fredagen den 23:e november 2012

Fascinerande video

Klimatet hårdnar och "protect and serve the people" ersätts gradvis av något annat. Men den här killen får naturligtvis skylla sig själv som inte fjäskar med när myndighetspersonen i början känner behov av att visa sin makt.



På temat att oroa sig för vart västvärlden är på väg så kan jag varmt rekommendera denna artikel från Der Spiegel. Finns en hel del man kan fundera över där både vad gäller hur stater, väljare, husägare har utvecklats och startskottet? Tja, det var ju det här med guld och allting hänger samman...

"Until 1971, gold was the benchmark of the US dollar, with one ounce of pure gold corresponding to $35, and the dollar was the fixed benchmark of all Western currencies. But when the United States began to need more and more dollars for the Vietnam War, and the global economy grew so quickly that using gold as a benchmark became a constraint, countries abandoned the system of fixed exchange rates. A new phase of the global economy began"

"There was always justification for new debt. The catchphrases included things like more jobs, better education and social equality, and the next election was always around the corner. Debt was justified at the communal level to expand bus service or build playgrounds, at the state level to hire more teachers or build bypasses and, at the federal level, to buy tanks and fund economic stimulus programs."

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant inspelning - det kändes rejält pinsamt att lyssna in de inkompetena gränsvakterna som skulle "skydda" USA från ett par normalt sett mycket välkomna shoppare från Kanada.

    De lär i alla fall inte åka över gränsen för att spendera pengar någon mer gång!

    Helt otroligt!

    SvaraRadera
  2. Ihre papier bitte!

    SvaraRadera
  3. Men HerreGud, hur korkad kan man bli?
    Dom var ju på en tullstation och där gäller inte de vanliga lagarna och har aldrig gjort någonstans. Tulltjänstemän behöver inte ngt speciellt skäl för t ex en närmare intervju el tom en kroppsvisition , om de så får för sig. Kaxar man upp sig då, får man skylla sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det tycker jag också. Har respekt för farliga människor och skulle själv knappast ha försatt familjen i den situationen. Hindrar inte att jag tycker vi är på en rutschkana mot att statens representanter anser sig ha rätt till mer och mer friheter på individens bekostnad. Något jag tycker är dåligt. Staten ska vara bra för medborgare och en person borde inte riskera att råka illa ut för det han gjorde.

      Ett samhälle där vi blint lär oss att frukta polisen m.fl samt vara underdåniga och rädda att ifrågasätta för att inte råka illa ut... kan ju t.ex bidra till sånt som hände i Norge på Utöya där brottslingen fick en stor fördel bara genom att klä ut sig till polis.

      Radera
  4. Jag håller med om att utvecklingen mot mera statlig makt/kontroll över individen har eller håller på att spåra ur. Man kan inte bygga upp ett starkt och innovativt samhälle på svaga o nedtryckta människor. Vad man får är korruption o maktmissbruk när allt för mycket makt koncentreras på ett fåtal händer. På den punkten är vi överens.

    Men vad gäller tullstationer gäller inte de vanliga reglerna. Som ett litet exempel kan jag berätta om en gång på slutet av 80-talet när jag var på väg hem på natten på MC från en vistelse i Monaco. Hade kört nonstopp o var naturligvis rätt trött. Vid sv tullen vid Helsingborg/Helsingör-färjan (endast 2 st passagerare på färjan, varav jag var den ene) dök det från ingenstans upp ca 15 poliser/uniformerade personer och krävde att allt bagage skulle tas ur packväskorna o läggas på marken framför dem. Klart man undrade att vad i helvete nu då(??) men det var ju bara att göra vad de bad om. När de rotat igenom grejerna utan att hitta ngt intressant, sa de åt mig packa ihop allt och försvinna därifrån. Ingen ursäkt, ingen förklaring ...ingen kommentar om varför.

    Obs jag berättar inte det här för att beklaga mig. Kanske de fått ett anonymt tips eller kanske det var en övning-vad vet jag? Men faktum kvarstår att sånt här kunde hända på en sv tullstation under lugna 80-talet. Definitivt inget läge kaxa upp sig då heller!

    SvaraRadera
  5. En sista kommentar i frågan.
    Under min aktiva karriär reste jag kors o tvärs över världen med ibland upp över 200 resdagar per år, så jag är van vid tullar, men har aldrig blivit så illa behandlad nån gång som den gången (vid en sv tullstation!). Tänk er själva behöva tömma sitt bagage på skitig asfalt i mörkret inför 15 st poliser och utan ngn förklaring om varför. MCn var sprillans ny av det dyrare slaget japanare och det fanns ingen chans kunna förväxla mig med en medlem av tex Hells Angels. Har heller aldrig gjort mig skyldig till ngt brott allvarligare än fortkörning ngra få ggr. Hela händelsen var ur mitt perspektiv totalt obegriplig.
    Då har jag faktiskt mkt större förståelse för vad som hände kanadickerna i videon som visades. Felet dom gjorde var att kaxa upp sig. Det är aldrig nån bra ide mot myndighetspersoner i ngt land. Det finns bättre sätt ge igen.
    Men det är bara att konstatera att på en tullstation har man inga rättigheter. Så är det överallt och har alltid varit

    SvaraRadera