fredag 5 oktober 2012

Victoria Gold, en ny favorit för för mig.


En första introduktion är att visa deras presentation i Denver så ska jag försöka bygga på löpande varför jag har valt att köpa en hel del aktier på 28-28.5 cent de senaste dagarna.

Världsklass projekt som passar in i storbolag gör Victoria till "akut uppköpskandidat":
Sanningen är att när det gäller vad större guldbolag letar efter så är det inte små projekt med hög cash cost utan det är stora dagbrott med låg cash cost, rimligt CAPEX och bra med uppsida. Victoria Gold's Eagle projekt uppfyller alla dessa bitar. Att bolaget inte köpts upp är gissningsvis därför att uppköparen (Kinross) ändå med stabil position kontrollerar läget medans Victoria utvecklas och förfinas.

I siffror ser Eagle ut så här sedan den fulla feasibility som kom i februari 2012:
- 2.3 miljoner ounce dagbrottsmaterial i probable reserves. Jag påminner om att 43-101 stipulerar att skillnaden mellan att få kalla ounce reserver vs resurser är att dom är "bevisat" troligt lönsamma i en prel feas eller oftare... full feas som i detta fallet.
- Utöver dessa ovanstående reserver så har man ytterligare 2.5 miljoner ounce indicated resurser och 1.5 miljoner inferred dvs totala mängder reserver och resurser är närmare 3x så stor som de reserver som använts i feasibility studien. Den logiska konsekvensen är att projektet som redan har 10 års livslängd på 2.3 miljoner ounce därför kan göras större per år av ev köpande större guldbolag som inte behöver oroa sig om Capex ökar 25%.
- Capex ja, drygt 400 mcad är att betrakta som lågt för ett så här stort projekt vilket bl.a beror på god infrastruktur i närheten samt förstås att det är frågan om ett s.k heap leach projekt.
- Förväntad cash cost första 5 åren är mycket attraktiva 542 dollar/ounce och snitt produktion dessa år planerat 212.000 ounce/år.


Mycket stark balansräkning:
Börsvärdet är ganska exakt 100 mcad och man har runt 40 mcad i kassa och kortfristiga fordringar samt skvätt mycket likvida aktier i Premier Gold. Ytterligare 10 mcad ligger "i mycket trovärdig pipeline" som ersättning från stora Premier (då sålda projektet som delbetalas drar fina borresultat).

Ytterligare 20 mcad kan längre fram komma från Premier Gold som ersättning men är mer avlägsna då tomten i Nevada ska sättas i produktion först.

Summa närmare hälften av dagens börsvärde i kassa eller närtida betalning.

Produktionstyp & geografiskt läge:
Jag måste erkänna att jag varit instinktivt skeptisk till bolaget då det ligger så långt upp i vintertrakter vilket lät konstigt för mig i kombination med heap leach. Victoria & Eagle ligger ju alltså i Yukon i Kanada.

Men jag har lagt en hel del tid att läsa på heap leach projekt och då speciellt Lydian i Armenien som ni sett mig skriva om och som också nyligen släppte sin feas. Jag gick vidare och upptäckte att det de facto fanns väl etablerad teknik hos storbolagen för att driva mycket framgångsrika heap leach i minusgrader och snöstorm... så låt mig därför gå in lite på det för det berör även kalibern på ledningen i VIT:

Kinross Maricunga
  • Ownership: Kinross
  • Location: Maricunga district, Chile
  • Mining: Open pit
  • Processing: Heap leach
  • 2011 gold equivalent production: 236,249 oz.
  • 2011 cost of sales: US$457/oz.
  • 2011 Proven and probable reserves: 5.9 M oz.
  • The Maricunga open pit mine is located in the Maricunga
    mining district in central-east Chile. The property is approximately 120 kilometres east of Copiapó and is between 4,200 metres and 4,500 metres above sea level. Kinross acquired its original 50% interest and became operator of the mine on June 1, 1998, through the Kinam merger. In February 2007, Kinross acquired the remaining 50% through the acquisition of Bema Gold Corporation.

    The Maricunga mine is a three-stage crushing and heap leach operation with a name plate capacity of 40,000 tonnes of ore per day, or 11 million tonnes per year.

    Facilities include a permanent camp with access to the site from Copiapó provided by road. Power is supplied by the main power grid.

