torsdagen den 15:e november 2012

Mr Margin

Dagar som den vi ser idag i Kanada beror som jag ser det på att många placerare efter en hygglig tid på börsen lockas att belåna sig. Det leder till vad som ofta kallas för kapitulation dvs när man ser absurda nedgångar i mer illikvida aktier när lånetorskar måste sälja och de mer ansvarsfulla drar öronen åt sig och tycker att man inte vågar gå tyngre in.

Jag personligen var rätt fullinvesterad redan efter igår men dagar som denna är på sitt sätt väldigt intressanta då man kan ta en hård titt på bolagen man äger och då speciellt de som man tänkt sig sälja på nästa studs upp men som nu med fördel kan säljas även med förlust då bättre bolag fallit ännu mer.

Sen finns det möjligheten att skifta från mer stabila bolag till de mer absurda möjligheterna. Ett exempel är att jag med förlust sålt Cameco idag. Förluster blir "relativa" en dag som denna.

Kort sagt, dagar som denna är intressanta som "omplaceringens dag".

Idag reagerar marknaden också på vårt kvalitetsbolags Endeavour Mining's rapport. I skrivande stund -0.92% så jag behöver väl inte berätta för er att dom gjorde vad dom skulle senaste kvartalet... Återigen, en dag som denna är allting relativt...

Jo en sista sak jag skulle vilja säga: Läs senaste nyheten från Dacha om ersättningar till tidigare styrelse och jämför med börsvärde och ta emot min ursäkt för att jag dämpat de som haft väldigt mkt negativt att säga om VD, styrelse och ägare. Jag hade fel och hur jag formulerar mig nu beror på att jag är högst medveten om att i denna värld kan man bli stämd. Hur Otto på IKN vågar köra som han gör är en gåta för mig... :-)   lite av en hjälte är han allt även om det inte på något sätt gör honom fläckfri...


NTI är på plus idag och EDV håller hyggligt....

16 kommentarer:

  1. låg 15% plus igår ligger på -2% idag:( men men får väll se det långsiktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig min avsikt att vara... oförskämd.. i brist på bättre ord. Men jag ser det som mitt eget lilla korståg att försöka övertyga så många som möjligt att belåning är ett elände.

      Min första kontakt med belåning var när Saddam gick in i Kuwait och jag gick från min första tjänade miljon kr till minus... Min andra och sista erfarenhet var hösten 2008 då jag bestämde mig att nej aldrig mer... antingen är jag tillräckligt duktig för att tjäna pengar utan det eller så ska jag inte syssla med placeringar...

      Så jag tog bort valmöjligheten på Avanza och jobbade ner övriga lån till noll och jag har aldrig ångrat att jag inte kunnat låna dagar som denna. Dålig dag kan alltid följas av ännu sämre och då knackar Mr Margin på dörren.... Det har jag ersatt med lättnaden dagar som denna att jag INTE är belånad och istället för oron kan fokusera på vilka bytesmöjligheter som finns.

      Så jag utmanar lite i mitt skrivande, noga genomtänkt, inte för att provocera utan för att väcka tanken t.ex ta bort/tacka nej till belåningsmöjligheterna som så frikostigt erbjuds från alla håll och kanter i vårt moderna samhälle.

      Är fullt medveten att det som så mkt annat är svårare än det låter men på marginalen kan man alltid gå åt rätt håll...

      Radera
  2. Jag måste tillhöra en väldigt sällsynt kategori som ligger lång utan belåning, va fasen som än händer. Inte vet jag vad som får marknaden att totalt ändra sig fundmentalt från den ena sekunden till den andra, så jag har liksom inget alternativ mer än att titta till emellanåt på skådespelet. Synd bara att man är en av få, annars kanske det skulle blåsa lite mindre i depån.
    //Sven

    SvaraRadera
  3. Hur agerar du i Aurcana nu, köper mer eller använder du kanske stoploss och säljer av?
    Den har väl gått ner ca 15% sedan rapport nu i och för sig i ett allmänt dåligt PM klimat.

    Borde väl vara bra läge att komplettera nu kan man tycka.

    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet för mig är bristande likviditet. Men jag gör lite omprövningar här och där och har köpt ett par poster AUN även idag. Bl.a två på 96 cent. Det som huvudsakligen oroar mig med bolaget är att ledningen åker runt och pladdrar om att dom ska göra ett uppköp snart. Uppköp av för dyrt bolag med premie och betalning med egna aktier skulle kunna bli surt.

      Radera
  4. Vet du när det kommer ut nya Aurcana aktier på marknaden, var det konvertibler som löpte ut eller kanske bara låsta aktier från tidigare PP. Har för mig att det var någon gång i december. Kan det störa kursutvecklingen också kanske?

    Håller med om att uppköp inte alltid är bra för aktieägarna.

    Hur ser du på att Shafter verkar vara försenad, något som oroar dig?

