lördagen den 8:e december 2012

Ett tidigt nyårslöfte

Jag har tidigare skrivit att jag vill ha lägre volatilitet i min portfölj och att jag i viss mån är beredd att acceptera lägre avkastning för att nå det. Baserat på det har jag ju gått från att inte bara förkasta belåning utan också till att ha mycket konkreta mål att varje stark period i enskild aktie eller börs ska mötas av att jag "säljer mina dyrast köpta" eller tar vinst rent allmänt och som resultat av det går rätt rejält likvid inför nästa oundvikliga smäll.

Om jag skulle justera det något så är det genom att visualisera bilden av gevärsskytten som väntar, väntar och inte skjuter innan man ser fiendens ögonvita... kort sagt, jag upplever ibland att jag inte har nog tålamod när det gäller att vänta på att rekylerna ska gå djupt nog.

Men detta var inte nyårslöftet utan det är något mer skakande.. nämligen att sänka risken i portföljen genom att jobba mer även med andra branscher än råvaruproducenter och då specifikt bolag som sysslar med att tjäna pengar och inte är rädda att dela ut dessa vinster (dvs låga P/E räcker inte om bolagen inte delar ut generöst). Kommer då även att sikta på att bredda mig till andra marknader än Nordamerika. NTI (raffinaderi med mkt god utdelning) är ett första exempel på bolag jag vill ha mer av.

En tanke med att göra denna breddning av portföljen är att det ska bli ännu mer möjligt att trejda svängningarna i Kanada. Dvs om jag äger säg Tele 2 på svenska börsen och den går hyggligt när guld och silverbolagen går från billigt till absurt (händer ju regelbundet) så öppnar det för ytterligare möjlighet att trejda och nyttja svängningar. (Naturligtvis även tvärtom, jag kan vid styrka i PM marknaderna nyttja andra alternativ än att gå likvid).

Detta betyder inte att jag förkastar skälen att köpa guld och silver och därmed skälen att investera i producenterna av metallerna utan det handlar mest om hur jag som sagt vill ha ner volatiliteten och optimera mina verktyg att tjäna pengar på i en ekonomisk värld som pga ansvarslösa, hushåll, väljare, politiker etc i mitt tycke är för svängig för min smak och där jag dessutom inte ser direkt orsak att tro att oron ska minska.

Vi får se hur nyårslöftet utvecklas.. sånt här tar tid när man vill förstå vad man köper samt vänta på rätt tidpunkter. Men det ska ses som ett mål om framtida vägval baserat på missnöje med avkastningen sen ungefär början av 2011 dvs de senaste två åren. Att man klarar sig bättre än index är en klen tröst när index på ens marknader utvecklas uselt.

Rent kortsiktigt så är som jag nämnt min åsikt att vi nog har svagt någon vecka till medans vi på andra sidan årsskiftet förhoppningsvis har gott om köpare som ska ha tillbaka de aktier kanadensare sålde pga tax loss och jänkare sålde pga den lägre reavinstskatt 2012 än 2013. Dvs att kalla detta för ett nyårslöfte för 2013 har även en tajmingmässig orsak.

1 kommentar:

  1. Det sägs strategier alltid är anpassade till historiska slag.
    Men se bara till du ligger fullinvesterad from årsskiftet. Då vankas det nämligen andra bullar än föregående år :-)

    SvaraRadera