    Victoria Gold Corp. (TSX-V: VIT)  is pleased to announce the appointment of Mr. Andrew Kaczmarek as the Company's new Chief Operating Officer (COO), effective March 15, 2012. Mr. Kaczmarek has over 35 years of diverse natural resource experience in project development, construction and operations, having held senior management positions with developing and producing companies including; Anatolia Minerals Development Limited (now Alacer Gold Corporation), Kinross Gold Corporation, Gabriel Resources Limited and Cyprus Amax Minerals.
    "We are delighted that an individual with Andy's breadth of experience and knowledge has chosen to join Victoria", said John McConnell, President & CEO. "Andy had numerous opportunities and his choice of Victoria is a testament to the quality of Victoria's Eagle Gold Project".
    In his most recent position as Vice President, Mine Development, Mr. Kaczmarek was successful in taking the Çöpler Gold Project, located in east-central Turkey, from scoping studies through to feasibility, environmental baseline studies, permitting, engineering, village relocation, construction, commissioning and production. Çöpler is a 15,500 tonnes per day open-pit gold mine including a three-stage crushing circuit, in-valley heap leach and an adsorption desorption gold recovery plant.
    At Kinross, Mr. Kaczmarek successfully managed the engineering and construction work for the re-opening of the Maricunga Mine located in Northern Chile. This was a fast track project with construction commencing before all the engineering was completed. Maricunga is a high altitude, cold weather, 40,000 tonnes per day open-pit gold mine including a three-stage crushing circuit, in-valley heap leach and an adsorption desorption gold recovery plant. Mr. Kaczmarek holds a Bachelor of Science degree in Mining Engineering from the Royal School of Mines and completed Stermole's Investment and Economic Analysis Program at the Colorado School of Mines.

    Det finns fler exempel men av uppenbara skäl så tycker jag detta var mest intressant.

    Starkt stöd från den lokala "First Nation" och inget jag hittar tyder på annat än stöd från myndigheterna.
    Jag har sett flera kanonprojekt krascha i "säkra" Kanada, speciellt i BC så det Victoria visar upp i samarbete och ö.k är inget annat än exemplariskt. Vissa få tillstånd finns kvar men dom borde ordna sig vilket vi vet säkert först när dom gjort det...

    Byggstart och finansiering:
    Det enda vettiga skälet jag kan se att tveka om Victoria är om dom klarar av att landa finansieringen i och med att börsvärdet är så lågt. Byggnation är planerad att starta när våren kommer 2013. Förhandlingar pågår naturligtvis om olika finanisieringslösningar och i väntan på det är bolaget som sagt väl finansierat och rullar på i full fart.

    Två värdefulla länkar:
    Bolagets presentation.

    Mr Victoria i Sverige, vår egen Dave1 från BS som skapat en lång tråd där man hittar mycket intressant inklusive länkar till tidningsartiklar och TA funderingar.

    Avslutande ord
    De som läste om Atacama för en vecka sedan såg hur jag pekade ut ett antal svagheter i det projektet men att jag ändå tyckte det var attraktivt. Victoria är ett liknande projekt utan dessa svagheterna och man har med full feas kommit längre. Det hindrar inte att sådana här bolag är betydligt riskablare än en investering i Avion/EDV eller Aurcana. Men det är samtidigt typen av objekt där man inte ska bli förvånad om Kinross slantar upp 2-3 ggr dagens börsvärde för att ta in det man inte redan äger. Största risk är återigen för att upprepa mig, finansieringsrisken. Jag hoppas det frågetecknet rätas ut under hösten. En möjlighet är att framgångsrika Sandstorm Gold eller liknande slantar upp för att få royalty stream.

    Ledningen verkar också tro på det hela med insiderköp i marknaden vilket alltid är uppskattat:
    Sep 20/12 Sep 19/12 Kaczmarek, Andrew Francis Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 50,000 $0.261
    USD
    Sep 20/12 Sep 19/12 Kaczmarek, Andrew Francis Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 45,000 $0.259
    USD
    Sep 20/12 Sep 19/12 Kaczmarek, Andrew Francis Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 5,000 $0.257
    USD
    Sep 19/12 Sep 18/12 Arychuk, Kelly Lynn Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 20,000 $0.245
    Aug 28/12 Aug 28/12 McConnell, John Charles Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 52,500 $0.230
    Aug 28/12 Aug 28/12 McConnell, John Charles Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 11,000 $0.230
    Aug 28/12 Aug 28/12 McConnell, John Charles Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 36,500 $0.230
    Aug 28/12 Aug 28/12 Hill, Christopher Thomas Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 25,000 $0.210
    Aug 23/12 Aug 22/12 Rendall, Marty Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 50,000 $0.260
    Jul 3/12 Jul 3/12 Ayranto, Mark Direct Ownership Common Shares 10 - Acquisition in the public market 20,000 $0.300