    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag oroas över att ledningen gör märkliga saker. Conf call en om La Negra s utvinningsgrader var minst sagt märklig, att åka runt och snacka (mkt detaljerat&specifikt) att man ska göra förvärv (vilket då lär bli med aktier) är att bjuda in shortare och personligen så undrar jag bara varför... med La Negra s utmärkta expansionsmöjligheter... varför i hela friden ge sig in på något som spär ut företaget. Bolaget har begränsat kapital och borde kunna ägna sig åt Shafter och La Negra kommande år och då få upp börsvärderingen och därefter förvärva vad man önskar.

      Shafter förseningen, det borde lösa sig och vi borde snart få rapporter om att det är så. Förhoppningsvis blir det trigger för nästa uppgång.

      Radera
    2. Men aktien känns nedtryckt i skorna. Jag lyckades bättre den senaste svängen och sålde från 1.08 (om jag minns rätt) och upp till 1.14 för att sen köpa tillbaka på 1.08 och nedåt och idag som lägst alltså 96 cent. Gick fort... och jag kan bara konstatera att jag borde sålt ännu mer och varit ännu kallare med återköpen. Men på det hela taget fortsätter jag att tjäna extrapengar på Aurcanas jojjo turer upp och ner... och nu är det som sagt inköp av aktier som varit på tapeten för mig inför nästa trigger upp. Motståndet 1.10 är nog inget direkt motstånd längre.

      Radera
  5. Skulle vara intressant att höra dina tankar om Allana. Shit va stryk den har tagit senaste tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett antal aktier där botten så att säga gått ur, lite grand på sommarvis. Vi hade ett intervall mellan kanske 57 och 65 cent som gick att trejda men när det bröt ner så har vi alltså tappat hårt. Det har ju sammanfallit med händelser som fått mig att bli mer negativ till alla bolag som Stan Bharti m familj är inblandad i och jag kan bara gissa att fler investerare delar den tvekan och till skillnad från mig då valt att dumpa till varje pris därför att förtroendet helt enkelt inte finns kvar.

      Men det kvarstår att Allana är väl finansierat och har bra institutionella ägare. Naturligtvis är man rädd att det läggs in absurda bonusar till ledning och styrelse av typen som genomförts i Aberdeen, Dacha och försöktes i Sulliden men jag har ännu inte sett det i Allana. Kanske blockeras det av att det finns så klara stora externa institutionella ägare.

      Allana i sig är för mig fortsatt en gedigen uppköpskandidat från indier och kineser. Speciellt när full feas är på plats vilket inte är så långt bort och det man kan misstänka är att det skulle krävas väldigt hög budpremie för att accepteras.

      Kort sagt jag tycker inte det finns någon anledning att förlora hoppet i Allana men inte heller att det är vettigt att gå in för tungt.

      Radera
  6. Ang. AUN och LaNegra Q3 recoveries om du missat detta på SH (från duktige Chris som driver bloggen Investment Revaluation Catalyst (http://www.investmentrevaluationcatalyst.com/):

    http://www.stockhouse.com/bullboards/messagedetail.aspx?s=AUN&t=list&m=31773623&l=0&pd=0&r=0

    Vi hade en kort dialog ang recoveries och LaNegra-ramp-upen precis efter news releasen. Ska man tro AUNs IR så ser det alltså ut att stämma, upprampning av tonnage har gjort att man kört in lite för grovkornigt material vilket påverkat recovery negativt. Under åtgärdande.

    För mig känns det logiskt och hoppas att det stämmer.

    Hört något mer ang Stonecaps "återkom offline" vid senaste CCn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag följer inte SH skrivandet så det hade jag missat.

      Enligt Aurcana's VD så hade ju inte recoveries fallit och han ifrågasatte i princip vad Stonecaps analytiker sysslade med samt bad att få diskutera frågan privat.

      Vad Stonecap analytikern skrev till mig indikerade svårighet för honom att få till samtal förra kvartalet med VD Rodriguez.

      På det hela taget börjar jag känna att La Negra är en världsklass gruva men jag har frågetecken över om ledningen alltid är så ärlig mot marknaden när man kommunicerar saker. Börjar få känslan att dom gärna slirar på sanningen och bedriver en fördröjande taktik snarare än att berätta vad som egentligen händer.

      Det du skriver att det är under åtgärdande kan ju ställas mot beskedet från förra conf callen att dom inte hade några problem på Shafter vilket helt uppenbart inte var en speciellt korrekt beskrivning.

      Jag har ökat i Aurcana då börsvärdet gått ner rätt dramatiskt på kort tid och därför att jag tror det är en bra trejd. Men mitt förtroende för ledningen är i sjunkande.

      Radera
  7. Hej!
    Undrar bara om du har någon aning om vad som hände med NTI på slutet? Dök rätt bra på en annan glad börs

    SvaraRadera
  8. Du kan ignorera frågan jag ställde innan om NTI, såg att det var exdividend igår..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, bara för din vetskap. Båda dina inlägg kommer som mail till mig för godkännande men lyckades leta sig in i Spamboxen vilket jag först nu upptäckte.

      Radera
  9. Hi OB,
    Whats up, I miss your posts :-)
    /Jesper

    SvaraRadera