tisdagen den 18:e december 2012

En fallande kniv för den spekulativt lagde

Monterade tankar i drift
Ena dagen kurs 13.20 cad, utdelning 1.08 cad och riktkurser från ovanligt många mäklarfirmor på kurser runt 20 dollar, en riktig snabbväxande marknadsälskling m.a.o.

Sen kom Rapporten med stort R... bolagets Q3 och på en månad så har detta bolag med 81 miljoner aktier utestående omsatt 85 miljoner aktier, kursen har fallit till igår 3.36 cad och bolaget och dess ledning har blivit stämda för att ha målat framtiden i för ljusa färger.

Som de flesta antagligen noterat så har ny teknologi s.k. fracking gjort att Peak Oil tesen fått sig en rejäl törn. Världen har länge vetat att det fanns väldigt mycket både gas och olja i sten som inte var tillräckligt porös för att det skulle kunna utvinnas.

Vad som hänt är mycket kort att man tagit fram metoder för att med vatten, lite kemikalier och lite sand högtrycksspräcka dessa stenlager då man borrar horisontella borrhål (dvs åt sidan när man kommit ner).

Så helt plötsligt så ville alla bolag i Nordamerika inte bara ha ut  borriggar etc ut på vischan utan man behövde stora mängder vatten och förmåga att hantera vattnet... Vips så kom stora ståltankar om 500 fat volym på modet och enorma karavaner med lastbilar körde ut dessa tankar som bildade vad man kallar "tankfarmar". Osmidigt? Japp, ett alternativ som användes var därför också att lägga gummimattor i svackor/hål i marken och skapa konstgjorda sjöar. Där har ni för övrigt ett tungt skäl till att fracking har sådär miljörykte då vatten/kemikalieblandningen av och till läckte ut.
Ett oljebolag som "led av situationen" satte sig ner och funderade och kom fram till ett moduluppbyggt tanksystem med svängda stålbitar som monterades ihop som ett sorts lego på några timmar varpå man la platsinsats på insidan och kapaciteten var upp till 40.000 fat utan problem och utan spill, bolaget Poseidon Concepts var fött och blev efter börsintroduktionen en enorm succé under 2011 och 2012. Fram till 15e november i alla fall...

Som med alla "marknadsälsklingar" så var förväntningarna på rapporten höga och bolaget svek dessa grundligt.

Vad som hände var:
1. Man rapporterade att fracking och oljesektorn kring Bakken hade en cyklisk sväng ned som förväntas vara fram till årsskiftet när nya exploration budgetar läggs.
2. Rapporten innehöll utöver utebliven tillväxt eller t.om tappade kunder så rådde även prisfall på "lagringstjänster av vatten". Man pratade om 75% prisfall för ståltankssegmentet medans man själva var utsatta för 15-30% nedgångar.
3. Utöver detta så rapporterade man kreditförluster på knappa 10 miljoner dollar och den som tittar närmare ser att även på kvarvarande fordringar så ökar tiden dom varit utestående kraftigt. Allt tyder alltså på att bolagets kunder har det tufft MEN också att detta relativt nya bolag rejält slarvat med kreditprövning och säkerhet under de senaste två boom-åren. Mycket text i senaste rapporten skrivs om hur detta med kreditprövningar ska utföras i framtiden.  Man kan nog vara rätt säker på att en läxa lärs nu m.a.o.
4. Bolaget avbryter i princip nytillverkning av fler än de ca 450 tankar man redan har i väntan på bättre tider.

Okej... det här var ju inte så roligt... och analytikerna har slaktat bolaget. Haywood för att ta ett exempel sänkte riktkursen 15 november från 25 dollar till 14 dollar och när man fattat att kreditförlusterna nog kan fortsätta (på idag utestående fordringar) så fortsatte man den 28 november och klippte ner riktkursen till 7.50 cad. Kursen igår alltså 3.36 och då har den ändå stabiliserats ett antal dagar och kanske vänt försiktigt upp.