    RED: För att illustrera enligt kommentarerna nedan varför VIT är ett fullt normalt impopulärt bolag.... så ber jag er titta här. Att kursen backat senaste 12-18 månaderna och att besvikna ägare kliver av och ersätts av nya är närmast enligt skolboken. Nästa steg är som sagt finansieringen vilket naturligtvis, helt normalt, är ett riskmoment men som jag skrivit i bloggen så har jag valt att ta in lite sådana här riskablare bolag därför att jag tror marknaden för sådana här projekt där allt finns på plats, att den är bättre.

    18 kommentarer:

    1. Jag följde victoria gold lite förra året speciellt, kom in på VIT genom Dave1 på Börssnack.

      Vad jag kommer ihåg så har ledningen agerat underligt, jag minns inte säkert vad det var, men det var upplägg som missgynnade mindre aktieägare, lite som Forbes & Manhattan eller värre.

      Jag kan inte komma med nåt konkret nu, men det allmänna vibbarna då var dåliga.

      Det blir spännande att följa dina kommande inlägg, jag är speciellt nyfiken på vad du får för bild av större ägare och företagsledningen nu och deras track-record.

      SvaraRadera
    2. Grades-ok, recoveries-ok/bra och strip-bra/mycket bra, EV mycket lågt.

      Utan att ha läst igenom länkarna så har jag några frågor. Körs dessa operationer året runt, och om de gör det drar man ner på takten under de kallaste månderna?

      Det står att Maricunga kör med in-valley leach, detta tolkar jag som att "padden" är konstruerad för att hålla värmen, snarare än att materialet transporteras till en dal längre bort? Vad tror du?

      Man kan också anta att malmen oxideras på padden vilket är en process som generar värme (exoterm). Fryspunkten för cyanidblandningen ligger säkert ligger en bra bit under nollan, t ex har en mättad koksaltlösning en fryspunkt på minus 15-20 grader. Så gissningsvis så klarar leachen ett antal minusgrader, men vad händer vid -20 och lägre? Kör man året runt vid Frt Knox så verkar det ju vara ok.

      /RoyKeane

      SvaraRadera
    3. Henrik >> Du tänker inte på de ogiltigförklarade ouncen inferred på Cove upper Zone som försvann då någon tredjepartare gjorde en genomgång av hela Victoria? Och som raskt avbröt den snabba aktiekursuppgången (vilket jag i sig misstänker berodde på insiders som fått nyss om eventuellt uppköpsinventering av bolaget), och skickade ner Vickan från sina 1,40 CAD tror jag det var...

      Mvh / Fredrik

      SvaraRadera
    4. Det är flera saker som gör att jag tvekar rejält på det här bolaget efter att tidigare varit aktieägare. För det första är finansieringen en mycket stor osäkerhet i Victoria och borde ha varit klar nu. Att den inte är det tyder på svårigheten att lyfta kapital i rådande omgivning. De har en stor mineralresurs men vid närmare koll ser man att en stor del av den kanske inte är brytvärd. Jag skulle även sätta ett stort frågetecken på leaching i den här miljön innan de är igång och verkligen visar det. Det handlar inte bara om minusgrader i dessa klimatzoner. Annat spelar också in. Man kan räkna med att utbytet kommer bli svagt, problem med att fördela cyanidlösning, högre kostnader än beräknat mm. Ledningen är en annan del som jag sätter minus på. Finns med all rätta nära noll förtroende till att de ska kunna leverera. Hittills har de inte gjort annat än göra markanden besviken. Saker kan ändra sig, men oftast gör de inte det när de gäller små råvarubolag. Det finns nog en bra anledning till att de inte blivit uppköpta trots konkursvärdering. Blir de inte uppköpta på de här nivåerna så blir de nog aldrig det. Kinross har naturligtvis stenkoll på bolaget. Men vem vet.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag säger inte att du har fel för ingen av oss har facit. Men jag brukar ofta få mot marknaden som när jag köpte Avion på 68 cent för några veckor sedan när alla spydde på västafrika.

