fredag 2 november 2012

Fortsatta problem för Forbes Manhattan & Dacha

Från mina gamla kollegor (ungefär det sista som hände med OBR var att vi inte var eniga om att kritisera F&M, Aberdeen och Dacha vilket jag då gick vidare och ensam gjorde direkt till dom) så kommer nu informationen att det är fler än jag som varit missnöjda med vad som händer där och i gruppens företag (se även IKN's blogg om Sulliden).

En grupp som säger sig kontrollera 25% av Dacha vill avsätta ledningen med Scott Moore i spetsen vilket förklarar gåtan över varför någon köpte så mycket Dacha men inte AAB och naturligtvis ger oss det verkliga skälet att affären sprack.

Goodwood äger själva knappt 5 miljoner aktier eller något mer än jag själv gjorde som mest och med det i ryggen har dom samlat ihop vad jag hoppas är tillräckligt för att avsätta ledningen. Ungefär vad jag gärna hade gjort för ett år sedan men vilket var orealistiskt av bl.a skälen att aktierna låg i försäkringslösningar där man tappar rösterna... och att vi inte var eniga förstås.

Låt mig säga så här om Forbes Manhattan: Det ser för mig ut som att dom oftast försöker pengar till sina insiders huvudsakligen genom direkta kanaler snarare än den indirekta kanal som det innebär att vara stor aktieägare och se aktierna öka i värde. Det stannar sällan med gratisoptioner för management och styrelse som i andra bolag utan dyker väldigt ofta upp olika typer av separata och rejäla bonusar för den som läser MD&A och även där är det ibland svårt att hitta dom förrän dom utlöses (i alla fall är det min erfarenhet som ju kan bero på att jag inte läst tillräckligt noga).

Nedanstående är alltså en glädjande nyhet för mig. Det ger hopp om att marknaden kommer avlägsna ledningar som inte fullt ut tar hänsyn till andra ägare än grundaren (det är fel att säga huvudägaren för Forbes och familjen kontrollerar ofta inte så många aktier så i fallet Dacha så tror jag Goodwood kommer vinna även om jag inte känner till exakt hur gynnad sittande ledning är av reglerna. Den som har ISK eller vanligt VP konto bör naturligtvis rösta mot ledningen).

TORONTO , Oct. 26, 2012 /CNW/ - Goodwood Inc. ("Goodwood") announced today that formal notice has been provided to Dacha Strategic Metals Inc. ("Dacha") that Goodwood Fund 2.0 Ltd. will be proposing a new slate of directors for election at the upcoming annual and special meeting of the shareholders of Dacha (the "Meeting") scheduled to be held on November 28, 2012 .
Goodwood acts as investment manager to certain investment funds, including Goodwood Fund 2.0 Ltd., collectively owning 4,826,000 common shares of Dacha, or approximately 6.4% of Dacha's outstanding shares.
The notice provided to Dacha refers to Goodwood's recent discussions with certain other significant shareholders of Dacha owning or controlling a further 18,870,000 common shares of Dacha, or approximately 25.1% of Dacha's outstanding shares.  Those other shareholders have confirmed to Goodwood that they support the reconstitution of Dacha's board at the Meeting and intend to vote for the election of the new director nominees to be proposed by Goodwood Fund 2.0 Ltd.  Accordingly, Goodwood believes that the new slate of directors already has the support of the holders of approximately 31.5% of Dacha's outstanding shares.
Further information regarding Goodwood's intended reconstitution of Dacha's board at the Meeting, and the new proposed director nominees, will be set forth in a proxy circular which Goodwood intends to file with Canadian securities regulators in due course.

Avslutningsvis vill jag upprepa att jag tycker familjen och Forbesgruppen är duktiga entreprenörer. Jag hoppas ovanstående och liknande erfarenheter få dom att fundera över sin taktik och att man som duktig entreprenör kan tjäna bra med pengar även genom att hålla bästa möjliga aktieägarvänlighet och därmed nå premiumvärdering snarare än att ständigt som AAB, DSM och andra av familjens bolag handlas med skyhög rabatt.