S&P meddelade häromdagen att bolaget åker ur en hel drös med olika index (dvs ETF'er och fonder säljer) och vi har på en månad sen rapporten omsatt häpnadsväckande 85 miljoner aktier med 81 miljoner utgivna. (3e dec var i Kanada 2 milj aktier shortade dvs inte uppseendeväckande).

Konkurs nästa? Kommer bolaget överleva? Tja nu kommer vi till frågan om marknaden överdrivit eller inte. Utan tvekan säger logiken att utöver fonder/ETF er så lär mängder med ägare sålt för att ta hem skattemässig förlust innan årsskiftet. 81 miljoner aktier innebär vid 3.36 ett börsvärde på 272 mcad för ett bolag som hade EBITDA under detta misslyckade Q3 på 26.6 mcad och vinst 7.8 mcad eller ca 100 resp 30 på helår (kvartalsinkomst var 41 mcad så det är ett mkt lönsamt företag även nu). Skillnaden var förutom de vanliga orsakerna bl.a rapporterade kundförlusterna på 10 mcad.

Bolaget har en långsiktig och bekväm kreditfacilitet (sommaren 2014 om den skulle sägas upp) på 100 mcad och har dragit 56 mcad på den men har working capital på 103 mcad. (Detta är en rättad del 28 dec där working capital INTE är samma sak som kassa, ni har exakt balansräkning i länken till Q3 rapporten nedan. Jag beklagar felskrivningen)

Så vad är marknaden så ursinnig på? Jo bolagets största utgift berörde vi tidigare och det är de 9 cent per månad man delar ut och fortfarande har kvar... 1.08 cad utdelning på årsbasis vid 81 miljoner aktier är knappa 90 mcad och japp, hygglig direktavkastning för den som tror bolaget stabiliseras på nuvarande EBITDA nivåer då investeringarna i dålig marknad i princip upphör.

Sen är man som sagt "ursinnig" på att tillväxten ersatts av stillastående eller backande marknad, fallande tidigare mkt höga marginaler och risken för kreditförluster. Stämningen är inte heller rolig.

Jag investerar för egen del därför att:
- Fracking fenomenet i Nordamerika lär fortsätta och Poseidon är visserligen marknadsledande men har bara 10% marknadsandel. Resten av världen lär också införa detta (England har fått stora träffar) och Poseidon har börjat expandera internationellt. Man har ju patent.
- Bolaget har bortsett utdelningen en mycket god lönsamhet och är inte på något sätt hotat av lägre beläggning eller sämre prisbild. Balansräkningen är okej och både balans och resultaträkningen kan dramatiskt snyggas till genom att spara 45 mcad årligen på halverad utdelning vilket ändå skulle ge mig häpnadsväckande 16.1%... (idag alltså 32%).
- Jag chansar att säljtrycket upphör efter årsskiftet.
- Jag har inte kunnat se att alternativ teknik kommer ersätta vattenfracking i närtid ej eller alternativa förvaringstekniker. Det finns hot på båda dessa sidor men det finns också möjligheter som talar för ännu mer vatten/tankar resp möjligheter för Poseidon att ta marknadsandel.

Poseidon har gjort över 2000 jobb och aldrig haft en olycka. Kan naturligtvis vändas till att ett utsläpp i framtiden med de stora volymerna vore klart negativt. Risker finns alltid.

Hemsida: http://poseidonconcepts.com/

Fulla Q3 rapporten: http://www.poseidonconcepts.com/_pdfs/Poseidon2012Q3_Whole.pdf







29 kommentarer:

  1. Trevligt att du gör denna bedömning, gick själv in i PSN förra veckan. perfekt storm för uppstuds, blankarna skriker nästa YLO om PSN och det är helt befängt men olyckskorparnas skrik tillsammans med stämningen har skrämt vettet ur investerarna.
    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hållit på och trejda den ytterst försiktigt och tjänat pengar på det. Men igår gick jag in lite tyngre efter att ha läst alltmer och börjat ifrågasätta "hotbilden" mot företaget och när jag även upptäckte att dom kastas ur alla index samt omsatt så väldigt mkt aktier senaste månaden.

      Om antagandet om att skadan begränsas till att dom sänker utdelningen till 4.5 cent/månad eller 54 cent/år samt att verksamheten stabiliseras på en nivå där dom tjänar bra och utan tvekan lär strama upp sin kreditprövning av kunderna i framtiden ja då kan det bli ett bra långsiktigt utdelningföretag i en bransch som mkt väl kan komma se explosiv tillväxt igen.

      Vad gäller stämningen så har jag sett sånt förut. Nordamerika lider som bekant av denna sjuka och det lär sysselsätta advokater några år innan det blir en ö.k utan erkännande av skuld för några musd. Enda vinnare brukar bli just advokaterna som drar igång eländet. Endeavour Mining, AuRico är två företag som fått sånt på sig och nyligen efter flera år gjort upp.

      Radera
  2. Spännande. Byter några aab mot dessa. Detkan knappast gå sämre än detta år för mig...

    SvaraRadera
  3. Nu sålde jag alla AAB och köpte dessa istället. Lovar att AAB köper tillbaka halva aktiestocken med start imorgon.. haha. Nä, men har läst på ännu mer om PSN och känner att även med sänkta marginaler och turbulent marknad så kan man, med de nya produkterna och aktivt management ändå lyckas hamna på bra nivåer. Oroväckande är de osäkra fordringarna. Vad jag förstår så bokar de 41 mcad i intäkter, skriver av 9,5 samtidigt som reskontrat ökat.

    Var läser du om kreditprövningsförbättring etc? Ngn skrev att reskontrat ökat med 7mcad, var ser de det.. letar i rapporten men hittar ingen Balansräkning.

    Tror att det är mkt skatteplaneringsförsäljning i hela PM sektorn nu samt denna..
    MVH Karl

    SvaraRadera
  4. En till fråga. DRIP-programmet, kan man få det anslutet på sin KF hos NN? Tänkte maila dem imorgon, men du kanske redan kollat upp det?

    SvaraRadera
  5. Alltså... Karl, en fallande kniv är ju farliga saker. Men jag bloggar om vad jag köper och säljer. Rättade min länk ovan så att det NU är fulla rapporten.

    Jag köpte lite mer idag före stängning på 3.21 för att snitta ner enligt mitt vanliga tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kollat utdelningsåterinvesteringarna. Tror inte det är officiellt hur det ska utformas ännu.

      Radera
  6. OB, jag är fullt medveten om detta. =) Har tappat ca 35 % detta år på ORV, DSM, AAB samt ett litet svenskt bolag som gått käpprätt. Pengar jag kan förlora även om det svider. Porföljen måste upp 100 % för att jag ska ligga +-0 på aktier.. lägg på all tid så krävs det lite mer.. High risk, no reward. Testat det nångång? Detta säger emot mitt påstående ovan men jag vet att det är högrisk. Blev bara jäkligt trött på AAB samtidigt som detta kan vara ett fint utdelningsplay också.

    Köpte på 3.22 idag också, GAV 3.26

    SvaraRadera
  7. Mmm, jag äger ju inget av de bolagen och i fallet DSM trodde jag de flesta sålt med god vinst på 50-55 cent om dom köpt i år. AAB var jag också rätt klar med varför jag klev av och då med förlust (min uppfattning är att ledningen/styrelse i bolagen förser sig med för rikliga ersättningar vilket dränerar bolagen).

    Jag har som sagt målet att öka andelen bolag som NTI med stabil vinst och utdelning. Om PSN stabiliserar sin prisbild, beläggning, skär lite i utdelningen samt undviker att kreditförlusterna förvärras så finns kanske chansen att det är ett sådant bolag snart igen. Å andra sidan så finns det gott om placerare som förlorat 75% i detta bolag i år från 14 till 3 typ och som trodde det var lite säkrare typ av bolag... Dvs högre avkastning går alltid mer eller mindre hand i hand med högre risk. Ett sätt att hantera det är att som sagt inte vara rädd att sälja "sina dyraste köp och behålla de billigaste" vilket jag lär använda på PSN om den studsar runt årsskiftet. Det är ett bra sätt att snygga till GAV vilket jag behöver. Ser att du har lite bättre där än jag...

