fredag 28 december 2012

Läget i PSN som jag ser det

Fortsatt fallande kniv naturligtvis och därmed som alltid läge att vara försiktig.

Men till fakta som jag ser det, det mesta känner ni igen, det är saker vi fokuserat på tidigare:

Grundfakta idag:
81 miljoner aktier a 1.30 ger 105 mcad börsvärde.

Svagheterna:
1. Risk för fortsatta kreditförluster på utestående kreditportfölj om 125 mcad där knappa 40% är i bolag med investment grade. Dvs ca 75 mcad är utestående på mindre företag. Om vi konservativt räknar 50% kreditförlust på det så är det 37.5 mcad i kommande avskrivningar.

2. Svaghet två: Marknaden vek under Q3 för deras tjänster och som väntat har det fortsatt under Q4. Vi vet att bolaget i sin katastrofrapport för Q3 trots allt genererade EBITDA (vinst före skatt, räntor, avskrivningar etc) på 26,6 mcad.

3. Svaghet tre är att värdet i bolaget ligger i förmågan att generera vinst snarare än i stora substansvärden via nedplöjda fabriker etc.. Samma nyhetsbrev och analytiker som tidigare haussade företaget påpekar nu att om kreditförlusterna är tillräckligt höga så är substansvärdet och värdet på bolaget noll...

Mina svar:
1. Om bolaget förlorar 37.5 mcad i ENGÅNGSEFFEKT (man stramar ju åt sitt kreditgivningssystem stenhårt nu) så motsvarar det beloppet man sparar på att låta bli utdelningen under 5 månader.

2. Utan tvekan har EBITDA fallit vidare under Q4 men glöm inte att mkt av försämringen togs redan under vad som vid dagens värdering förefaller en våt dröm av lönsamhet (bolagsvärdering på 1x EBITDA räknat Q3). Vi vet inte hur långt vidare lönsamheten fallit under Q4 eller om bolaget har rätt i antagandet att det blir bättre Q1. Vad jag fokuserar på är istället hur känsligt bolaget är för att få sämre betalt. Jag ger tre nyckeltal för Q3:
Försäljningsbelopp: 41 mcad
EBITDA: 26,6 mcad
Omkostnaderna direkt knutna till försäljningsintäkten: 9 mcad.

För mig så visar detta som jag tidigare skrivit att bolaget tål rejäla prissänkningar innan man blir förlustdrivande. Uttryckt på ett annat sätt: När man nu i ett hugg skippat 22 mcad i kvartalsvisa utdelningar så är det vad jag kan se troligen ett lönsamt bolag som behöver åtgärda sin kreditprövningsavdelning grundligt, strypa alla nyinvesteringar (vilket man enkelt och utan kostnad kan göra) och bara avvakta bättre tider.

Inget jag kan se säger att fracking i USA vuxit färdigt, tvärtom och inget jag kan se säger att vattenfracking ersatts på bred front av konkurrerande tekniker.

En fördel med nedgångar är att misslyckade placeringar rent naturligt får lägre vikt i portföljen... jag ser det som att jag får lite utrymme att öka utan att bli för tung.... tog en post på 1.25 (red. GAV justerad genom trading, oförändrat antal. red 2. sålde det med hygglig vinst på trading kontot. Kändes skönt att för en gång skull tjäna något på PSN...) på mitt tradingkonto där jag för tillfället inte ägde några då jag trejdade ur de få med vinst som jag alltid siktar på där när jag ser vinst.

Avslutningsvis vill jag rätta en helt felaktig siffra jag nämnde när det gäller bolagets kassa. Kassan är mkt låg idag men man har låneutrymme på 50 mcad ca samt som sagt kundfordringar på 125 mcad av varierande kvalitet. Glöm andra uppgifter. Precis som i tidigare blogg så har ni helt exakta uppgifter i Q3 rapporten länkad.

14 kommentarer:

  1. Undrar hur många procent av tankarna som är uthyrda under q4 och vad dessa genererar i intäkter per dag.

    /Lys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ju vad vi inte vet. Tydligen är det främst Bakken som haft en rejäl sättning och bolaget har inte gett oss mer info om hur det går med uthyrningen så marknaden befarar det värsta.

      Gissningsvis är det nog också så att bolagets "nya policy" att kräva kreditvärdighet också gör att man både tappar en del gamla och missar en del nya kunder. Ett absolut nödvändigt ont. Bolaget lär sig nog den hårda vägen nu.

      Logiskt sett så kommer man lägga mer vikt på att bli aggressivare med marknadsföring mot även andra regioner. Logiskt sett så fortsätter fracking boomen i Nordamerika så marknaden som helhet borde öka. I alla fall har jag inte sett något som motsäger det. Läste dock en intressant artikel som tyder på att själva Bakken området kanske inte har så mycket tillväxt kvar utan planar ut. Men det är osäkert och det finns gott om andra shale områden som är i början av sin utbyggnad.

