söndag 21 oktober 2012

Tips om nyhetsbrev och affärsidé

Många av er har säkert redan Canaccord's gratisbrev, andra har det inte så jag tipsar:

Googla på följande: David Pescod Late Edition

Ni lär hitta olika uppladdade gamla brev och om ni skummar dom ser ni en inbjudan att maila Debbie för att få brevet varje kväll. Det är en seriös inbjudan som gäller även oss i Sverige som inte är Canaccord kunder och brevet är hyggligt läsvärt och underhållande. Vem vet, får dom tillräckligt mycket prenumeranter så kanske någon där börjar inse att det finns en marknad här som är vidöppen så länge som Avanza och NN inte erbjuder enkla valutakonton på KF...

(Eller varför kontaktar inte en svensk entreprenör TD, Scotia, Canaccord, Jitney, IB, E-trade etc och föreslår att man kapar den existerande marknaden. Allt som krävs är att man förhandlar till sig att få använda deras onlinehandelsplattform och då så att man gör god vinst om man erbjuder kunderna 0.2% courtage och kanske vinklar så att det blir aningen lägre för de som omsätter mycket, skaffar sig rätt att använda KF konceptet i Sverige och har bashandel i CAD istället för SEK). Jag vet att en nordisk mindre bank/mäklare övervägde att göra exakt detta för ett år sedan men det verkar ha runnit ut i sanden. Ja, jag gillar Avanza men självfallet skulle jag och många med mig "belöna" en ny aktör som ordnar detta genom att byta oavsett vad svaret från Avanza och NN skulle bli på ökad konkurrens. Men som sagt, nyckeln är att knyta ihop konceptet så att utländsk lågprisaktör kan erbjuda svenskar KF konceptet och då med annan valuta än CAD. Jag gissar att första draget är att kontakta de svenska myndigheter som är ansvariga för översyn av konceptet KF. Ett tips kan väl vara att börja med Finansinspektionen för att få fakta & synpunkter. Det skulle vara mitt nöje att ge råd & synpunkter på vägen för övrigt.

Jag tror vi är en grupp på kanske 1000 inbitna (och mycket kvalificerade) Kanada investerare i Sverige och jag ser gärna att vi hjälps åt att tipsa om intressanta saker i kommentarerna här, så välkomna att "posta för andra läsares nytta" löpande när ni hittar intressanta saker.

Då jag själv sitter och läser mycket om New Zealand Energy så tar jag fram historiskt material om dom och det är orsaken till att ni på min lista fått två mail och snart ett tredje. Ska försöka få iväg lite om andra bolag med i dagarna.

I övrigt så är familjens hus under svår belägring just nu... över 20 ungar från klass 2 har kalas här. Man fylls av beundran för skollärare... måste krävas en viss typ styrka och tålamod för att klara av det varje arbetsdag... :-)  men olika människor är bra och trivs med olika miljöer, och tur är väl det. Dålig lön? Liksom för sjuksköterskor så bör ni börja prata med era arbetskamrater... att rösta på partier som säkerställer offentliga monopolarbetsgivare är inte rätt drag om man vill få vettigt betalt för sin insats. Om det skulle finnas en levande privat sektor som var med och konkurrerade om duktiga lärare så hade problemet snabbt löst sig av sig själv.

Och som en fotnot... visst är det fantastiskt hur man i svenska media lyckas få det till en oro för att privata skolor med vinstintresse inte skulle hålla måttet kvalitetsmässigt!! Någon därute som minns vad kunderna i en marknadsekonomi gör med företag som försöker sälja undermåliga produkter? Eller känner ni föräldrar som om dom kan välja, föredrar dåliga skolor framför bra skolor, till sina barn?

25 kommentarer:

  1. Angående skolorna så är det inte helt sant det du säger om undermåliga produkter i en marknadsekonomi. Ungdomar väljer inte de skolor som ger dem bäst undervisning, de väljer de skolor som ger ut högst betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad tror du en fri arbetsmarknads respons på det är?