    SvaraRadera
  8. Hur mkt krut har du? Köper du ännu mer.. 3 dagar i rad (säkert mer nu) ner. Tax loss perioden bör vara slut den 25e (de som redan sålt kan ju köpa tillbaka 31 dgr senare vad jag vet - vilket bör vara nu...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte handlat ngt idag ännu. Avvaktar lugnt. Däremot sålt lite här och där. EDV har som jag nämnt minskats kortsiktigt pga oro över Ivory Coast.

      Sen hade jag hygglig likviditet och har det fortfarande då jag håller på att delvis byta mäklare.

      Radera
  9. Suck... I f**ing knew it. För snabb på knappen igen.

    SvaraRadera
  10. Gamla aktieägare verkar vara rejält besvikna på hur bolaget har skötts och hur informationsspridningen fungerat. Fortsätter ni fylla på med knivar i lådan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju alltid med fallande knivar och jag har ju min metod att köpa stegvis i trancher som jag beskrivit utförligt för att komma hyggligt nära botten.

      Vidare gäller det att sätta stopp när det är dags för det. Dvs med det menar jag att inte få för tung viktning vi nedsnittning. Slutligen så säljer man de dyraste när/om studs kommer. Alternativt om den dippar längre än väntat så säljer jag på mitt snitt för att få ner viktning så att jag kan snitta ner igen vid behov.

      Vi har tax loss selling och det är oroligt i många råvaruaktier (men raffen går strålande).

      För mig så är det intensiva trejdtider. Som minimum tenderar jag omsätta min portfölj en gång i månaden.

      Radera
  11. Intressant att se att det är fler som går i samma tankar som jag. I alla fall delvis. Var åsikterna överensstämmer är angående bolagets potential, framtid och caset i allmänhet.
    Har däremot svårt att fånga fallande knivar. Enligt mitt synsätt finns det tre grundvägar att gå.
    1. Man fångar kniven i omgångar, med försiktiga ingångar under nedgång och hoppas konstant på att fallet ska vara över.
    2. Man är en pusher som har en tydlig bild av hur mycket kapital man vill avsätta och sen köper man på sig allt i ett svep.
    3. Man väntar till kniven har landat och en vändning sker. Man köper på sig i omgångar då uppgången påbörjats och kan även småtrejda med en toppingprocent.

    Jag tillhör definitivt kategori tre.
    Betydligt lättare mentalt att öka på något som redan börjat visa plus än att snitta ner och fundera på när kniven ska landa.

    Sinom tid ska jag in i Poseidon, men först vill jag se indikationer att vändning verkligen är på gång. Vad vi har i dagsläget är en fortsatt brant utförsbacke och för mig känns det mycket obehagligt med ingång för stunden.

    /Takira

    SvaraRadera
  12. Uschja...
    http://www.marketwire.com/press-release/poseidon-concepts-forms-special-committee-suspends-future-dividends-announces-board-tsx-psn-1741153.htm

    Hoppas ni inte gick in för tungt :(

    /Takira

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den dagsutvecklingen blir man spak över. Har flera andra bra trejds som drunknar i PSN utvecklingen idag och förstör dagen.

      Är alltid lätt att säga att marknaden överreagerar, facit visar att det ofta inte är så men en poäng jag skulle vilja göra är att bolagets kostnader faller mkt snabbt om marknaden krymper. Stora problemet som jag skrev om och verkar ligga bakom dagens release är osäkerhet om kreditfordringarna dom har ute... där verkar läget vara klart värre än väntat.

      Radera
  13. In på 3,30 och ut på 1,56 ...
    Smällar man får ta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man väljer ju vilken typ av smäll man tar idag... jag väljer att inte kliva av. Jag ser inte att detta kommer bli ett förlustdrivande företag, kreditförluster undantaget.

