".

För tillfället så äger jag aktier i båda bolagen. Lydian är mer nedtryckt än Dundee så jag upprepar att jag inte skulle bli förvånad över ett bud.

I videon nedan så hajade jag till lite att man tycks tro att man kan nå 5 miljoner ounce resurser tillslut. Det ser ut att kunna bli en stabil producent över många år.

Mer allmänt om börsen så är den ju exceptionellt svag... igen... Jag kan bara upprepa det jag tidigare skrivit om värdet att vara envis med att trejda och sälja hygglig del av portföljen på varje bra studs upp.

I guldaktierna så har det varit ett tag sedan den möjligheten kom men mitt innehav i NTI:US gav mig nyss möjligheten att skeppa "alla de dyraste" jag köpte in efter den strålande rapporten. Kvar är "alla de billigaste" samt kapacitet att handla den eller annat som pressas ner inför årsskiftet.

NTI är ju ett raffinaderi som i korta drag drar nytta av att WTI, Bakken, oilsand crude i stora delar av USA handlas långt under Brent pris samtidigt som raffens produkt bensin, diesel m.m säljs till världsmarknadspris vilket det faktiskt är i hela USA bl.a därför att den delen där NTI har sitt raff i är en "nettoimportör" av bensin, diesel etc från delar av USA som enkelt uttryckt ligger vid kusten och är "utsatt för Brent prissättning". Jag ligger fortsatt tung i NTI och gläds åt väldigt generösa kvartalsutdelningar vilka man dock ska räkna med svänger rejält.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar