fredagen den 2:e november 2012

Har höjt likviditeten

senaste dagarna. Jag har även ökat andelen olja genom bl.a NZ Energy och minskat andelen guld något.

Min fundering är kort och gott att jag är lite orolig för hur guldmarknaden skulle ta en Romney vinst vilket jag känner inte kan uteslutas blir resultatet av tisdagens presidentval i USA. Är inte orolig på sikt utan det handlar mer om vad som kortsiktigt kan hända med guldpriset och bolagsvärderingarna.

Jag ser alltså risken att guldbolagen går ner pga Romney men ser inte Obama vinst som recept för kursrusning i vår bransch, slutsats för mig: minska tillfälligt, revar seglen.

Säljer inte på något vis alla guldbolagsinnehav men har lättat lite mer aggressivt än jag annars skulle ha gjort.

Lite olyckligt är att dagens handel blev så svag, fick ut en del innehav i starten till rimliga kurser men går det för lågt så får jag vända det till trejdning istället...
 

5 kommentarer:

  1. Eftersom du följer bolaget skickar jag över en intressant länk..Tror den tilltalar dig...
    Kenco


    http://www.grahamanalytics.com/CompanyFiles/NZEC/kapuni.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan fundering kring NZE: Som väntat så är ju decline-rates ganska hög på deras borrade hål men denna kommer stoppas med hjälp av pumparna senare, frågan är hur länge? Även om denna olja inte kommer från shale-oil tillgångarna (om jag fattat rätt) så påminner decline-rates just om shale-oil. Finns det risk att man alltså behöver borra väldigt många hål även i de konventionella tillgångarna för att öka eller hålla uppe flödet över tid även med pumpar?
      /Sebbe

      Radera
  2. Hej OB, du har väl inte slutat att skriva på din grymma blogg??? saknar dina texter :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej och tack.

      Nejdå, men jag har förmånen att kunna arbeta deltid med vattenrening också och jag har saknat mina arbetskamrater. Tre dagar med det och funderande vart vi är på väg just nu med TA mässigt (läser jag) lurig/farlig situation i NY börserna har gjort att jag inte fått skrivit eller för den delen läst så mkt.

      Ska försöka ändra på det.

      Radera
  3. Ob har du koll varför monetärabasen har minskat sen i Augusti när QE3 började?

    http://research.stlouisfed.org/fred2/graph/?chart_type=line&s[1][id]=BASE&s[1][range]=10yrs

    SvaraRadera