fredag 23 november 2012

Reklam för guld?

Man får ju ta dessa "produkter" för vad det är. Skrämselpropaganda för att vinna fler själar till PM och rubriken är ju fel egentligen. Metallen man vill få folk köpa är den mindre och mer lättpåverkade marknaden nämligen silver. Vi ser många tema på det.

Men när ovanstående är sagt så kan jag ju säga att jag äger både fysiskt guld och fysiskt silver och känner att det ger mig och min familj ökad trygghet i en värld som är på väg åt fel håll. Vi får bara hoppas att den vägen inte inkluderar just scenariot nedan...

Speciellt träffsäkra tycker jag de hårda sparkarna mot Obama och de ständiga ursäkterna för att minska individens frihet och stänga ner oberoende åsikter så fort dom är obehagliga för de styrande är. Jag litar inte på Obama för fem öre när det gäller pressfrihet för att ta ett exempel. Men som sagt, USA's politiska arena är rent generellt inte speciellt upplyftande, det är inte bara presidenten m.a.o.

Andra tema som är värda att begrunda som inte helt osannolika är att valutor i framtiden återigen kan komma att backas upp med guld (ni ser ju hur centralbankerna i BRIC länderna m.fl handlar stora mängder) samt att den stora ETF en GLD i den vevan skulle kunna komma att nationaliseras (mot ersättning i papperspengar naturligtvis).

Ett annat tema att noga fundera över är nationalisering av producerande enheter. I filmen nämns att stater vid intensiv oro och stigande oljepriser ser producerande företag i sina länder som strategiska och nationaliserar dom. Det är som bekant inget nytt utan precis så skapades de stora nationella oljebolagen i Mellanöstern.

Men återigen, snutten är producerad av en källa som regelbundet skapar dessa underhållande filmer, man kan prenumerera på dom som ni ser och visst duger det till att spela upp för grannen om han skrattar åt dig när du visar ditt nyinköpta guldmynt....

Poängen är dock att det finns en hel radda sådana här scenarier som inte kan uteslutas och personligen blir jag nästan mer "skrämd" när jag funderar över det som Kyle Bass aningen mer "torrt" diskuterar i videon nedan. Dvs Japan och dess absolut ohållbara utveckling på alla plan och vad som skulle hända i världen om oro sprider sig över landets ekonomiska framtid och förmåga att betala sina skulder samt hålla en stabil valuta. Dvs det är kanske inte krig mellan Iran och Israel som ger oss stora uppgångar i guld utan något mycket tråkigare. Pensionsfonder och pensionärer i Japan som har allting i Yen obligationer och plötsligt inser att det kanske inte säkrar deras "Golden Years".


3 kommentarer:

  1. Ett Max Keiser coin för 493 dollars haha det var ganska roligt. Silver-blogosfärens våta dröm. I ett sånt här scenario tror jag silverpriset skulle krascha i takt med börsen.
    Jag tror inte silver kommer gå tillbaks till att vara en monetär metall inom min livstid iaf. Om något så kanske vi går tillbaks till mer guld i systemet men då tror jag guld/silver ration skjuter i höjden. Så jag satsar på enbart guld för det fysiska. Däremot har jag några silverproducenter i portföljen som jag hoppas kunna göra pengar på, men det är mer kortsiktigt.

    Trevligt att du är tillbaks med bloggandet!

    SvaraRadera
  2. Var det inte de som körde liknande filmer om hyperinflation förut. Peter Schiff visade att de var lurendrejare som tjänade pengar på att pumpa aktier med sina nyhetsbrev. Alltså riktiga skitaktier där de även fick betalt för att pumpa dem.

    SvaraRadera
  3. Nej kom på nu att det var NIA. National Inflation Association..
    Dessa killar kör dock samma stil så lätt att ta fel.

    SvaraRadera