      Radera
    2. Jag har själv legat på nordnet angående valutakonto knutet till KF, men verkar inte komma någon vart (kan tänka mig att drar in fetta pengar på detta.
      Danske bank erbjuder dock valutakonto till deras investeringssparkonto. Jag har precis blivit kund där så jag har inte fått allt att rulla än.

      Radera
    3. Jag skulle vara mycket tacksam om du antingen genom att lägga kommentar eller genom att maila mig (se contact ovan) kan berätta mer om Danske Banks tjänster på Kanada och möjligen USA vad gäller Investeringssparkonto och valutakonto.

      Radera
  2. Du menar att det blir attraktivare att bli lärare då när lönen & status stiger?

    Tja, med rejäl ledtid så kanske det blir så att vi genom att ha fler privata arbetsgivare inom skolan även får alltfler kompetenta studenter som väljer läraryrket och möjligen om så sker får vi en ny jämnvikt vid utgångsläget.

    En marknadsekonomi som vi idag saknar har då fått fungera fullt ut. Vore väl kanonbra.

    I övrigt kan jag bara upprepa att min åsikt är att föräldrar och elever genom sina val, om dom tillåts välja, kommer se till att de bra skolorna överlever och de dåliga försvinna.

    Om man har planekonomi och ett val så kommer man däremot få skolor och lärare som inte bryr sig på samma sätt.

    Många läsare här jobbar och är då kund eller säljare. Tänk om det du säljer eller köper bara hade en säljare och du eller din kund var missnöjd. Ingen, inget kan övertyga mig om att kunden får samma bemötande om säljaren VET att kunden inte har något alternativ. Somliga säljare gör säkert ett bra jobb i de flesta fall ändå men tittar man på en större urvalsgrupp så blir det inte samma service.

    Marknadsekonomi och konkurrens är bevisat överlägset. Att undanhålla våra barn och patienter det är därför i mitt tycke korkat och jag gissar det fungerar enbart därför att de flesta svenskar inte upplevt alternativet utan är uppvuxna med propaganda.

    SvaraRadera
  3. OB,

    Tack för ditt arbete med bloggen. Mycket intressant att följa och kul att det kommer mer och mer matnyttiga kommentarer från läsare också.

    Gällande Aurcana tänkte jag passa på att tipsa om bloggen Investment Revaluation Catalyst(http://investmentrevaluationcatalyst.blogspot.se/), det publiceras inte speciellt frekvent, men ofta välresearchat om speciellt Aurcana. Det kom en blogg för någon vecka sedan där han gått igenom nya koncessioner i LaNegra området (en 25 dubbling eller så), men viktigare nu i natt en blogg om Q3 produktionsreleasen, analysen bottnar ner i en sjunkande recovery vid LaNegra de senaste kvartalen. En helt klart oroande trend att hålla koll på. Man får väl dock anta att det inte är helt otypiskt att den typen av parametrar ofta stryker lite på foten vid kapacitetsökningar och att det blir mer fokus på processoptimering när utbyggnaden väl är klar... (?).

    I övrigt verkar man kunna anta att Shafter rullar på bra nu utifrån de uppdateringar i bolagspresentationen/fact sheet som gjorts i veckan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapporten från La Negra visade på ungefär samma silvermängd som kvartalet innan men på större tonnage. Som jag minns rapporten utan att nu på morgonen gå in och titta så kan det bero på antingen att recovery var lägre eller att grades var lägre under kvartalet. Dvs jag kunde inte när jag läste rapporten urskilja vilket av dom som det var.

      Tänk på att man i en gruva som La Negra tar malm från olika områden med något skiftande metallurgi och halter. Dvs även om jag inte gillade det och la obs på det inför nästa kvartal resp när mer fakta om kvartalet kommer ut, så tycker jag inte per automatik att det är något direkt oroande. Grades ska upp mot 100 gram (från tidigare norm 80 gram) vilket inte är så mycket hokus pokus utan mer att man ska arbeta sig fram till planerade framtida områden.