      Radera
  14. Inte rolig dag klev in på 3,40 och ökade på 3 såg trevligt ut fram till idag. Hur ser du på bolaget efter dagens pressrelease?

    MVH

    Lys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att inte så mycket förändrats mer än att ledningen har tryckt på de kända svaga punkterna:
      1. Kreditfordringarna
      2. I viss mån även att marknaden verkligen blev svag även Q4.

      Bolagets största utgift är i princip utdelningen och nu har man tagit till inte bara halvering utan tog bort den helt vilket naturligtvis är en negativ signal.

      Men fracking bör ha en framtid och vatten inom fracking likaså.

      Jag tror på bolaget m a o men nu kan vi inte "skylla på" tax loss selling. Det är en obehaglig förändring.

      Jag vill egentligen inte bli tyngre än vad jag är men har köpt lite till.

      Radera
  15. Har köpt en liten skvätt till jag med, frågan är om vi får någon utdelning överhuvudtaget för dec. Som ska komma i januari.Hoppas de får ordning på skutan, vart ett enormt minus på ett par dagar i denna.

    Lys

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ju extremt viktigt att sälja på sitt snitt etc. Gissar några precis som jag hade den chansen häromdagen. Jag sålde visserligen en del trejdning men borde ha krympt mitt stora innehav på GAV snittet när jag hade chansen.

      Troligen är det trots att rätt av företaget att reva seglen och kapa i utdelningen. Jag hade väl hoppats att dom skulle lämna kvar typ hälften som sagt men nu gjorde dom detta valet.

      Sålde idag mina 30k AUN tagna på 80 för 95. Sålde även NZ tagna på 1.26 häromdagen för 1.38 och 30k Mart tagna på 1.42 för 1.54. Man måste sälja, sälja och åter sälja när man får chansen.... allt annat är idioti känns det som. De jättefina vinsterna bleknade som sagt över missen att inte sälja rikligt på GAV i PSN.

      Nu dags att sova.

      Radera
  16. Ja tyvärr va lite över gav på julaftons stängning , borde sålt då, nu har man en rejäl förlust. Frågan är hur långt tid det kan ta få ordning på allt.

    Lys

    SvaraRadera
  17. Hej får de utnyttja förlustavdrag idag och på måndag i Kanada, i så fall har vi väl ny kurspress att se fram emot pga nya förluster som nu uppstått?
    Detta var en omvärdering som hette duga, kan deras marknad på så kort tid förändras så mycket att det speglar den omvärdering som ägt rum. fan trot.
    /

    SvaraRadera
  18. Ingen som har koll på vilka kunder bolaget har? Är det mest juniorbolag som riskerar konkurs, eller har man några större "säkrare" också? Antar att det är detta som de flesta undrar över. Det verkar ju som att fracking är beroende av att man borrar många hål pga den snabba declinen, så rimligen borde det finnas många kunder/jobb kvar.
    /Sebbe

    SvaraRadera
  19. OB när du skriver att man har "103mcad i kassan" så menar du väl egentligen att det mesta av detta sånär som på 3mcad är accounts reciavable? Dvs fodringar som alltså tydligen är mer eller mindre osäkra. Bara en pedagogisk synpunkt, men en lekman som jag läser "kassa" som cash i handen.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. S, tack för att du skrev det inlägget. Jag noterade igår att jag tänkt fel men trodde inte jag skrivit den siffran någonstans vilket jag uppenbarligen gjort.

      Jag har nu i nytt blogginlägg längst ner i fetstil rättat min felaktiga uppgift (och påpekat att jag skrivit fel tidigare) och exakt balansräkning kan ju man också hitta i länken ovan i detta inlägg.

      Beklagar mitt felskrivande.

      Radera
    2. Felet kom av min misstolkning av följande text från Q3 rapporten: Exited the third quarter with working capital of $102.7 million.

      Det är inte samma sak som kassa och det blev fel i min text.

      Radera