onsdag 3 oktober 2012

Rare Earth

Dacha kom med en rapport igår som fd innebär att bolaget handlas till 24% rabatt på NAV jämfört med som högst runt 60% när jag köpte på mig ett rejält innehav. Nu ska detta allt dyrare Dacha slås samman med AAB som har en betydligt högre substansrabatt. Ägarna av AAB aktier ser fundamentalt ut att göra en rätt dålig affär. Det enda som är attraktivt för dom är a) dagens värdering av DSM jämfört med AAB och faktor 0.8x ger en omedelbar vinst. b) det nya bolaget blir större och får därmed högre förmåga att bära de fasta kostnaderna.

Om vi tittar på just REE marknaden så var Dacha och Neo Material mina två bolagsval och snart är båda borta. Jag skulle vilja upprepa att de tunga REE med Terbium, Dysprosium och Europium förblir de tillsammans med Nd & Pd i princip enda intressanta i gruppen. Min uppmaning är att inse att Lanthanum och Cerium i princip kan bli värdelösa pga överproduktion där de två metallerna utvinns som bi-produkt för att komma åt annat värdefullare. Konsekvensen av nollvärde på dessa två är att Lynas är tämligen ointressant även om dom får ordning på sina problem. Molycorp är också mycket tveksamt och den värdefullaste delen där är helt klart gamla Neo.

Men ett antal intressanta saker inom REE händer ändå. Kom ihåg att REE är investeringstungt (höga CAPEX) i en värld där kapital till gruvprojekt utanför PM-sektorn blir allt svårare. Kort sagt, de flesta projekt utanför Kina med miljardCapex känns rätt stendöda. Samtidigt är Tb, Dy och Eu fortsatt "högteknologiska" metaller som behövs för att göra saker som har en mycket god efterfrågetillväxt. Kombinerat med intressant forskning i alternativa sätt att utvinna & separera tunga REE så tycker jag ändå att det är intressant att hålla koll på kortsiktiga spekulationsobjekt i händelse av att vi ser tunga REE priserna vända igen. Då naturligtvis med max 1-3% av portföljen. Ytterligare en sak att hålla koll på är bråket mellan Kina och Japan om öarna med oljerika vatten omkring. Det är väl en av de få saker jag kan se som kan leda till att jag "kastar mig tillbaka in" i Dacha, dvs om läget där förvärras dramatiskt.

I övrigt så är det guld & silverbolag som gäller för mig just nu samt då mkt research. Jag noterar att många pekar på att vi säsongsmässigt ofta har rekyl ner för HUI under första 2-3 veckorna av oktober men för mig med QE3 känns detta inte helt självklart och även om det är så... så är det knappast ett skäl att kliva av. Vad jag gör är tvärtom att aningen söka öka exponeringen i marknaden. Mitt sätt att göra det är att något höja andelen icke producerande bolag med kvalitetstillgångar kombinerat med lågt Capex/framtida ounce produktion och helst då stora projekt och rimligt förväntad CC vilket gör dom till möjliga uppköpsobjekt. Detta leder mig till speciellt fokus mot stora möjliga framtida s.k heap leach gruvor.

Från TA läsarna så kan vi lära att om vi tydligt etablerar oss över 1800 så är det nog extra mycket dags att ligga lång. Känns lite som det står och väger mellan en sådan attack och att vi igen ska testa 1740 nivån.

13 kommentarer:

  1. Kan Victoria Gold platsa i en sån strategi?
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju blivit billigare trots att bolaget kommit allt längre och adderat en gubbe (med erfarenhet från Kinross kalla heap leach uppstart i Chile) som gör att ledningens erfarenhet inte känns så dum. På det hela taget kan man väl säga att det börjat gå upp för mig att heap leach verkar fungera hos majors även vid kallt klimat... Sen har dom ju bra kontakt med sin First Nation vilket ju är A och O.

      Så, javisst, dom känns inte ointressanta även om dom ju studsat bra på kort tid.

      Radera
    2. Har för mig att av Victorias stora resurs så är majoriteten ej ekonomiskt brytbar, dvs vid dagens guldpris/capexinflation så är ouncen inte mycket värda och alla resonemang kring vad ett ounce värderas till blir tämligen ointressanta jämförelser.

      /RoyKeane

      Radera
    3. http://www.vitgoldcorp.com/s/news_releases.asp?ReportID=533627

      Läste den häromdagen på Sedar (efter att också ha läst Lydians). Verkar rätt okej.

      Radera
  2. http://ucore.com/us-department-of-defense-contracts-with-ucore-for-metallurgical-spe-studies

    SvaraRadera
  3. Intressant med heap leach-fokus i syfte att slippa exponering mot CAPEX-tung pipe.