      Men vi får som sagt mer fakta i MD&A när recovery siffrorna och grades offentliggörs.

      Min erfarenhet är att saker ibland "överanalyseras" när folk blir oroliga för att kursen i ett bolag har en rekylperiod. Jag hoppas och tror att när vi har nästa kvartal ute för La Negra så kommer vi se att detta bara var en normal variation i driften.

      Radera
    2. En kommentar till är att La Negra nu verkar drivas för att både komma åt nya faser med högre halter och fler faser för att just kunna öka tonnaget enligt plan. Man kan kalla det för "utvecklingsarbete/infrastrukturarbete" i gruvan och utan att ha fakta så känns det då rätt logiskt att man väljer att jobba sig genom områden som t.ex skulle kunna ha lägre grades under ett kvartal som detta under pågående förberedelser för expansion och expansion.

      La Negra är ingen ny gruva utan har lång historik och jag ser egentligen ingen logik i att man helt plötsligt skulle ha fått permanenta problem med recovery.

      Återigen, jag tycker ofta man ser folk som lite överdrivet letar problem bara för att kursen i ett bolag svackar några veckor.

      Men vi får naturligtvis vara observanta och följa upp i takt med mer info.

      Radera
  4. Håller med! Men detta funkar nog som hyfsad förklaring för tillbakagången till under 1.10CAD motståndet (som jag nog trodde vi tagit ut för "alltid"), samt bakgrund till Stonecaps riktkurssänkning förra veckan.
    Jag känner ingen större oro för mgmt och speciellt inte LaNegra som precis som du säger har ett långt stabilt track. En sak att hålla ögonen på hur det utvecklar sig bara. Jag tänker mig att man inte haft huvudfokus på recovery med all annan expension pågång och att man snabbt "vrider in rattarna" när expensionen är gjord (och till det kommer så småningom dom högre halterna per NI43an). Hursomhelst borde Q4 bli riktigt bra.

    SvaraRadera
  5. * Endeavour Mining Corp. : Canaccord Genuity raises target to C$4.70 from C$3.50, says the company's acquisition of Avion Gold Corp gives it improved growth potential.

    http://www.reuters.com/article/2012/10/22/markets-canada-stocks-idUSL3E8LM6BC20121022?feedType=RSS&feedName=marketsNews&rpc=43

    SvaraRadera
  6. Jag vill tacka för en mycket bra blog.

    Jag skulle vilja placera pengar i en guld fond finns det någon sådan du kan rekommendera?
    Den ska helst följa guld priset.

    SvaraRadera
  7. Är lite stressad nu men din fråga öppnar egentligen upp för ett eget blogginlägg.

    Kort sammanfattning:
    1. Fonder är som koncept ofta dåliga då dom tar synliga och dolda avgifter som med ränta på ränta effekt kommer sno dig på avsevärda belopp under flera års sparande. Ytterst få fonder är annat än de-facto index fonder och rättfärdigar inte avgifterna.
    2. ETF'er är på många sätt ett koncept med liknande produkt med med mkt lägre avgifter. Att ETF'er inte finns i PPM är helt obegripligt.
    3. Det du frågar om är alltså inte guldbolagsfond utan fond för metallen. Vad jag vet finns inga sådana fonder men det finns ju ETF er. (Jag vet, jag borde förklara ETF och riskerna med sådana som dom beskrivs av per definition misstänksamma gold bugs, men det får vänta.)
    4. Ett råd om vad du kan överväga, om du kan tänka dig även silver i din placering är att läsa på följande: http://www.centralfund.com/ Den har gått rykte och har inte på samma sätt motpartsrisker som ETF er som GLD.

    Ska försöka researcha och skriva mer om detta och även fysiskt ägande av guld i närtid.

    Tack för kommenteraren!

    SvaraRadera
  8. OB jag såg denna rubrik på Stockwatch, men kan inte läsa själva artikeln..vet du vad det menas med: "SEDAR Early Warning Report" något vi Avionägare bör oroa oss för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det tror jag inte. Men jag gissar att du hittar den om du de facto går in på www.sedar.com och söker upp Avions releaser.

