tisdagen den 13:e november 2012

Conf call day idag...

Red: AUN conf call:
Just avslutat och alla fick ställa sina frågor och det fanns även möjlighet att skicka in e-mail. Bra gjort Aurcana men lite komiskt att deras främsta analytiker bevakning, Stonecap uppenbarligen hade tänkt till hur dom skulle hantera det här med max en fråga per person... två personer från bolaget ställde frågor :-)

Stonecap´s ledande analytiker inledde för övrigt med den enda tveksamheten som uppstod under conf callen. Han ställde frågan som jag och flera med mig undrat över, nämligen att tonnaget ökar och grades är ungefär oförändrat ändå ökar inte antalet ounce, dvs recovery måste minska. VD förnekade mkt överraskande det och angav en märklig siffra att den skulle ha ökat och hänvisade till att det var bättre att han och analytikern pratade om det privat.... Bolaget är skyldiga sina aktieägare ett mkt klart förtydligande på denna fråga. Har vi 74.5% eller 85% recovery och hur hänger matematiken ihop om vi har den högre siffran...

I övrigt så hävdade bolaget att "second escape way" är det som dröjt och orsakat försening i underjordsbrytning som man ännu inte startat men torde starta inom dagar. Rimligen så undrar man då vad som isåfall orsakat den substantiella fördröjningen med denna second escape way. Jag tror förseningen är mer komplex än så...

77% av tonnaget kommer från 43-101 vilket indikerar det vi vet, att tonnaget är större än det som är klassat vid La Negra (som är skitbra redan i sig).

20 hål borrat vid Shafter tyckte dom sa att 10 träffat mineralisering. Huvudsakligen targets under känd mineralisering.

Shafter 600 tpd idag och året ut, nya thickeners i jan 2013 krävs för vidare resa mot 1500 tpd.

La Negra 2300 tpd idag 3000 tpd i slutet på Q1.

Tja inte så mkt nytt och varken bra eller dåligt tycker jag. Misstänker dock att VD har gjort bort sig lite med diskussionen om recovery vilket lär verka... sådär.. men vi får se.
....................

Först ut den kanske hetaste aktien i min portfölj: Northern Tier Energy. Har ökat här idag efter suveräna rapporten och första rapporterade utdelningen sen introduktionen. Snacka om högavkastarare...

Kl. 17.00 sv tid: http://edge.media-server.com/m/p/vif4cv5u/lan/en

NTI är ett både lätt och svårt bolag att sätta sig in i. Jag tänker som jag skrivit inte ha så mkt på bloggen om det men jag har dubblat idag vilket gör det till ett betydande innehav. I korta drag är det ett raffinaderi som tjänar på att amerikanska oljepriserna är så låga i deras del av USA samtidigt som dom får betalt för sin bensin, diesel etc i priser som är närmare vad man får i "brent delen" av världen då det är ett underskott på raffinaderikapacitet i deras del av USA, dvs den delen importerar från områden i USA där Brent priser råder.

Nyintroducerat bolag och med utdelning för kvartalet (bara 2 av kvartalets tre månader pga introduktionen) på 1.5 usd vilket indikerar potentiellt mkt intressant årsutdelning (som kommer svänga kraftigt) vid kurs på under 25 usd där jag ökade idag efter att ha köpt första posterna på dryga 20.

Detta är alltså till stor del en play på skillnaden mellan Brent och WTI skapad av USA's regering och miljörörelser som blockerat utbyggnad av pipelines och därmed skapat stora störningar och ojämnheter i priserna inom landet. Detta kommer inte vara för alltid och just hur länge "överlönsamheten" består och till vilken grad finns det gott om olika åsikter om.
Bästa källan för att lära mer om bolaget är betalnyhetsbrevet: http://www.oilandgas-investments.com/ som jag tycker är värt att rekommendera.

Ett annat av mina innehav som gått mkt bra senaste dagarna är Victoria Gold. Utan att kunna så mkt om det så är det troligen så att efter längre tids nötande (där undertecknad nog bidragit stabiliserande) på motstånden 30-32 cent så har vi nu brutit tekniskt intressanta motstånd. Lite goda nyheter om finansieringsplaner av gruvan vore nu välkommet och med lite tur så stiger vi för att det närmar sig. Bolaget har ett lågt börsvärde i relation till den stora fyndigheten dvs även om finansiering kommer innebära utspädning i någon form så finns det gott om utrymme för "alla" att tjäna mkt bra vid en trovärdig och fullständig finansiering av projektet.

Tethys oil är annat nytt bolag i portföljen där den intresserade t.ex kan läsa vad som bloggas av denna skribenten: http://www.redeye.se/aktiebloggen/tethys-oil/tethys-oil-god-nog-chevron

Senare förstås Aurcana conf call och jag ska försöka slänga in lite funderingar efter jag lyssnat.

8 kommentarer:

  1. Om Du nyttjar AVZ så måste du gå via mäklarbordet för att lägga en order på NTI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrekt, via NN går det att handla direkt. Jag har gjort båda idag.

      Radera
  2. ...men jag har för lite likvider hos NN ... ingen idé att köpa så lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag räckte likviden till en post ...

      Radera
    2. ;-) ja dagen väcker minnen från sommaren...

      Marknaden tar utan tvekan hotet från fiscal cliff hårt och det här med de kraftiga skattehöjningarna på utdelningar och reavinster i USA om det blir verklighet spökar säkert i bakgrunden.

      Jag har satt sprätt på mkt likviditet både igår och idag. Synd att det inte bara var idag...

      Radera
    3. Så har även jag gjort. Kanske bäst att ta det lugnt med de få återstående likviderna så att jag har lite pulver kvar när läget dyker upp!

      Radera
  3. Hej OB en svår fråga till dig :) har du gjort någon egen beräkning om hur högt Avino och EVD kan nå i kurs? Tror du att dom fortfarande är köpvärda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har inga målkurser men jag äger ju rejäla innehav i båda aktierna.

      Målkurser skulle krocka med mitt tänkande att väga ihop marknadstrejdning. Dvs nyttja svängningarna i marknaden till min fördel.

      Igår kände jag mig jättesmart efter att ha sålt en hel del AUN på 1.14 och handlat på 1.07-1.08. Idag inte lika nöjd... så är det. Har dock kvar hygglig likviditet så jag har handlat NTI idag nyss också och ska titta noga på vad jag ska prioritera denna värdelösa dag...

      Radera