7 kommentarer:

  1. Man kan ju undra vad Goodwood och de andra har för långsiktiga planer. Kanske har man en stark tro på HREE framöver, eller så har man en köpare till lagret? Man gjorde sig ju ganska stort besvär med att köpa så mycket aktier i en miljö där substansvärdet konstant faller. Nuvarande lednings moteld om att föreslagen ledning saknar REE-kunskaper kan man ju vara skeptisk till eftersom nuvarande ledning uppenbarligen hade noll koll när man sade att man lätt kunde sälja lagret till premium, och dessutom struntade i att göra det under hypen. Återvänder gärna som aktieägare i Dacha när sentimentet vänder och Bharti är ur vägen :) Då kanske man slipper att ägare med så liten del som AAB kan lägga in "giftpiller" i avtalen, vilket jag aldrig fattade hur det kunde va möjligt.
    /Sebbe

    SvaraRadera
  2. Håller med Sebbe. Enligt Moore så skulle ju HREE-lagren hos världens konsumenter räcka 5-7 månader, sa han i september 2011, vilket jag alltid ifrågasatte. Vad jag vet så har inte efterfrågan tagit fart ännu. Slutsatsen jag då drar är a) kan han inte HREE-marknaden, eller b) far han med osanning? Han misslyckades ju också med att sälja hela eller delar av lagret när priserna var höga, varför frågar man sig. Dacha är ett alternativ om Bharti är borta och HREE-priserna börjar att stiga igen.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gissning för det är allt vad det är... är att japaner, sydkoreaner och för den delen européer som behöver tunga REE allihopa har det gemensamt att dom avsiktligt och väl medvetna om vad dom gör köper enorma mängder smuggelgods som utvinns i Kina på katastrofalt miljömässigt sätt i stora mängder vid oändligt antal småanläggningar som myndigheterna misslyckas med att stänga ner.

      Inget av ovanstående hindrar naturligtvis att det inte var en missbedömning att inte sälja på toppen. Men den som jag är mest förbannad på är fortsatt AAB ledningen som dumpade alla sina aktier och t.om tecknade 2014 warranterna och drev ner kursen till 35% av NAV ISTÄLLET för att trycka på att bolaget skulle avvecklas den sommaren 2011 när det troligen gick att sälja till premie. Det var vad jag kritiserade dom hårt för (då dom träffade Hjulben i Stockholm och försiktigt uttryckt inte berättade vad dom planerade) och det var vad som orsakade bråk den hösten.

      De uppgifter jag sett är att det kanske smugglas ut genom Nordkorea och att volymerna riktigt stora och att det är därför "lagren aldrig tar slut" och efterfrågan från officiella kinesiska källor är svag.

      Jag beklagar vissa drag hos Forbesgruppen vad gäller ersättningar men jag personligen håller inte med om att Dacha ledningen är inkompetent eller oärlig.

      Radera
    2. Detta är för övrigt något Greenpeace etc borde titta in men dom verkar ju fullt upptagna att göra lätta saker som att ta sig genom yttersta lagret av stängsel vid Ringhals. Oviktigt men god PR för att få bidrag från de okunniga.

      Radera
    3. Fair enough, du har nog betydligt mer på fötterna när det gäller att bedöma dachas ledning än jag har. Illegal mining skulle ju förklara mycket.

      Lobbyorganisationer inom miljöomårdet har en särställning i samhället eftersom de inte anses vara lobbyorganisationer utan de anses så över detta och de granskas därefter. Nej, någon illegal mining brukar inte stå högt på listan hos dessa, de verkar hellre ge sig på bolag som följer lagen.

      Det är väldigt enkelt att vara emot kärnkraft och för förnybar energi, men svårare i praktiken, men det handlar ju mest en politisk pose snarare än att ta ansvar.

      /RoyKeane

      Radera
    4. Ja jag tror absolut också att de låga priserna beror på smuggling, lagrena måste ju fyllas på något vis. Men jag menar att Dacha-ledningen borde haft koll på detta, och att man med mäklarlicens i Kina och allt borde ha haft tillräckligt bra insyn. En vanlig magnettillverkare verkar ju ha bra koll på var han ska få tag på metallerna. AAB måste säkert ha anat situationen och bedömt att en del av prissättningen var luft, och således rusat ur med 35% rabatt. Man hade säkert konsulterat Dacha-ledningen innan man sålde. Och det värsta är ju just ledningens starka band och lojalitet till F&M gruppen. Jag vet inte om det är normalt i Kanada att man lånar ut pengar till, eller tecknar "giftpiller" med mer eller mindre stora aktieägare men det känns som allt annat än oberoende av en ledning att acceptera sådant. Obs, bara min syn på saken.
      /Sebbe

      Radera
  3. Jag har ju ingen avvikande åsikt från det du skriver och är egentligen ingen vän av heller Dacha's ledning utifrån att dom rimligen borde ha fått info (och agerat genom att avveckla bolaget när rabatten steg till absurda nivåer som konsekvens av systerbolagets agerande) när AAB som sitter i samma hus ville dumpa så mkt aktier.

    Men jag vänder mig som sagt mot påståenden om att dom skulle vara oärliga för det tror jag helt enkelt inte och jag måste i ärlighetens namn säga att jag tror det rimligen kan ha varit svårt att förutse en boom i smuggling som inte tidigare fanns.

    SvaraRadera