      Såg att Avion nu slutats handlas inför byte till EDV aktier så det har säkert att göra med det.

      För mig är det bara halvlek i den aktien och det blev ju väldigt bra och bolaget är fortfarande lågt värderat även efter de 35% vi fortfarande har i vinst nu en bit i pågående guldbolagsrekyl. Ett av portföljens stora glädjeämnen under hösten kort sagt.

      Att det sedan lär vara många som äger aktien gör det extra skoj att vi hade rätt när "massan" skrev att västafrika var dåligt.

      Radera
    2. Ob du skriver om Avion "För mig är det bara halvlek i den aktien" vågar man tolka det som att du kan se en kursfördubbling från dagens kurs?

      Radera
    3. Hur kursen går framöver för nya EDV beror ju på många faktorer inklusive flera som dom inte kan påverka själva.

      Jag vill bara signalera att aktien med all känd info inte känns dyr för mig idag utan snarare prisvärd och att jag privat därför är en entusiastisk ägare även inför framtiden. De flesta vet ju att jag handlar en hel del så ibland kan det vara värt att förtydliga att även om aktien gått väldigt bra för oss alla så håller jag inte på något sätt att kliva av aktien utan tror den har mer att ge utifrån nu känd info.

      Radera
  9. Hej
    Vilket är det billigaste sättet att se hela orderdjupet på kanada börsen?
    mvh
    Kim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga och jag välkomnar andra att svara med.

      Jag hade Stockstream men bytte till att ha deras nya leverantör direkt när dom bytte teknik. Dvs jag har idag: Quotestream och för mig att ha fullmatad tjänst med orderdjup på TSX samt Venture samt realtid i USA bara Level I ja det betalar jag en årsavgift på 1300 usd för.

      Det var ett tag sedan jag kollade sist men Stockwatch var t.ex dyrare. Vad jag märkt är att det tenderar att vara rätt höga "fasta års-månads-avgifter" för att börja beställa. Jag tror det är TSX börsen som har fingrarna också i kakburken i högre grad än vi är vana vid från Stockholmsbörsen.

      I princip borde den vara avdragsgill mot reavinster tycker jag (men som vanligt, jag gör inte anspråk på att ha facit). Svårare vid KF?

      Radera
  10. ob köper du något mer i Allana nu när dom går ner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för tillfället gör jag inte det. Har fokus på annat håll. Jag vill inte ha för tung vikt mot bolaget för det är trots allt inte producerande och inte i guld dvs för mig så är lagom bäst där.

      Radera
  11. Varför tror du att Avino silver reagerat så negativt senaste tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte den har reagerat så negativt. För inte så länge sedan var jag tämligen ensam köpare på 1.15 och nu ligger vi i ett intervall på kanske 1.47 - 1.62 eller så...

      Som med så många andra bolag så väntar väl marknaden på att bolaget verkligen levererar (i detta fallet då ett kvartal med redovisat kommersiell produktion på säg 200k ounce silver.)

      Radera
  12. OB, missade även du att Minco inte skickat in sin EIA än? Några kommentarer om det? Vi lär ju få vänta rätt länge på evt godkännande nu, och därmed försvinner just det incitamentet att äga aktien för några månader framöver.
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju negativt att det drar ut på tiden men så är det ibland. Har dom publicerat något nytt eller menar du bara att det gått så lång tid?

      Tänkte idag att jag är mer och mer av trejder (av nödvändighet). Dvs jag sörjer inte alltid över missräkningar för företagen för jag tjänar också pengar på att handla och som i fallet Minco få bra vinst och sen en andra chans att kliva in igen.

      Radera
    2. Först rykten på Stockhouse, men sedan kunde även dina gamla kompanjoner på Gecko få det bekräftat av företaget. Man väntar till efter ett lokalval den 8e november.
      /Sebbe

      Radera