        Min uppfattning om ledningen är som sagt att jag tycker dom verkar jätteduktiga och effektiva när jag följt vad dom åstakommit senaste året. Att folk som varit aktieägare tidigare är missnöjda kan jag dock förstå... men jag tittar på nuläget.

        Kvar är finansieringen och där kan jag som sagt just poängtera att ledningen verkligen levererat på att plocka fram dolda värden vilket gör att kassan är god. Resten lär vi få facit på under hösten. Att sådant blir aningen försenat resp att det ännu inte kommit när dom släppte feasen feb 2012 är som jag ser det inget märkligt alls.

        Vad gäller teknologin så är det som jag skrev rätt uppenbart att den fungerar på andra liknande gruvor. Det ska inte blandas ihop med att alla uppstarter är riskabla.

        Konkursvärdering vid 100 mcad börsvärde ser jag också som en överdrift.

        Men som sagt, lite riskabalare och jag har inte facit... men vi får se, jag har satsat 7-8% av mina pengar på 28-28.5 cent. Hur det går vet vi innan sommaren.

        På det hela så har jag respektfullt gjort en annan bedömning än du har så här långt.
        Mvh

        Radera
      2. En kommentar till:"De har en stor mineralresurs men vid närmare koll ser man att en stor del av den kanske inte är brytvärd"

        Detta anser jag är ett direkt felaktigt påstående. Att påstå att M&I skulle vara bevisat inte lönsamt är enligt min erfarenhet helt felaktigt.

        Det korrekta sättet att se det är tvärtom som jag ser det att detta bolaget har 2.3 miljoner probable reserves vilket är oerhört bra och överlägset även många stora producerande bolag.

        Så återigen, jag delar verkligen inte vad du skriver. Vilket inte är en garanti för att dom inte kan misslyckas med t.ex finansiering eller uppstart... utan bara att jag tycker du har fel när du pekar ut områden som dessa såsom sämre än andra mkt högre prissatta bolag...

        Radera
      3. Misstänker att skribenten ovan inte syftar på M&I utan de ounce som inte är "In Pit", DFS har väl med någonstans runt 2moz.

        /Niklas

        Radera
      4. Du har ju två typer av resurser som inte ligger i P&P och dessa är indicated och inferred.

        När man gör en feas så finns det en mängd skäl till att resurser inte hamnar i mineplan. Exempelvis hamnar inte inferred där därför att dom ofta behöver infill drilling... t.ex att gå från 80 meter mellan varje hål till 40 meter. Dvs det är knappast rimligt att betrakta det som att dessa är olönsamma ounce hos just VIT.

        När det gäller indicated som inte åker med i tänkt gruva så beror det ofta på att i ounce en bit ut är just indicated blandat med inferred och att man dessutom jobbar med trailing 3 års guldpris (mkt lägre) av standard försiktighetsskäl men att alla då ser att det är troligt att kombinationen av infill drilling av inferred och räknande av mer aktuellt guldpris kommer leda till expansion när det väl är dags. Ytterligare ett skäl kan vara att man väljer att för tillfället inte arbeta med en sido deposit några 100m bort då man redan har tillräckligt i sin fulla feas (som ju VIT har med 200k) och inte vill öka Capex genom att idag lägga in det.

        I alla dessa fall är det felaktigt att dra slutsatsen att de resurser som inte hamnar i P&P troligen inte är brytvärd...

        Det gäller inte bara VIT utan 99% av alla andra företag som redovisar på exakt samma sätt..

        Radera
      5. Jag sågar inte bolaget rakt av om det lät som det. Pekar bara på ett antal saker som jag ser som rejäla utmaningar och som fick mig att sälja aktien tidigare. Alla vet hur det kan vara. Man dras med och handlar i ett bolag utan att ha hundra torrt på fötterna. Börjar sedan läsa mer och hittar ibland saker man inte riktigt tror på. Det betyder inte att du har fel. Bara att jag tror de kommer få svårt att ro ihop det. Önskar dig lycka till.

        Radera
      6. Jag tycker bara det är viktigt för mig när du skriver som du gör att förklara för andra läsare att jag inte håller med och att t.ex resurser utanför P&P är helt normalt, att utbytesgraden är testad på samma sätt som andra företag i full feas vilket är så bra som man kan förbereda sig och som regel brukar accepteras av analytiker. Vidare då att jag tycker det är fel att bolaget inte skulle ha levererat när dom de facto klarat av att leverera en mycket bra full feas för 6 månader sedan och att det rent objektivt knappast kan anses konstigt att finansieringen inte är fullt klar på den tiden om man jämför med andra bolag.

