fredag 19 oktober 2012

Svag CAD & svag börs

Jag har handlat rejält idag och igår (dvs ökar exponeringen mot marknaden och sänker likviditeten). Om det är rätt eller för tidigt vet man ju aldrig....

Nytt innehav som jag vill passa på att nämna är New Zealand Energy. Har hållit koll på det bolaget en tid (efter att ha läst om dom hos mycket duktiga nyhetsbrevsförfattaren Schaefer) och nu tycker jag kursen känns rätt för mig att börja handla.

I korta drag så består bolaget av två delar:
1. Relativt "ofarlig" utbyggnad av konventionell oljeutvinning i "Brent pris miljö" i Nya Zealand. Potentialen uppåt på detta ska dock inte underskattas. Lönsamheten vid nuvarande Brent priser om dom lyckas nå fullt möjliga 10.000 fat/dag (lång väg kvar) skulle vara helt exceptionell kontra börsvärdet.

2. Möjligt Shale oil play (där uppsidan alltså ligger att NZ får sitt eget Bakken som ju just nu revolutionerar tidigare halvtrötta oljenationen USA). (Större nordamerikanska bolag än NZ har aktiverat sig i detta gamet)

För att återvända till punkt 1 så har man under 2012 haft 3 bra borrhål som flödat av naturligt tryck och där man nu ska addera pumpar vilket kommer lyfta produktionskurvan rejält. Samtidigt borrar man ca ett nytt borrhål i samma formation per månad.

NZ Energy har marknadens bästa netback genom just Brent betalning och ca API 40. NZ är idag också nettoimportör av olja. Målet för bolaget är att nå 3000 fat/dag under Q1 2013 när pumparna är igång på existerande produktion och ett antal borrhål till har borrats.

Bolaget presenterade vid Canaccord igår: http://www.wsw.com/webcast/canaccord7/nz.v/  presentationen ovan hör till detta för övrigt.

När jag äger oljebolag så vill jag gärna att det ska vara bolag som skulle dra nytta av oro i mellanöstern vilket ju tyvärr tycks vara ständigt närvarande som hot.

(Vill som disclaimer nämna att jag är en betydligt ovanare oljebolagsplacerare än gruvbolagssektorn, men bloggen handlar ju till stor del om vad jag funnit köpvärt och därav inlägget)



4 kommentarer:

  1. Ta gärna en titt på Stream(V.SKO), mycket att bevisa och mer av en lottsdel än NZ men det kan mycket väl vara ett Bankers i tidigt skede. Lite illikvid, kan bero på att insiders snart köpt hela floaten:)

    http://canadianinsider.com/node/7?menu_tickersearch=sko

    SvaraRadera
  2. Tack, ska titta. Har dock inte för avsikt att förflytta mig alltför mycket till oljesektorn.

    Den som är intresserad av att höra mer om just Shaefer och ett okänt bolag (gissa vilket...) kan med fördel kopiera och lyssna på följande länk:
    http://www.oilandgas-investments.com/freereport/ (tänk bara på att det är ett reklammaterial och kanske kan man kritisera honom för att sälja in caset lite väl hårt i den länken... men visst, enorm uppsida med lyxflytväst är vad jag fastnade för).

    Ska för övrigt nämna att det var han som gjort mig uppmärksam på bl.a just NZ Energy och att jag tycker att han är duktig och klart läsvärd/lärorik för den som är intresserad av olja.

    SvaraRadera
  3. Aurcana har tagit rejält med stryk sedan den toppade. Hade tänkt öka men frågan är hur länge man vågar vänta? Verkar vara många som tror vi skall ner en bra bit rent generellt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inga Aurcana på svagheten. Orsaken är att jag redan har en mer än tillräckligt hög vikt av den aktien. Dvs jag jobbar för att hålla mig till "min plan". Lite av det vi diskuterade på engelska i ett av inläggen igår.

      Nu är det upp till bolaget att bevisa att man får ordning på Shafter.

      Radera