    Två saker:

    - Heap leaching innebär ofta låga kostnader (och låg Capex) men också lägre recoveries, varför sökandet efter låga kostnader kan sluta i lägre intäkter/oz i marken som då tar ut varandra.

    - Heap leaching fungerar bäst på låghaltig malm vilket innebär att du kommer få exkludera bolag med mer normala/höga halter eftersom dessa motiverar att de utvinner med konventionella metoder sett till NPV.

    Vad säger du om dessa funderingar?

    Igen, älskar din blogg.

    /Leker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, halter och recoveries är ju intressanta, men som jag brukar säga, det är den ekonomiska marginalen som är det verkligt intressanta. Fick nyligen tips om ett bolag med halter på ca 0.4 gpt och cutoff på 0.15, recovery var väl runt 75%, men på nedersta raden så kan bolaget ändå göra rejält med vinst.

      Visst, sitter guldet "hårt" så krävs det ofta mer cyanid och längre tid på leach paden vilket drar upp cc, men det får man då väga mot lägre capex och lägre operativ risk än andra alternativ.

      /RoyKeane

      Radera
    2. Så det ideala bolaget har en "mjuk" oxidmalm vilket leder till kort turn over tid på "padden", mindre cyanidförbrukning och kanske t o m dump leach istället för heap leach. Har du dessutom låg strip ratio och hyfsade grades, säg runt 1 gpt, så har du väldigt goda förutsättningar att bli en kassako. Jag brukar ju tjata om Rio Alto, men detta bolaget har allt detta utom just bra grades. De var intialt bra, men sjunker nu ner mot förväntat men de är ändå mycket lönsamma.

      /RoyKeane

      /RoyKeane

      Radera
    3. Ja det är ju låggradiga open pits med så låg strip ratio som möjligt och så bra utvinningsgrad som möjligt vid heap leach. Vad jag förstår är det oftast fyndigheter med en HÖG GRAD av OXIDERAT material (utvinningsgraderna bekräftas med metallurgitesterna).

      Så första steget är ju i princip att sortera de stora låggradiga bulkfyndigheterna utifrån om dom är just oxiderade och har testat utvinningsgraderna med vanlig cyanidutvinning. Det finns ju gott om stora låggradiga sulfidmalmsprojekt som jag är mindre lockad av då Capex ju blir så högt när heap leach inte fungerar för dom.

      Radera
  4. Japp, tar Rio som exempel igen... Sorry. Oxiddelen hade capex på ca 50m om jag minns rätt, capex för Rios sulfiddel är inte klubbad, men det rör sig om 250-400 miljoner CAD beroende på storlek på operationen. Jag tror att recoveries är bra (enligt tester, men nu blir det mest koppar så jämförelsen haltar...), men då krävs att man bearbetar malmen ordentligt innan, vilket ger mycket högre capex.

    En riktig market darling är Argonaut eftersom de kombinerar just tillväxt med låg capex och låg cc, och de har väl mest oxidmalm/open pit. Och jag tror inte att de har höga grades, som t ex Atac har. Nu haltar jämförelsen igen, tror ej Atac siktar på open pit? Men enligt Cook så sitter malmen så hårt att det blir väldigt dyrt att utvinna den och marginalerna blir inte så höga trots kanske 5-10 gpt över långa intervall. Dessutom har de ju en vargavinter där uppe...

    Sen har vi ju de här monsterresurserna på tiotals miljoner låggradiga oz, där det är svårt med marginalerna också pga capex. Och bankerna är ju inte supersugna på att låna ut 5 miljarder CAD för att sätta något sådant i sjön. T ex Tower Hill.

    /RoyKeane

    SvaraRadera
  5. Gold Canyon, gcu.v hur ser ni på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte bolaget särskilt väl, jag har hört en del positivt om det och en del mindre bra (från bra källa), sen var det en insiderförsäljning av Quinton Hennigh (kan var felstavat) nyligen då han sålde 80% tror jag. Du kan ju kolla på candian insider. Insiderförsäljning är inte alltid dåligt, men det är en varningsflagga iaf, särskilt om man säljer 80% och inte är beroende av ett bolag för sin försörjning (som i en del mindre bolag där optioner/aktier är en del av "lönen" och man måste sälja då och då), som jag tror att han inte är. Finns lite att kolla upp här m a o.

      /RoyKeane

      Radera
  6. Det är verkligen peak gold Vi bevittnar nu när guld inte kan utvinnas pga höga kostnader trots ath i guld. Det lär inte bli lättare. Om man sitter på rätt sorts tillgångar kan det här bli riktigt bra kommande år.
    Tore

    SvaraRadera