tisdagen den 4:e december 2012

Gärna medalj... men först en rejäl pension!

Socialdemokrat i Europa, fd statsministrar (två i familjen) och host, host pensionskonto i Schweiz i mammas namn eller snarare driftiga mamma påstås ha använt alias.

550 miljoner Euro.

Socialdemokratiska politiker och fackföreningsledare blir väldigt rika när dom får sitta länge. Jag själv imponeras över hur mycket pengar Göran Persson och hans sambo lyckats ro ihop under karriären vilket inte ska tolkas som att jag vill tillskriva honom och sambon annat än helt vita affärer. Däremot kanske jag skulle vilja tillskriva dom ovanligt välbetalda jobb som jag inte per automatik skulle gissat att dom var kvalificerade för och det inkluderar jobbet som Sveriges statsminister.

Det är bra att Socialdemokraterna granskas hårt i Grekland.

Jag läste nyligen att flera av Clinton's ministrar blivit miljardärer (i sek) på att fungera som rådgivare till Fannie Mae och Freddie Mac. Råden man gav var exakt de som ledde till de stora förlusterna som skattebetalarna fick ta hand om i USA. Obama skyller krisen på Bush och det är tacksamt för Bush var ju allt annat än en stjärna men för den som lägger 60 minuter på att sätta sig in i vad som orsakade subprime och USA's bankkris ser snabbt att det till absolut största del hör hemma hos USA's svar på Socialdemokratin och många ledande vänsterpolitiker där som sagt blev snuskigt rika tiden omedelbart efter sina offentliga uppdrag.

S och demokrater drar stor nytta av att man i sin väljarkår främst har människor med begränsat intresse och förmåga att förstå vad som händer.

3 kommentarer:

  1. Jätteledsen att "trådkapa".
    Du har mkt bättre koll och kunskap gällande Aberdeen. Bridgeport och Premier Royaltydealen gick igenom idag. Vad innebär det för AAB? Vad jag förstått det som var det oklarheter om värdet av innehavet som i AAB:s NAV beräkning varit lågt. Nu bör ju det vara klart vad värdet är, har du koll? Jag kan inte riktigt koppla the dots på samma sätt..

    Sorry och tack =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får mer än gärna kapa halveländiga politiska inlägg och styra dom till börs :-)

      Jag har inte siffrorna här då jag jobbar men det är betydelsefullt. Kruxet med AAB och dess låga substansvärdering är det vi sett i Dacha. Enorma procentandelar av NAV kan närsomhelst ges till ledningen (typ 5-10%) via avtal som åtminstone inte pressreleasats tydligt.

      Du har mängder med smygbonusar till styrelse och ledning som skimmar av allt som går bra men inget som går dåligt. Dvs den affären du refererar till brandskattas hårt av bonusar till styrelse och ledning.

      Det är i mitt tycke djupt tragiskt att man måste överge Bharti gruppen som är kapabla entreprenörer men saknar korrekt agerande mot övriga aktieägare. Mitt sista innehav lär vara Allana då det företaget har andra starka institutionella ägare.

      Radera
  2. Jag tror det är en förenkling att säga att det bara är demokraterna som gjorde Fannie & Freddie stora.. Det stora problemet var att det var nästan alla politiker i USA oberoende av om de var demokrater eller republikaner som stödde det Fannie och freddie gjorde. http://www.nytimes.com/2012/02/04/us/politics/gingrichs-deep-ties-to-fannie-mae-and-freddie-mac.html?pagewanted=all

    Det var den paradigmen som var på den tiden, man trodde att det var sant och nästan ingen sa emot. Det är mänskligt tänkande det är fel på inte demokraterna så problemet är mycket mycket större och inte like svart och vitt som du utgör det flr att vara tyvärr.

    Hade hoppats att det vore så enkelt för då är det ju rätt lätt löst men så är det tyvärr inte.

    SvaraRadera