      Radera
  2. Bara hoppas att fallet, bromsas och bolaget får ordning på verksamheten och att 2013 blir ett bättre år för dem utan utdelning och som du nämnde i tidigare inlägg angående vilka man hyr ut till och inte.
    Kan ju alltid hoppas på ett uppköp ;) Men den är väl inte så trolig?

    /Lys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Management är ju om jag minns rätt mkt stora ägare (det var ju för övrigt mer rotation än dramatisk förändring i pressreleasen) så jag antar dom har ovanligt mkt att säga till där.

      Känns väl annars inte alls ologiskt att dom skulle kunna vara en attraktiv del i ett större existerande oljeserviceföretag som då skulle kunna rationalisera marknadsföringen och introducera dom på nya marknader etc.

      Radera
  3. Vill uppmärksamma er på att jag valt kliva av ALJ som framgår av portföljen. God vinst och det ryktas att just deras (eller snarare dotterbolagets) geografiska situation, att fundamenta så att säga kan förändras där framöver.

    SvaraRadera
  4. Vad tror du om fortsättningen för Poseidon det blev väl knappast någon rusning efter aktier i det nya året?
    Jag tycker det har varit en helt sinnessjuk omvärdering av bolaget kan det verkligen gå utför med verksamheten i sån rasande fart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det märktes redan under slutet på året när senaste datumen för tax loss var förbi (man måste sälja någon dag innan nyår för att det ska "bli 2012 likvid") att trycket på aktien inte upphörde.

      Marknaden blev nog tagen på sängen av budskapet att man inte minskade utan helt slopade utdelningen och dessutom skulle titta över att stoppa redan beslutad utdelning. Efter det agerandet från företaget så krävs mer info om a) hur stora kreditförlusterna blir b) hur beläggningen är nu för tankarna och till vilka priser.

      Kan det verkligen gå så snabbt utför med verksamheten? Tja, det var ju min tanke också med denna spekulationen i en fallande kniv. Det kändes osannolikt och överdrivet men sen dess har vi som sagt sett lite halvdramatiskt agerande från ledningen enligt ovan.

      Jag antar att jag är väldigt tyst här på bloggen nu men det är faktiskt så att jag inte precis vilar. Håller på med enormt mycket läsande inom olja,gas, raff och lite annat. Behövs ju sådan tid också för att bloggen inte bara ska bli pladdrande på tomgång....

      Radera
    2. Jo en sak till. Jag har nyligen fått klart för mig att kanadensisk shortstatt inte visa bråkdelen av sanningen. Poseidon är shortad ner i skorna från USA aktörer som inte dyker upp i kanadensisk statt.

      Om det är bra eller dåligt i nuläget kan man alltid diskutera. Helt klart är nog dock att det finns aktörer som ogärna ser att aktien studsar uppåt för snabbt. Jag hoppas nog på i och med det på rätt ordnad uppgång i takt med att dom ska täcka sina positioner. Men vi får se. Kursen avgörs på lite sikt strikt av hur det går för bolaget och vad dom releasar.

      Radera
  5. Det blir intressant att se vad som händer där.
    På tal om ingenting har du koll på Northland resources, där ser det väl ut som att en uppvärdering vore befogad, det har visserligen dragit iväg en del sista veckorna men ändå.
    Kruxet är ju malmpriset som just nu är mycket bra, men kommer det att bestå, det är ju den berömda 10000 kronors frågan.

    SvaraRadera
  6. Ob , vi får hoppas på att Psn vänder skutan och lägger lite fakta på bordet gällande priser, beläggning mm efter denna turbulenta tid. Läste nyss på stockhouse att en insider sålt på 1,15, något du sett?

    Lys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hade inte sett det så tack. Vi får väl hoppas det var ett skattemässigt drag och att det inte rullar ut fler försäljningar. Management är mycket stora ägare vad jag förstår.

      Radera
  7. Undrar verkligen hur läget är där. Vilka är kunderna liksom och vad är anledningen till att de inte betalt? Alla kan ju inte vara insolventa? Det riktigt tråkiga vore om det är bestridna fakturor pga dåligt utförd tjänst av PSN..? Känns inte som fallet då tjänsten är tydlig och funkar det så funkar det, men AR är stort och man hör inget om det.. Jag är kvar med mina, på 50 % förlust. Får se hur jag gör. Jag tror att utdelningen kommer att genomföras. Känns som att det annars blir fler stämningar etc. Men helt klart styrs kursen nu av hur mngmnt informerar. De borde spela med helt öppna kort och varje dag redovisa inbetalningar av AR..

    /Karl

    SvaraRadera
  8. Nåt positivt att förmedla om Poseidon och deras framtid eller ska man bita i det sura äpplet och gå vidare.
    Det svider för det är en grym backaffär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en pressrelease idag, vet inte om den är direkt positiv. Jag gissar dock att marknaden helt enkelt ser dagen som "ex dividend" då vi nu fick bekräftat att de som ägde 30e dec ska få den utlovade utdelningen om än med fördröjning. Kursen backar med ungefär utdelningsbeloppet.

      Radera