        Men faktarika invändningar är alltid välkomna på bloggen då dom tvingar mig att tänka extra och motivera mig tydligare om varför jag själv valt att investera i bolaget.

        Bolag som inte är "marknadsälsklingar" möter alltid invändningar. Inte minst därför att folk ännu inte tjänat pengar på dom. Vidare så har nog de flesta här sett den klassiska juniorcykeln och att företagen är svaga kursmässigt tills dom kommer närmare produktion. Dvs den impopularitet som marknaden visat VIT är fullt normal... om jag hittar den grafen på juniorcykler så lägger jag in den sist i blogginlägget.

        Radera
    5. För den som gillar att jämföra olika projekts ekonomiska parametrar har BMO en ganska intressant sammanställning från i våras:
      http://research-ca.bmocapitalmarkets.com/documents/6E3D9C75-7149-4612-8D46-37E4657ACBC6.PDF

      Deras egen ranking lämnar förvisso en del att önska, Eagle tex hamnar långt ner men Victorias starka kort som landrisk och relationen med Kinross är ju parametrar som inte lika lätt visualiseras i en graf. Hade turen att kunna köpa på mig en del VIT när någon klantig storsäljare huserade för några veckor sedan...

      /Niklas

      SvaraRadera
    6. Väldigt mycket handlar tror jag, om att äga aktier vid rätt period i utvecklingcykeln. Jag ser folk (som ofta ägta aktier tidigare och troligen backat på dom) här utan hårda fakta klaga på samma ledning som jag som kommer med fräscha ögon ser som ha precis rätt kompetens och dessutom verkligen ha levererat på ett sätt som jag skulle vilja kalla lysande under senaste året i form av leverara mkt bra full feas, mkt bra försäljningar av två Nevada tomter, bygga upp balansräningen.

      Kort sagt, det känns som att kritiken som jag ser det är märklig och aninngen bristfälligt uppbyggd. Dvs jag skulle uppmana er att fortsätta gräva och motivera den bättre än hitintills.... Ta det som en utmaning, gräv fram mer elände om ni kan... men att ledningen skulle vara inkompetent eller inte ha levererat, det anser jag går stick i stäv med vad min research visar... att aktien backat bevisar i sig inte sådana påståenden.

      Från ett regnigt Budapest (men igår var det underbart höstväder med sol och 22 grader)

      SvaraRadera
    7. Vill man förövrigt investera i royalty från Eagle så har lilla royaltybolaget GRO:V en GSR på 2% som i dagsläget ensamt nästan utgör hela GRO's NAV.

      /Niklas

      SvaraRadera
    8. Kul att du börjar följa VIT. Kommer följa din blogg nu. Hittade hit från Dave1bs.

      Kan säga angående ledningen så byttes väl stora delar ut förra året? I alla fall byttes Vd:n ut. Tycker ledningen har skött bolaget exemplariskt sedan jag investerade i bolaget nov 2011.

      Mvh
      R

      SvaraRadera
    9. Hej Ob

      Victoria gold, verkar väldigt intressant. Jag följer ett annat bolag som verkar i samma område. Dock utan att äga några aktier ännu. Då jag anser att risken är lite för hög för mig, samt att omsättningen är på tok för låg. Det skulle vara intressant att få din analys av det bolaget och kanske jämnföra det med Victoria gold om det går. http://www.goldworldresources.com/ tack för en superblogg!!

      SvaraRadera
    10. såg precis att Allana brutit igenom stödet på 0,56 cad. Kan det betyda att vi får se en kraftig nergång nu? OB vet du var nästa stöd ligger? Har du lyckats göva fram något mer om Allanas ledning?

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ibland har jag lite för mkt att göra med annat för att kunna kommentera eller skriva... hoppas ni har förståelse. Gäller även frågan om Semafo rapporten. Har inte hunnit läsa den och ligger efter med hel bunt andra mail. Skummade dock Avion rapporten som såg mkt bra ut.

        Radera
    11. Är du sugen att ge en kort kommentar om Semafos rapport som kom idag?

      mvh Mackan

      SvaraRadera