måndag 1 oktober 2012

Skälen att jag sålde Aberdeen (AAB + DSM)

Har skrivit om det i svaren på andra inlägg men kan lika gärna sammanfatta:

1. Sulliden innehavet:
- Sulliden rapporten är nu avklarad och den innehöll en del bra (jag skulle inte såga den rakt av alls) men faktum är att den är avklarad och blev ingen trigger. Det negativa jag såg var:
1. Det ser ut som man valt ut de höggradiga områdena till "highgrading" och ärligt talat så var jag lite förvånad att man inte visade bättre CC baserat på dessa P&P.
2. Förstå mig rätt, jag tycker bolaget gör rätt som gör som dom gör, dvs startar med liten lönsam gruva för att enklare få tillstånd och snabbt få avkastning på insatt kapital. Men som placerare så kan jag ju bara konstatera att javisst, dom kan sen expandera (om dom får) men då är det ju på "sämre, avsevärt mer låggradigt tonnage".
3. Nästa skäl jag nu backar undan för tillfället från uppskattning av Sulliden är att nästa trigger då inte längre är feasen utan den obehagligaste fasen, nämligen att få miljötillstånden. Sulliden och andra pratar om att dom ligger nära Rio Alto och det är sant men det är sant på samma sätt som att ligga på fel sida mellan Nevada och Kalifornien. Dvs till skillnad från Rio så ligger SUE i vad som för tillfället ser ut att vara sämsta "delstaten" i Peru. Den delen som just stoppat en annan guldgruva och i den fasen sett både stora demonstrationer och dödsskjutningar av demonstranter. Det i kombination med ovanstående nämnda svagheter i feasén talar mot att SUE är ett hett uppköpsobjekt och med det stora antalet aktier som AAB har således därför att dom "sitter fast" nu vare sig dom vill eller inte. (Tilläggas kan dock att jag såg AAB kliva av flera "systerinnehav" utan "insiderspärr" på marknaden, exempel Crocodile Gold innan större kursfall & PP, dvs jag kommer med intresse se om dom minskat inför feas'en och därmed undvikit marknadens dom på del av innehavet)

Positivt i SUE rapporten var det väldigt låga CAPEX man ser för att komma i produktion. Samtidigt ska man nog ställa in sig på att om dom ska expandera och kanske hantera 3x så mycket tonnage för att nå en dubblering (lägre grades) så är det en rätt omfattande expansion som krävs relativt uppstarten. Men på det hela så är SUE en aktie jag kan tänka mig titta på när mer tyder på att dom både får sina tillstånd och att det inte blir kontroversiellt.

 2. Rare earth delen & själva uppköpet:
- Priserna fortsätter singla ner om än inte dramatiskt. Min syn på Kina som är huvuddelen av världens efterfrågan på REE har också gradvis försämrats (som jag skrivit). Samtidigt har Dacha hållit upp bra och snarast stigit. Min slutsats är att de DSM aktier man får som AAB ägare inte är så undervärderade längre.

Också har vi då märkligheten med vad som ser ut som en enorm köpare av Dacha aktier på 53 cent (dvs budvärde 0.8x53=42.4 cent för AAB) och varför dom åtminstone tidigare valt att köpa dyra DSM istället för billigare vägen in via AAB??

Endast insiders vet... men vad jag inte vill råka ut för är att få ett för mig stort innehav i AAB konverterat till DSM aktier bara för att upptäcka att mäklare 1 som köpt så mkt i DSM är puts väck och några månader senare i MD&A upptäcka att köpare av DSM aktier var AAB strax före mergern...

3. Aktierna i Premier Royalty:
Dessa är attraktivaste delen i AAB och största skälet att äga nya bolaget som jag ser det. Värdet på dessa har dubblats och jag känner att jag helt enkelt inte har fakta nog för att kunna bedöma om det är en hög, rimlig eller låg värdering nu.

4. Framtiden:
AAB /DSM ledningen verkar indikera att man tänker fortsätta med småbolag. Det är den delen jag tycker sämst om i dagens marknadssituation så långsiktigt har jag inget intresse av dom.

5. Sista skälet att sälja:
Jag  behövde pengarna till annan investering och det fanns en köpare till mina AAB aktier.

Slutligen vill jag ändå konstatera att AAB just funnit stöd i marknaden senaste dagarna och med den låga substansvärderingen så har jag full förståelse för att andra prioriterar det innehavet högre än jag gör. Sulliden är också på dagens nedtryckta värdering efter feas'en och kursfallet strax före dess publicerande... inte självklart dyr. Tvärtom skulle jag troligen vara köpare av Sulliden aktier om vägen till produktion inklusive tillstånd/protester hade varit mer mer okomplicerad. Själva projektet är klart intressant.

4 kommentarer:

  1. Okej, tack! Eftersom du skriver att AAB mycket väl kan vara köparen av DSM-aktierna så antar jag att det är tillåtet att agera så, även om det låter förskräckligt. Skulle dock inte förvåna mtp vad Bharti-ligan gjort tidigare. Det kan ju absolut vara så att dom vill stärka greppet om DSM eftersom F&M nyligen fått på nöten i exempelvis Longford och deras kolbolag. Själv behåller jag ett litet innehav och ser vad som händer med mergern, om den blåses av så kan investerarna börja fokusera på substansrabatten och att AAB-kursen missat senaste månadernas förbättringar i PM-sektorn. Men sen är det slut med Bharti-bolag för min del en tid :)
    /Sebbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om AAB är köparen av DSM aktier eller om det är tillåtet även efter att dom ligger under uppköp av DSM. Innan budet så var det ju dock naturligtvis helt klart tillåtet. Frågan är om någon lag förhindrar det efter det lagda budet m.a.o.

      Återigen, jag har full förståelse för att andra i skrivande stund kan prioritera AAB/DSM högre än jag just nu gör. Men du bad ju mig motivera varför jag sålt och det var som sagt många faktorer som tillsammans fick mig att välja att tacka för mig i AAB/DSM. Som nya bolaget är beskrivet så lär jag inte följa dom så noga längre härefter. Sulliden kommer jag dock fortsätta och följa men knappast röra innan tillståndsbiten är klarare. Har ingen lust att vakna upp till tidningsartikel som leder till kursras.

      Radera
  2. Intressant diskussion om bonusar för inget...

    http://incakolanews.blogspot.se/2012/10/sulliden-sueto-in-which-ikn-explains.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det. Hade missat att läsa det i Sullidens MD&A men däremot hade jag noterat att ersättningen i AAB chockhöjs till olika typer av insiders. Borde ha listat det i bloggen ovan.

      Sulliden mailade igårkväll ut att man backade på bonusarna som tas bort men mig veterligen så ligger chockhöjningen i Aberdeen kvar.

      Jag måste erkänna att igår satt jag och funderade på om man överhuvudtaget kan jobba med denna gruppens företag i framtiden. Miningbranschen är tuff nog ändå utan att man ska behöva se huvudägarna och management som potentiella hot.

      Radera