söndag 30 december 2012

Dagens citat

Från tidskriften Without Borders och ungefär: "De låga räntorna förlänger enbart stubinen medans mer krut fylls på i krut-tunnan". Syftade på Tyskland vilket väl mest illustrerar att de flesta länder kan påvisas vara kommande kraschobjekt.

Inte ens Sverige kan ju klara sig från det pga de väldigt höga höga bostadslån som i andra liknande länder fått statsskuld att gå från inget till värsting över natten (Irland-Island) när bankernas fordringar på hushållen imploderar tillsammans med huspriserna. Inget förutsägelse utan mer illustration att vi också är en krutdurk och dessutom en som fortsätter fyllas på. Sverige i sig är starkt men när dominos faller så tenderar dom som bekant att träffa varandra.

De flesta länder bygger successivt upp allt större skulder år för år och det sker i snabbare takt BNP tillväxten även om takten som sagt i vissa länder hålls nere både genom sedelpressköp av egna skuldsedlar med tillhörande låga räntor.

Men det är lite som på en bensinmack, vänligen låt bli att tända cigaretter i den miljön. 2013 blir spännande.

Den som har tid kan med fördel hålla sig uppdaterad om den intensiva debatt (videon nedan) som pågår i Storbritannien och som rimligen berör Sverige väldigt mycket även om debatten inte nått hit ännu.

Gott Nytt år

2 kommentarer:

  1. Inför det nya året så har du talat en del om att diversifiera portföljen mera. Tänkte därför fråga hur du ser på tillväxtlandet Kina och de berömda "Kina-bolagen" där Sino Agro food blivit ett av de mer kända för oss? Många av dessa bolag som är noterade i USA har ju fått skräpvärdering, samtidigt som flera köps ut från börsen av management till ganska shysst premie. Är detta möjligheter som du tittar på? Jag äger själv en sudd Siaf-aktier som är på väg mot svenska börsen. Ska bli spännande att se ifall dom fortfarande handlas i p/e 0,7 på en svensk lista. Minco Silver är ju ett annat lovande exempel som verkar drabbats dubbelt av både Kina-fobin och PM-frossan. Finns det någon bättre tillväxtmarknad än Kina där man kan komma in till ok pris? Gott nytt år! /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar JF all lycka med SIAF och Nisse är ju väldigt aktiv där. När det gäller min egen diversifiering så är väl målet att tillföra lite större utdelande bolag. Jag vet att SIAF är utdelande på sitt sätt men det tycks vara uppenbart att dom förbrukar mer kapital (investeringar) än de genererar så det sätter dom inte högst på min lista.

      Jag tycker det mesta makro ser väldigt stökigt ut för 2013 och mer än någonsin tycker jag det handlar om att skydda sig samtidigt som även det som borde vara det stabilaste av det stabilaste (världsvalutorna) känns så instabila.

      På sitt sätt kan jag känna att det är enklare för de med lån... rätt skönt att ha ett stabilt självklart sätt att spara och sänka sin risk utan att behöva analysera alltför mycket.

      Klimatet borde ju vara fortsatt bra för guld men fysiskt guld är en illikvid tillgång och jag tycker jag har tillräckligt för att klara mig väl om det "blir den enda räddningsplankan och skenar uppåt".

      Så jag sitter och läser mkt nu om högutdelande bolag och hur stabila dessa bolag och dess framtida utdelningar är (läste att Yield shark för de som vet vad det är kom in ännu något för tidigt i Poseidon än vad jag gjorde och dom är tydligen ett väldigt stort nyhetsbrev) så det är fler som tampas med dom här bitarna. USA raffen har ju varit min stora framgång på detta området och jag räknar med att fortsätta studera dessa men hela tiden påminns man om minerna som flyter omkring och att man måste vara stenhård med att ta vinster för att kunna köpa tillbaka när/om aktierna återgår till det lägre utgångsläget av något motiverat eller omotiverat skäl..

      Lycka till 2013 Sebbe

      Radera